3D printer á la Mendel90 kopia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: 3D printer á la Mendel90 kopia

Inlägg av toffie »

Haha ja.. o-rak var ju en bra beskrivning :P Men den måste du spara, det är ju ett minne ;) Kan du visa upp senare när du skrivit ut några hundra saker, från det "här" till "detta" :D

Oj men den utskriften är det inte jag som gjort. Den har gjorts på den skrivaren, men utav dem som byggde den :P Ser nu att jag inte hade skrivit det i tråden. Hmm.. Men den har jag tyvärr inte skrivit ut själv, vet inte om jag skulle lyckas med en sån själv.

Kanske ska testa :P
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Kulskruv köpte jag på ebay, finns på aliexpress också, kostade 300:- inkl. frakten.

http://www.ebay.com/itm/Free-Shipping-1 ... 5650b7fa9f
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Här är kvalitén med senaste inställningarna, skrev ut dom nya Z-hållarna.
Ca 6 timmar i med 100% infill och 2st samtidigt.
IMG_5553.JPG
IMG_5555.JPG
IMG_5557.JPG
Nu är det rejält inzommat och kraftig belysning så man verkligen ser bristerna.
Vid vissa lager ser det ut som det inte kommit plast vilket är ganska mysteriskt .. Inget skräp på bulten som driver så den verkar inte ha tuggat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Förutom att det då ser ut som om det kanske inte kommit plast på vissa ställen, som jag faktiskt inte såg innan jag läste din text, så tycker jag att det ser ut som riktigt bra kvalité.. De är ju superfina!

Men när du säger det så ser det ju ut som om det fattas lite plast, iaf på andra bilden och möjligen på tredje. Kan det bero på för hög hastighet? Kan filamentet ha fastnat från rullen så det inte kom tillräckligt med plast just då?

Det senare är jag lite rädd för ibland pga hur rullen sitter på min maskin och så för ibland blir det "sproing.." och så rullar rullen upp sig med mer plast.. Jag vet inte om det är ok eller dåligt, så jag måste titta på en fristående version, det finns jättemånga bra, bara att jag inte beslutat mig för en :P

Annars tycker jag de var riktigt fina och färgen var ju underbart ananas-färgad :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Trådrullen sitter kullagrad och verkar löpa riktigt bra men nu när du säger det så har jag i och för sig hört ibland hur tråden skrapar/rycker till i löpgrejjen jag skrev ut, kanske får köra en lite PTFE slang eller dylikt istället för att få till omvinklingen.
Definitivt värt att prova!
2015-01-28 23.04.38.jpg
Och får tacka så mycket :)
Senast redigerad av Bonehead 2 februari 2015, 15:01:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jadu, det var bara en tanke, men man vet ju aldrig :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Sådär, nu känns det som jag börjar greppa det här.
Byggt om Z och justerat en hel del annat. Bland annat har jag hittat varför det 'saknades plast' här och där .. Kontaktstycket till E-motorn glappade! :evil:

Så här har jag gjort med Z.
Ny lagring i överkant samt byte till rostfri M6 stång:
IMG_5602.JPG
Ny mutterfång:
IMG_5597.JPG
Och sen en liten adapter i botten:
IMG_5598.JPG
Resultaten blev rätt så mycket bättre, bortse från den ihopklämda botten till vänster då jag inte hade kalibrerat bädden särskilt bra.
IMG_5578b.jpg
IMG_5606.JPG
Slutligen passade jag på att dra om kablarna lite och gömma rampsen i en låda, som förövrigt inte passade så jag fick karva en hel del för LCD-kortet..
Så här såg det ut innan:
IMG_5607.JPG
Nu efter att jag tagit bort nätaggregaten jag inte kommer använda och strukturerat om det mesta:
IMG_5610.JPG
Som synes har jag bytt lösning för tråden också, den rullar nu över ett kullagrat plaströr, lite overkill men funkar bra.
IMG_5612.JPG
Det som kvarstår nu är att bygga om bädden(20x20 till 30x30) och montera det nya nätaggregatet på 12V 40A.

Tyvärr får skrivaren stå och skämmas i förrådet en stund då lägenheten ska ut på marknaden .. :)
IMG_5613.JPG
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Va roligt! Den ser mycket mer ren ut nu också när du fick undan kablarna, inte för att det gjorde något men det blir säkert bättre på alla sätt och vis med mer rent runtomkring :)

Bra utskrifter också!
Skriv svar