Min gamla bil med 6V-system

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nhl21

Re: Min gamla bil med 6V-system

Inlägg av nhl21 »

Det brukar vara ganska gott om plats i motor rummet på äldre bilar, så varför inte sätta dit en 12 generator också.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Nog finns det plats för en extra generator, och det är något jag funderat på. Men då blir det till att göra nya fästen och spännare m.m. Det tänkte jag försöka slippa än så länge.

Hur menar du att jag ska koppla ett relä via oljetryckskontakten?
Det är väl kopplat så att det ligger en + på oljetryckslampan via en kabel till kontakten som jordar och lampan lyser. När man uppnått tillräckligt oljetryck bryter kontakten och lampan slocknar.
Jag ska försöka bifoga ett sorts kopplingsschema på bilen.
ford-taunus-12m-17m-wiring-diagram.pdf
Sen är det en annan sak. Relän till 6V fordonsel verkar det inte krylla av längre. Därför tänkte jag försöka använda mig av transistor som får den funktionen. Är det någon som kan länka till en lämplig sida som hjälper mig att räkna på hur sådana ska utformas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

RadarEnt: Jovisst är det så. När det är GND på oljetryckskontakten är motorn inte redo att ladda något.

För att göra det enkelt kan du ta en NPN-transistor.
Emitter till GND
Basen via ett motstånd (2,2k kanske) till ledningen mellan oljetryckskontakten och lampan.
Mellan V+ Tändning och kollektorn sätter du ett relä. Kom ihåg snubberdioden, katod mot +.

När oljetrycket stiger så mycket att lampan släcks drar reläet. Reläet kan sedan slå på matningen till omvandlaren och saken är biff.

Stannar motorn slås laddningen ifrån, kör motorn så att det finns oljetryck laddas det.

Det går såklart att putsa lite på detta så att laddningen slås på en stund efter att trycket är högt nog men direkt det blir för lågt osv.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

k.relä.gif
Den här kopplingen verkar fungera.
Oljetryckskontakten är sluten och lampan lyser när man slår på tändningen.
När oljetrycket uppnåtts bryter oljetryckskontaken. Lampan slocknar och reläet drar.

Spänningsdubblaren antar jag kopplas som jag gjort. Jag ser inte symbolerna på bilden.

Har det någon betydelse vilka komponenter som används? I schemat har jag använt:
Transistorn=BC548B
Dioden=1N4001

Yenka verkar vara ett bra program för en novis som mig. Bara att elda upp och återställa komponenter.

Snubberdiod var ett utryck jag inte kan minnas att jag hört förut. Det blev jag tvungen att söka på för att koppla rätt. Finns det något annat uttryck som kanske användes i forntiden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så länge transistorn klarar av att dra strömmen som reläspolen ska ha och ha lite reserv till övers är det lugnt. Då jag inte vet vilket relä du använder kan jag inte ge bättre svar. Men du kan mäta resistansen på spolen och räkna själv eller skriva det här.

Sedan verifierar man det värde man får då med transistorns tålighet.

Men jag hade nog vald en lite "tuffare" transistor, då hade man varit väldig säker. En transistor som tål kanske 1A i kollektorström.

Och dioden kallas snubberdiod, precis som du skriver. Det är en helt vanlig diod som sitter med funktion av "snubber".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frihjulsdiod avänds som begrepp. Det är inget problem att hitta relän om man inte stirrar sig blid på just bilprylar. Sen är frågan om du ens behöver blanda in oljetrycket. Räcker det inte med tändningen?
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Kjell & Co har ett relä som jag tror går använda:
Art nr: 36105
Relä Bryter max 15A vid 28 Vdc
Spole: 6Vdc, 90 ohm, 400mW.
Om jag räknat rätt skulle det dra 66 mA.

Om transistorerna:
______________________________BC548B_________BC639
Collector-Emitter Voltage__________30 V___________100 V
Collector-Base Voltage____________30 V
Emitter-Base Voltage ______________5 V
Collector Current - Continuous_____500 mA__________1 A

Då bör det räcka med BC548 och dioden 1N4001. Har jag rätt?
Och en säkring kanske på sisådär 200 mA före reläet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

BC548 klarar helt säkert jobbet!
Säkringen kan du strunta i, den skyddar inte elektroniken, den skyddar bara mot brand.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

TjoHoo!!
Med mycket hjälp har jag gjort mitt första kretsschema på ca ett kvartssekel. Tackar & bugar.
Då kan jag gå in på Kjell & Co vilken dag som helst.

Då kanske jag kan få hjälp med nästa del. 12V batteriet lär väl behöva skyddas från allt för hög urladdning.
Batteriet jag länkade till tidigare kanske har lite låg kapacitet. Jag bör nog titta efter ett lite värre, men det har kanske ingen betydelse för en krets mot urladdning? Principen lär ju vara samma, kanske bara lite andra värden på komponenter?
Hur ska den konstrueras, eller om det finns färdiga moduler, jag har glömt att söka.
Kan man förresten använda gemensam jord till både 6V- och 12V-systemen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du "måste" använda gemensam GND!

Jag ser ingen länkning till batteriet men om du menar att det ska ske en automatisk frånkoppling om spänningen blir för låg kan det vara en bra grej om du vill skydda ackumulatorn.

Det blir dock ett mer avancerat kretslopp och det är svårt att göra utan att det drar en konstant (liten) ström.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Har du specialkoll på tråden Icecap? Eftersom det bara tar några minuter innan du gör ett inlägg.

Tidigt i tråden länkade jag till ett batteri på 7 Ah.
Det kanske blir en aning litet om man tänker sig ett effektuttag på max sisådär 70W. Det skulle bli 5,83 A. Runt 20 Ah skulle kanske bli mer lämpligt.

Att kretsen skulle dra en aning gör ingenting. När kretsen slår ifrån är det färdigspelat tills man laddat igen.
Om du orkar skulle jag gärna ta emot hjälp att tänka lite själv. Det har faktiskt börjat dyka upp små fragment av det jag tidigare kunnat. Mycket små, men ändock något.
Jag gissar att en sån där bakvänd diod med en hake på bör ingå. Just nu kommer jag inte på namnet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kom tillbaka till jobbet efter en lille tur till Tokholm och kollade lite bara...

Dioder behövs inte och en zenerdiod är inte tillräcklig exakt.

Men i grunden behövs en MOSFET-transistor för att slå på/av. Den kan så styras av en op-amp som är kopplat som en schmitt-trigger. Sedan en spänningsreferens och en spänningsdelare (två motstånd) samt en del räknearbete.

Mattebiten ser till att när spänningen dyker nog och det slås av kommer spänningen att stiga över ackumulatorn. Därför ska tröskeln för schmitt-triggeren vara så stor att det ska ske en faktisk laddning innan den slår på igen.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Ja det var lite grundläggande fakta.
Jag ska fundera lite de närmaste dagarna, så får vi se om jag kommer fram till något.
Uttrycken känner jag igen.
Nu börjar det bli läggdags. Börjar jobba tidigt.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Jag hittade en färdig krets som verkar vara gjord för mina behov. Vad tror ni?
http://www.sagitta.se/index.php?redirec ... tikel.html
Kapacitet: Max 100 W (7 A) från solcellspanelen.
Överladdningsskydd: Begränsar laddningsspänningen till 14,5 V.
Urladdningsskydd: Strömmen bryts vid batterispänning <10,5 V.
Dioder: 3 st som visar laddning, hög spänning och låg batterispänning.
Batteri: Passar till t.ex. bilbatteri 12 V.
Utgång: 12 V. Garanti: 1 år.
Det skulle naturligtvis vara kul att bygga en själv, men då behöver jag lika mycket hjälp som hittills.
Det är inte så stor mening att jag försöker lista ut hur Icecap har tänkt sig känner jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den borde fungera helt OK.
Skriv svar