ESP8266 wifi modul från Kjell

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: ESP8266 wifi modul från Kjell

Inlägg av lillahuset »

Kanske, men det kan hända att 200mA inte räcker för modulen. Den drar säkert en hel del vid sändning.

Du har fel perspektiv på priserna. Det är ESP8266 som är löjligt billig. Är omvandlaren för dyr får du väl kosta på dig tre batterier och en linjär regulator.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tantalerna och spolen är de dyra komponenterna. därför blir spänningsmatningen dyr i jämförelse.
Med linjär reglering räcker det med elektrolyt vilket är avsevärt billigare och spolen behövs inte alls.
200mA är som sagt lite klent enligt specen på vad en 2866 kan dra.

En 3.3V step down komponentpris på Electrokit hamnar på 35.- men sen tillkommer mönsterkort.
Har inte räknat på step up då jag inte har tänkt köra på batteri.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Någon som lyckats använda mer än GPIO 0 och 2 på en ESP8266?
Jag får inte till det...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Någon som vet var man kan hitta RIKTIG dokumentation för processorn? Det jag har hittat är ganska undermåligt.

Frågor jag skulle vilja ha svar på är om det finns DMA och hur mycket RAM den har.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Detta är nog närmaste man kommer.

https://github.com/esp8266/esp8266-wiki/wiki/Memory-Map
https://nurdspace.nl/images/e/e0/ESP826 ... nglish.pdf

DMA har den.. "Scattered DMA for optimal CPU off load on Zero Copy data transfer operations;"
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Mmm, jag har sett dessa dokument. Känns lite tunnt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Många kinesiska chip är ungefär lika mycket dokumenterade. Ta en titt på valfri Allwinner Arm MCU....
RoPa

Inlägg av RoPa »

För att besvara min egen fråga, Ja det gör det, om man inte använder serieporten kan de pinnarna användas.
TX pinnen kan användas som output.
RX pinnen kan användas sin input.
Troligen kan de användas tvärt om också men då TX pinnen har en diod i serie med ett motstånd till 3.3V så måste det som ansluts orka driva det (kanske inte ett problem).
Så i praktiken kan man använda 4st GPIO pinnar 0,1,2 och 3

Tyvärr fick jag det inte att fungera att använda Serial1, då spottar den bara ur sig reset på reset på reset...
Reset pinnen GPIO16 fick jag inte heller att sluta vara Reset...

Har också konstaterat att den är "kinkig" vid upload på att GPIO 0 och 2 ska vara flytande, efter att 0 har släppts.

@gripner, Transmit 802.11g, OFDM 54Mbps, POUT =+16dBm 145 mA => 200 mA räcker alltså.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Micke_s skrev:Många kinesiska chip är ungefär lika mycket dokumenterade. Ta en titt på valfri Allwinner Arm MCU....
Usch då. Måste vara jobbigt att konstruera med dem. :(
RoPa

Inlägg av RoPa »

Kommit lite vidare och kan meddela att ingångarna har ingen hysteres... :evil:
Fick så konstiga dubbeltrig av pin change interupt så jag kopplade på ett RC nät (4K7/100n) men det hjälpte inte :(
Letade febrilt i koden efter felet :wall:
Sov på saken :humm:
Provade med ett ännu kraftigare RC (4K7/100u) filter och fick 56 trigg på ett tryck!!! :shock:
Tog bort RC filtret och sänkte värdet på pullup till 1K (från 4K7) i stort sett fritt från dubbeltrigg. :bravo:

Så, rise och fall time måste vara kort för att inte få falska trigg på interupt, samma resultat med både CHANGE och FALLING.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Klart!
20151029_232239.jpg
Screenshot_2015-10-29-23-08-39.png

Skrotade tanken på en Pi som server efter att ha fått ett SD-kort haverei.

Blev en Debian "LAMPP" + RabbitMQ med MQTT och STOMP/WebSocket till en jQueryMobile/JS/HTML/PHP klient och några JS/HTML sidor för underhåll. En Python serverdemon som sköter loggning och parsning av kommandomeddelanden och cron jobb som rensar undan gammal data i några steg. SMS tjänst via plivo.com och mail via Gmail.
OpenVPN skyddar det från obehörig access.

Om någon har TeleTec larm modell PC1500 och vill ansluta till sitt larm så har jag några interface kort över...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Hej!

Har också fått intresse för dessa enheter och suttit och pillat hit och dit och lyckats förstå det mesta.

Har planer på ett DIY Hemma automation och säkerhet och undrar lite angående kryptering för låsa upp dörrar?

Hade tänkt använda TCP protokollet kan en server begära en uppkoppling eller är det bara klienten som kan det?

Skickas data i plain text via wifi och om någon avlyssnar mina packet kan de se vad jag skickar?

ursäkta min svengelska är ingen programmerare så kan inte alla tekniska termer :P
RoPa

Inlägg av RoPa »

Om du inte har ett xxxS protokoll ovanpå TCP så blir det klartext eller rom du inte kör i en VPN tunnel.

Jag ansluter med VPN utanför hemmet och hemma litar jag på skyddet i WIFI nätet.

Det är definitionsmässigt alltid klienten som kontaktar servern men klienten kan sitta i "servern" och servern i "klienten" om du förstår, dock måste då "klienten" vara nåbar/identifierbar och lyssna efter trafik. Vad är det du vill veta?
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Det var så jag hade uppfattad det. Var bara att jag ville ha det bekräftat så jag inte missat något annat sätt.

hur skyddar WiFi nätet dina sändningar?

Krypterar min AP trafiken som skickas via den?

tack för svaren!
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ja om du har WPA2-PSK så krypteras trafiken med din passphrase så välj en lång och knölig sådan och dela inte ut den till andra.

Ska tillägga här att jag inte är expert på WIFI så mer ingående frågor får gärna någon annan svara på.
Skriv svar