Tänkte att det var dags att starta en projekttråd för mitt bygge.
Det kommer antagligen bli lite av ett långtidsprojekt då jag både renoverar hemma och reser mycket.
Hur som helst, jag har sneglat en hel del på Mendel90 när jag skissade upp allt.
Mestadels för att jag hört mycket gott om den modellen och den ser någorlunda "lätt" ut att återskapa.
Största skillnaden är väl egentligen att jag siktar på en byggyta som är ca 30x30x30cm samt lite andra materialval.
Men, till bilderna!
Här är CAD-skissen över hur jag tänkt mig det hela.
Det blir M10 gängstång till Z drivning och GT2 rem till X samt Y, Y motorn kommer förhoppningsvis hamna lite bakom/under bordet om det får plats.
Z och Y kommer båda ha 12mm centerless stång medan X får nöja sig med 8mm, i efterhand funderar jag på om inte 10mm hade varit bättre.. Som styr kommer jag köra med Ramps 1.4, har inte hunnit läsa mig in särskilt mycket på detta utan får ta det när jag har något att faktiskt styra. Som hotend tänkte jag mig en kombination av E3D-kopia samt Gregs wade extruder, jag kommer alltså inte köra bowden som man kan tro av bilden.
Hängde även med en X-släde här så jag har designat lite runt den men inte bestämt mig om jag ska använda den eller göra något eget..
Till lagringar har jag valt SCS12UU samt SCS8UU av finaste kina-kvalité, glidmotstånd varierar kraftigt trots generös smörjning, förhoppningsvis slits det in. För att stötta upp stegmotorer, Z axlar och så vidare så valde jag att göra det väldigt jobbigt för mig själv, så här i efterhand vet jag inte vad jag tänkte med.
Började med vinkeljärn, svetsade på sidogavlar och borrade hålmönster som blev sådär och så vidare.
Det märks att det var länge sen man jobbade med plåt... Efter att jag ödslat ytterligare någon timma på detta så börjar det likna något, men jag är långt ifrån nöjd.
Jag får väl se det hela som en bra ursäkt att leka med pinnsvetsen!

Trots missnöjet kommer jag använda dessa såvida jag inte stöter på problem vid ihopsättning eller dylikt, vissa hål blev inte särskilt bra centrerade och dylikt. Nästa steg just nu tror jag blir att införskaffa skivorna till basen, kommer antagligen köra 22 eller 25mm MDF, designat med 25 i CAD'n om minnet inte är helt ute och cyklar.
That's all folks!
Återkommer vartefter det händer saker, under tiden passa på att kommentera!