Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Re: Test i PC För Alla: Windows 10 kontra Windows 7

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Jag förstår att vissa individer har ett stort behov att customisera precis allting, dock är det naturligtvis ingenting som den normala användaren behöver eller vill göra.
Jag "customiserar" inte allting, däremot tycker jag att det är väldigt trevligt att kunna välja skrivbordsmiljö baserat på datorns prestanda men ändå kunna köra samma program. Och så tycker jag det är trevligt att enkelt kunna flytta en installtionen till en ny dator istället för att behöva installera om. Och eftersom jag har använt mycket begagnade datorer genom åren så är det trevligt att kunna installera ett operativ utan att behöva krångla en massa med licensnycklar.
gör (och vad man gör), dock finns det ju inget reelt behov till det egentligen.
Du har ju knappast flera olika skrivbord hemma, eller?
Jo, det har jag faktiskt, i mitt arbetsrum har jag ett skrivbord och ett "labb-bord". Dessutom har jag en arbetsbänk i garaget, och i hobbyrummet står det ett skrivbord som används vid sömnad eller annnat "hobbypyssel".

Och ja, köksbänken och bänken i tvättstugan glömde jag ju inser jag. Sen vet jag inte om man ska räkna bänken i duschrummet som jag använder när jag gör vin av trädgårdens frukter.
Senast redigerad av Nerre 4 mars 2015, 08:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Ja, och samtliga har vindrutan på samma ställe, samma gäller broms och gaspedal, bromsen sitter alltid till vänster om gaspedalen.
Och samtliga har lika stort bagageutrymme, lika många sittplatser, använder samma bränsle, har samma markfrigång och fjädring, har drift på samma hjul, får dra lika stora släp?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, skrivbordsmiljö kan du välja efter prestanda, utan att du begränsas av vilka program du kör.
Du kan flytta installationen mellan datorer inom rimliga gränser (dvs samma hårdvara) dock lär du behöva registrera om (varför man nu vill hålla på med sånt krångel).
Licensnycklar, tja, det är faktiskt ett minimalt problem, som man får acceptera.
Lagar du mat, löder, skriver etc på samma skrivbord, med lite ommålning emellan, eller har du flera fysiska skrivbord (läs flera datorer).
Troligen har du flera "fysiska skrivbord".

TJa, du kan förändra rätt mycket, justera inredning, justera färger osv, dock kan du inte förändra den fysiska utformningen (samma som på en bil).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis! Varför man nu vill hålla på med sånt krångel. Det slipper man om man kör Linux.

Om moderkortet i min Linux-dator pajar är det bara att köpa ett nytt. Inget krångel med licensnycklar och registrering.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Själv har jag oftast bara en typ av skrivbordsmiljö i varje dator men olika i olika datorer. Men med Windows finns ju bara ett enda skrivbord att välja på om du inte väljer att köra någon gammal version av Windows. Windows 7 exempelvis är att betrakta som en gammal version idag, även om det fortfarande uppdateras. Finns knappt datorer att köpa längre som levereras med Windows 7. Visst går det att köpa Windows 7 separat men ska man ändå ha besväret med att installera då kan man lika gärna installera en Linuxdist.

Windows XP som många gillar rent skrivbordsmässigt uppdateras inte längre och är alltså en stor risk att använda ansluten till omvärden. Som en fristående maskin utan internet kan det ju funka, men hur användbart är det.

Läste någonstans att det skulle bli gratis att uppgradera från Windows 7 till Windows 10. Åtminstone till att börja med. Antar Microsoft vill locka över användarna snabbt så att de kan lägga ner supporten för Windows 7 någon gång i framtiden. För att det ska lyckas gäller det att göra Windows 10 tillräckligt bra så det inte känns som en nedgradering. Vi får väl se hur de lyckas. Men det blir ju tråkigt för de som väljer att stanna kvar med Windows 7 när supporten sedan upphör. Lika värdelöst som att köra XP idag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

EOS för win7 är 2020, så det är ett tag kvar.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Bara 5 år alltså, sedan är det kört med det skrivbordet...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Javisst, är det så, och då får man se vad man ersätter det med.
Nu är det ju så, customisering i all ära, visst det är kul att sitta och leka, men man skall ju få nånting vettigt gjort också.
Det är en omöjlighet för det stora flertalet företag och även hemma-användare att få nånting mer än lite internetbrowsande ut av *x, möjligtvis med undantag av OSX.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, det är ju bara skolor och statliga myndigheter som verkar klara sig med Linux.

Några axplock.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.542744 ... llkod-klar

http://techworld.idg.se/2.2524/1.589185 ... till-linux

Hudiksvall har en intressant lösning
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.4 ... -med-linux
– Hela idén bygger på att eleven själv ska kunna hantera ominstallationen av datorn om så behövs. Så nu har vi en system där vi, när vi vill bota om, kopplar upp datorn mot ett speciellt uttag på respektive skola och trycker F12 för omboot, berättar Lars Furubom.
NRK gick över till Open Office redan 2010, men de verkar köra det under Windows fortfarande (varför framgår inte av artikeln).
http://techworld.idg.se/2.2524/1.286713 ... openoffice

Det finns tusentals exempel på organisationer som har gått över till Linux och Öppen Programvara, de både sparar pengar och får effektivare system.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
Edit: Linux har ju redan slagit igenom starkt, kallas android...
Mycket tack vare Samsung, men nu förtäljer ryktena att Samsung skall byta ut Android mot, ja just det, WP. Samma gäller Sony.
Tomas, du är nästan en månad för tidig med dina aprilskämt..

Mohahaha

Ja, den var rolig den.. till pyttelilla WP dessutom.. *gapflabb*
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det finns tusentals exempel på organisationer som har gått över till Linux och Öppen Programvara,

"Tusentals exempel" är en fjärt i universum.
Exemplen på de som *inte* har gjort det är väldigt många fler.
Jag menar att det inte bevisar något i någon riktning.

Hudiksvalls artiklen (från jan-12) talar enbart om kostnader,
ingenting om hur det fungerar eller vad användarna tycker.

Ett halvår senare (aug-12) hittar man:
http://www.helahalsingland.se/halsingla ... -an-vantat
"Skoldatorer blev mycket dyrare än väntat"...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Javisst, är det så, och då får man se vad man ersätter det med.
Nu är det ju så, customisering i all ära, visst det är kul att sitta och leka, men man skall ju få nånting vettigt gjort också.

Jag tror inte du förstår, eller kanske inte VILL förstå..

Man customiserar ju en gång, så det blir som man vill ha det, sen sitter man knappast och ändrar det hela tiden. (annat än smådetaljer)

Min desktop på linux ser ungefär likadan ut idag som den gjorde för ~15 år sedan, då körde jag KDE, sen Gnome, och nu Xfce,
men allt finns på ungefär samma ställen och ser ungefär likadant ut. Varje gång jag bytt system har det tagit tid att få det
rätt, men sen har samma config levt i flera datorer och installationer.

Även min windows ser ungefär ut som den gjorde för ~20 år sedan, då var det W95, idag är det win7, men allt är uppsatt för att se
ungefär likadant ut, det som fungerar bäst för mej helt enkelt.

Skillnaden är ju att om jag installerar en ny linuxburk, eller gör en uppgradering av OS'et så tar jag bara med min hemkatalog som innehåller
alla configfiler och så ser min desktop och allt ut precis som innan, på windowsarna är det ett JÄVLA meckande innan allt blir okej efterssom
microsoft är för inkompetenta att ha ett fungerande system för att flytta profiler (dom hänvisar till AD, men det vill man knappast köra hemma.)

Det är en omöjlighet för det stora flertalet företag och även hemma-användare att få nånting mer än lite internetbrowsande ut av *x, möjligtvis med undantag av OSX.
Du har redan bevisat innan hur EXTREMT dålig koll du har på hur saker fungerar ute i verkligheten utan för din egna lilla minimala bubbla, varför envisas du med sådana här korkade uttalanden hela tiden ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev: "Tusentals exempel" är en fjärt i universum.
Exemplen på de som *inte* har gjort det är väldigt många fler.
Jag menar att det inte bevisar något i någon riktning.
Det bevisar att det inte bara är datornördar som kör Linux eller Öppen Programvara.

När hela städer eller t.o.m. länder (kolla upp vad Brasiliens skolor kör för operativ till sina 52 miljoner elever) klarar det så borde företag också göra det. Problemet är att de flesta företag tyvärr drivs väldigt konservativt.

Att nån inte har gått över betyder inte att de inte skulle kunna göra det.
Ett halvår senare (aug-12) hittar man:
http://www.helahalsingland.se/halsingla ... -an-vantat
"Skoldatorer blev mycket dyrare än väntat"...
Ja, att hårdvaran blev dyrare beror säkert på vilket operativsystem man valde...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Och jag vidhåller att Linux inte är en färdigutvecklad desktopmiljö för den stora massan... det är för dålig pejl på vad användaren vanligtvis vill och inte vill ha.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vilken Desktopmiljö på Linux menar du då? KDE? Unity? Android?
Skriv svar