Jo då, det går bra.
Jag ska sniffa serielinan från larmcentralen till manöverpanelen i hallen och fånga alla indikationsändringar.
Lite udda protokoll men synkront och väldigt lågnivå enkelt.
Dessa ska sändas via WiFi till en messagebus (först tänkte jag sända dem via RS-232) som tillhandahåller dem till en web front så att jag kan se manöverpanelen i min telefon.
Alla ändringar ska även skrivas till en databas och göras tillgängliga som sökbara loggar, här ingår dock ingen message handling utan det är MySQL och Pyton/PHP som gäller. Dock ska logging processen prenumerera på meddelanden och skriva dem till databasen.
I web fronten ska jag kunna "trycka på knapparn" på larmpanelen, genom att skicka dessa till messagebusen.
Den enhet som sniffar linan prenumererar på dessa meddelanden och injicerar dem på serielinan som om jag tryckt på den riktiga panelen.
Jag vill alltså få fjärrstyrning av mitt larm och även få sensor loggar för att kunna kontrollera passager.
Vid utlöst larm, eller annat valt event (repeterbar eller engångs), ska en process sända ett SMS till min telefon.
De andra små raringarna ska jag nog hitta på annat roligt arbete för
Har idag en
Bastu server och en Belysnings server baserade på Arduino Uno med Ethernet/SD shields och dessa hade blivit mycket mindre och billigare med ESP-8266 istället (hade även sluppit dra LAN kabel från garaget till bastun...).