I'm back
Bifogar en skiss på hur man enkelt kan mäta upp en spoles (eller egentligen godtycklig passiv komponents) värde.
1) Omm R=Z (dvs högtalarens impedans) så gäller:
När |P1|=|P2| så är aktuell frekvens samma som brytfrekvensen för filtret (och därmed högtalaren).
2) Omm man istället slänger dit ett hyfsat godtyckligt R så får man vid samma villkor som ovan att wL=R.
Ur detta kan man då beräkna L ty w=2pi*f.
Det finns fler sätt att göra detta på men dessa är rätt smidiga, har jag precis lärt mig
Det förutsätter dock att oschilloskopets jord har tagits bort vilket BARA rekommenderas om man vet vad man gör.
Är signalgeneratorns utgång inte skyddsjordad så går det ändå men jag fick t.ex problem med kortslutning (av spolen) då jag har extern trigg på skåpet "permanent" inkopplad till signalgeneratorn som är skyddsjordad...
Samtidigt har jag alltså byggt en liten halvmeters förlängningssladd som tar bort skyddsjorden för skåpet
Liiite vågat när man mäter på rörförstärkare...
Samtidigt kan jag jorda proberna precis vart jag vill.
Dock skall det påpekas att man faktiskt kan mäta differentiellt (isf flytande jord) men detta är allmänt meckigt (INV CH2+ADD) samtidigt som bifogad spolmätning faktiskt inte ens kan göras (eftersom signalerna ligger 45 grader ur fas).
MVH/Roger
PS
Ni som eventuellt inte har välsignats med ett oschilloskop kan istället göra på ett tredje sätt:
3) Ta en AC väggvårta. Den ger 50Hz. Läs av utspänningen (räcker som approximation). Dela utspänningen med maximalt angiven ström (räcker också som approximation). Välj ett R som är runt 10ggr större än denna division (det här beror dock också på storleken på L dvs stort L, stort R och vice versa för annars blir spänningarna så små att dom kanske tom blir omätbara). Koppla in R och L i serie. Mät spänningen över R och dela med R (=>I). Mät sedan spänningen över L (eller C för den delen) och dela med I (=>XL=XC). I fallet spole tar du sedan XL och delar med 314, i fallet kondensator tar du XC och multiplicerar med 314 och inverterar värdet. Du har då L respektive C.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.