Min gamla bil med 6V-system
Min gamla bil med 6V-system
Hej alla elektroniker.
Till att börja med ska jag berätta att jag lade ner allt elektronikjobb för sisådär 20-25 år sedan. Anledningen var att jag utvecklade någon allergi av någon sort. Näsan svullnade igen och började rinna när jag skulle laga någonting. Om det var när jag öppnade något eller när jag värmde på något med lödpennan minns jag inte längre.
Hur som helst har jag hängt med och läst här i många år, därför att jag fortfarande tycker det är intressant.
Det mesta av mina kunskaper har försvunnit under åren av inaktivitet och det verkar ha utvecklats en hel del roliga saker under tiden.
Nåväl, jag kan ta några timmars snuva så länge jag gör något bara åt mig själv. Så därför var det dags att registrera sig nu och ställa första frågan.
Min gamla hobbybil har som sagt 6 volts-system. Naturligtvis skulle man kunna konvertera till 12 V, men det är något jag vill undvika. Men jag vill ändå kunna använda en del utrustning som kräver 12V.
Därför har jag funderat i de här banorna:
En spänningsdubblare som laddar ett lämpligt 12V-batteri. Vore det rätt väg att gå? Eller har någon något bättre alternativ till hur jag ska gå tillväga?
Fler frågor kommer senare, men det får vänta tills denna min första fråga blir löst.
Väl mött tills vidare.
Till att börja med ska jag berätta att jag lade ner allt elektronikjobb för sisådär 20-25 år sedan. Anledningen var att jag utvecklade någon allergi av någon sort. Näsan svullnade igen och började rinna när jag skulle laga någonting. Om det var när jag öppnade något eller när jag värmde på något med lödpennan minns jag inte längre.
Hur som helst har jag hängt med och läst här i många år, därför att jag fortfarande tycker det är intressant.
Det mesta av mina kunskaper har försvunnit under åren av inaktivitet och det verkar ha utvecklats en hel del roliga saker under tiden.
Nåväl, jag kan ta några timmars snuva så länge jag gör något bara åt mig själv. Så därför var det dags att registrera sig nu och ställa första frågan.
Min gamla hobbybil har som sagt 6 volts-system. Naturligtvis skulle man kunna konvertera till 12 V, men det är något jag vill undvika. Men jag vill ändå kunna använda en del utrustning som kräver 12V.
Därför har jag funderat i de här banorna:
En spänningsdubblare som laddar ett lämpligt 12V-batteri. Vore det rätt väg att gå? Eller har någon något bättre alternativ till hur jag ska gå tillväga?
Fler frågor kommer senare, men det får vänta tills denna min första fråga blir löst.
Väl mött tills vidare.
Re: Min gamla bil med 6V-system
Jag vet inte vad du menar med spänningsdubblare. Men en stepup regulator som klarar lasten är nog en lämplig lösning.
Varför vill du ha ett extra batteri?RadarEnt skrev:En spänningsdubblare som laddar ett lämpligt 12V-batteri.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Kan man inte skapa två uttag från ett 12 voltsbatteri genom en mitten pol!
Och därmed kunna få 12 V till de nya apparater som man vill använda!
Och därmed kunna få 12 V till de nya apparater som man vill använda!
En sån spänningsdubblare t.ex.
http://www.lejontrading.se/main.php?do=visa&id=1244
Ett extra batteri vill jag ha därför att jag vill kunna använda t.ex. bilstereo eller annat när jag står parkerad, utan att ladda ur 6V-batteriet.
Men min fråga var även om det var rätt väg att gå.
http://www.lejontrading.se/main.php?do=visa&id=1244
Ett extra batteri vill jag ha därför att jag vill kunna använda t.ex. bilstereo eller annat när jag står parkerad, utan att ladda ur 6V-batteriet.
Men min fråga var även om det var rätt väg att gå.
- Mizzarrogh
Jag vet inte, men det brukar ju användas för att konvertera mellan spänningar på tex grejer som går på lastbils elektronik, uppåt eller nedåt mellan tex 12 och 24V, tex från ett 24V system eller från ett 12V system. Så, det fungerar för måttliga uttag till enstaka grejer tror jag.
- Mizzarrogh
Lasp, menar du 2x6V i valbar serie eller fri då förmodar jag, borde för visso gå om man ändå behöver 2 batterier om man väljer med en switch tex.
(Gamla celler höll ju 2V i varje cell så det bör bli exakt så även med single lösningen.)
(Gamla celler höll ju 2V i varje cell så det bör bli exakt så även med single lösningen.)
Något liknande det här batteriet kanske? http://www.batterilagret.se/product/162 ... m-12v.aspx
Om mina tankat hittills skulle fungera antar jag man behöver någon laddningsregulator? Och en eller ett par dioder för att förhindra urladdning av 6V-systemet?
Om mina tankat hittills skulle fungera antar jag man behöver någon laddningsregulator? Och en eller ett par dioder för att förhindra urladdning av 6V-systemet?
- Mizzarrogh
Försöker räkna på strömförlust i aggen du länkade till, men jag skulle föreslå avvaktande av fler svar om dem.
Edit, jaga, att ladda med, nja, men direktdrift från valfritt batteri fungerar det.
Finns riktiga laddare för fordonsmontage annars, de är inte så dyra idag.
Edit, jaga, att ladda med, nja, men direktdrift från valfritt batteri fungerar det.
Finns riktiga laddare för fordonsmontage annars, de är inte så dyra idag.
Det verkar som jag inte varit helt tydlig i frågeställningen.
Jag skulle vilja ha ett 6V system till bilens ordinarie elsystem, och ett 12V system till diverse kringutrustning. Just nu minns jag inte hur hög effekt bilens generator orkar med, troligtvis inte så mycket.
De länkar jag lagt in är exempel på produkter som kanske skulle gå använda. Det kanske finns det som är bättre lämpat? Som jag tidigare nämnde. En stor del av mina kunskaper har gått förlorade under årens lopp.
Jag vill kunna ladda 12V-batteriet under tiden jag kör bilen, inte behöva koppla upp en laddare till 220V. (Eller 230V som det tydligen är nu för tiden)
Jag skulle vilja ha ett 6V system till bilens ordinarie elsystem, och ett 12V system till diverse kringutrustning. Just nu minns jag inte hur hög effekt bilens generator orkar med, troligtvis inte så mycket.
De länkar jag lagt in är exempel på produkter som kanske skulle gå använda. Det kanske finns det som är bättre lämpat? Som jag tidigare nämnde. En stor del av mina kunskaper har gått förlorade under årens lopp.
Jag vill kunna ladda 12V-batteriet under tiden jag kör bilen, inte behöva koppla upp en laddare till 220V. (Eller 230V som det tydligen är nu för tiden)
Om just den mojäng är den rätta är svårt att svara på.
* Den ska tåla att backspännas.
* Den ska dra "mycket lite" ström när den backspännas.
* Spänningen den ska ge ut ska vara rimligt precis, 14,4V.
Men klarar den de krav ska den ganska säkert fungera OK.
Men det är numera rimligt enkelt att bygga en sådan grej själv - men då får man dra fram lödkolven osv.
* Den ska tåla att backspännas.
* Den ska dra "mycket lite" ström när den backspännas.
* Spänningen den ska ge ut ska vara rimligt precis, 14,4V.
Men klarar den de krav ska den ganska säkert fungera OK.
Men det är numera rimligt enkelt att bygga en sådan grej själv - men då får man dra fram lödkolven osv.
Ok. den jag länkade till har utspänningen 13,5 V, så den utgår då.
Att löda ihop en krets klarar jag säkert av, men jag fixar inte att designa den. Är det någon som har lust att hjälpa mig att designa en krets med de specifikationer som krävs?
Eller om någon känner till en färdig modul?
Att löda ihop en krets klarar jag säkert av, men jag fixar inte att designa den. Är det någon som har lust att hjälpa mig att designa en krets med de specifikationer som krävs?
Eller om någon känner till en färdig modul?
Några fler förslag verkar inte komma in här.
Låt oss säga då att det går använda den spänningsdubblaren. Hur blir då nästa steg? Behövs det en laddningsregulator?
Och hur förhindrar jag att 6V-batteriet laddas ur om jag står parkerad och spelar på bilstereon vid en bilträff?
Låt oss säga då att det går använda den spänningsdubblaren. Hur blir då nästa steg? Behövs det en laddningsregulator?
Och hur förhindrar jag att 6V-batteriet laddas ur om jag står parkerad och spelar på bilstereon vid en bilträff?
Du ser till att step-up omvandlaren enbart kör när motorn kör. Detta kan man styra på olika sätt, ett är att låta ett relä styras av oljetryck-sensorn.
laddningsstyrningen sker vid att spänningen är korrekt, det är allt som behövs.
laddningsstyrningen sker vid att spänningen är korrekt, det är allt som behövs.