3D printer á la Mendel90 kopia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

3D printer á la Mendel90 kopia

Inlägg av Bonehead »

God dagens allihop!

Tänkte att det var dags att starta en projekttråd för mitt bygge.
Det kommer antagligen bli lite av ett långtidsprojekt då jag både renoverar hemma och reser mycket.

Hur som helst, jag har sneglat en hel del på Mendel90 när jag skissade upp allt.
Mestadels för att jag hört mycket gott om den modellen och den ser någorlunda "lätt" ut att återskapa.
Största skillnaden är väl egentligen att jag siktar på en byggyta som är ca 30x30x30cm samt lite andra materialval.

Men, till bilderna!

Här är CAD-skissen över hur jag tänkt mig det hela.
Det blir M10 gängstång till Z drivning och GT2 rem till X samt Y, Y motorn kommer förhoppningsvis hamna lite bakom/under bordet om det får plats.
Z och Y kommer båda ha 12mm centerless stång medan X får nöja sig med 8mm, i efterhand funderar jag på om inte 10mm hade varit bättre..
3D printer-3.jpg
Som styr kommer jag köra med Ramps 1.4, har inte hunnit läsa mig in särskilt mycket på detta utan får ta det när jag har något att faktiskt styra.
IMG_5285.JPG
Som hotend tänkte jag mig en kombination av E3D-kopia samt Gregs wade extruder, jag kommer alltså inte köra bowden som man kan tro av bilden.
Hängde även med en X-släde här så jag har designat lite runt den men inte bestämt mig om jag ska använda den eller göra något eget..
IMG_5159.JPG
IMG_5162.JPG

Till lagringar har jag valt SCS12UU samt SCS8UU av finaste kina-kvalité, glidmotstånd varierar kraftigt trots generös smörjning, förhoppningsvis slits det in.
IMG_5171.JPG
För att stötta upp stegmotorer, Z axlar och så vidare så valde jag att göra det väldigt jobbigt för mig själv, så här i efterhand vet jag inte vad jag tänkte med.
Började med vinkeljärn, svetsade på sidogavlar och borrade hålmönster som blev sådär och så vidare.
Det märks att det var länge sen man jobbade med plåt...
IMG_5282.JPG
Efter att jag ödslat ytterligare någon timma på detta så börjar det likna något, men jag är långt ifrån nöjd.
Jag får väl se det hela som en bra ursäkt att leka med pinnsvetsen! :lol:
Trots missnöjet kommer jag använda dessa såvida jag inte stöter på problem vid ihopsättning eller dylikt, vissa hål blev inte särskilt bra centrerade och dylikt.
IMG_5304.JPG
IMG_5306.JPG
Nästa steg just nu tror jag blir att införskaffa skivorna till basen, kommer antagligen köra 22 eller 25mm MDF, designat med 25 i CAD'n om minnet inte är helt ute och cyklar.

That's all folks!

Återkommer vartefter det händer saker, under tiden passa på att kommentera! :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Re: 3D printer á la Mendel90 kopia

Inlägg av UgloBuglo »

Spännande!
Jag bokmärker tråden gör framtiden :-)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Kul! Hoppas det intressantare längre fram på vägen så att säga!

Har äntligen fått lite tid över att arbeta vidare.
Åkte förbi K-rauta häromdagen och fick lite skivmaterial uppkapat, väldigt bra service där måste jag säga!

Insåg också att skrivaren såg otroligt kantig och tråkig ut så det blev lite estetiska ändringar..
Capture.JPG
Och efter en timma med diverse leksaker så ser det ut såhär:
IMG_5328.JPG
IMG_5331.JPG
IMG_5333.JPG
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bonehead skrev:Insåg också att skrivaren såg otroligt kantig och tråkig ut så det blev lite estetiska ändringar..
Haha, lite tråkig.. ska de se roliga ut också? :P Men snygg design, helt klart inte ful! Även om den inte var det innan heller, det är väl också ändå funktion framför skönhet? :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Definitivt funktion framförallt, men det skadar ju inte om man gör något åt det kantiga utseendet. :lol:

Det var en ganska produktiv helg så jag har hunnit montera ihop lite mera, än så länge verkar allt gå ihop bra!

Började med att försöka få dit Z stängerna på ryggplattan, blev lite mer bök på grund av att jag borrat vinkeljärnen lite slarvigt ..
IMG_5343.JPG
För att få så nära på exakt samma avstånd uppe och nere provade jag denna lösning:
Skruvade fast stången i bottenläge, där båda vinklarna var fastskruvade och körde sedan upp det hela där bara en vinkel satt fast.
IMG_5344.JPG
Och slutresultatet ser ut så här:
IMG_5345.JPG
Fortsatte sedan med själva ramen och alla fästjärn.
IMG_5346.JPG
IMG_5347.JPG
IMG_5349.JPG

...Det är inte förrän nu jag börjar inse hur enormt mycket plats den här kommer ta upp... :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

God dagens!

Här kommer då nästa etapp, Z-slädarna!

Skrev ut ritningar från cadmodellen och tejpade fast, föredrar det mot att limma då man man slipper slipa bort mallen.
IMG_5352.JPG
Borrningarna blev ganska exakta trots att pelarborren kastar flera millimeter, det kanske blir nästa projekt att ge den lite 'TLC'. :lol:
IMG_5353.JPG
Därefter spenderade jag cirka 25 minuter på att montera en av slädarna heeeelt fel .. Och ytterligare 10 minuter på att "göra om göra rätt" ..
IMG_5360.JPG
Blir bra sugen på att kapa axeln och göra klart men det får bli vid nästa tillfälle!
IMG_5363.JPG
IMG_5364.JPG
Nu har jag dock hittat den första 'designmissen', eller ja, dom två första...
Det första så är det EXTREMT lite mellanrum mellan axelhållarna och Z-stängerna, vilket gjorde att när jag använde den skruv jag ville så skrapade det emot stången = tvärnit på hela släden ..
Det andra så hade jag inte alls tänkt på att man behöver komma åt insexskruven för att låsa fast axlarna, löste det nu genom att vända den ena 180*, så får jag borra hål genom ryggplattan och spänna/lossa från baksidan helt enkelt.
Tyvärr så gör den ful-lösningen att skruven endast blir försänkt på ena hållaren.
IMG_5365.JPG
Capture.JPG
Jag hade även lite problem med ett lager att det fastnade på stången och gick allmänt trögt, det släppte dock efter en stund så antingen hjälpte all olja eller så hade det fastnat smuts nånstans.
I nuläget verkar allt röra sig väldigt bra! :D

Fortsättning följer!
ohlinj

Inlägg av ohlinj »

Ser riktigt bra ut! Vad har du för budget på den ungefär?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Tackar :)

Från början så räknade jag med att landa på cirka 5000 SEK.
Än så länge ser det ut såhär:

Ramps kit = 1796 SEK
Extruder/hotend = 674 SEK
Lager+axelfästen = 579 SEK
Material till vinkelbeslag = 250 SEK
Stänger = 395 SEK
22mm MDF skiva = 580 SEK(en hel del kapning i butiken, därav höga priset)

~4300 SEK än så länge

Förutom GT2 remmar och remhjul så tror jag att jag har allt hemma, förutom mutter till Z .. Det är något jag inte löst än hur jag ska göra.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

På tal om mulle meck men ja .. Åstadkomma ändbearbetning utan svarv.

Här är var dagens ful-lösning.
Borrmaskin, 2 muttrar och lämpligt kullager.
IMG_5377.JPG
Siktade på 8mm så det här får ändå duga!
IMG_5379.JPG
Ful-lösning nr2 som jag inte är riktigt nöjd med, kommer byta ut denna mot riktiga axelkopplingar om det får plats.
Jag fick tejpa motoraxeln för att få ihop det skyst, både tejp och gummislang känns som det kommer bli för mycket flex i slutändan.
IMG_5403.JPG
Så kör vi en liten översiktsbild, inte mycket framsteg men alltid nåt!
IMG_5402.JPG
Målet för nuvarande är att få ihop en fungerande Z-axel, mekaniskt sätt, sen blir det antingen X eller Y beroende på vad jag har hemma.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Äh vadå, det går ju framåt! :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför behövde du tejpa motoraxeln?

Ta en slangklämma till, och sätt dom så att en sitter och klämmer åt runt gängstången och en mot motorn, se dessutom till att sätta dom så att delen du skruvar åt sitter på motstående sida från varandra så minskar du även den lilla inverkan den extra vikten på ena sidan kan ha :)

Den lösningen fungerar utmärkt på lillasysterfräsarna iaf. (dock så sitter det väl axiallager på alla gängstänger där så slangen tar bara själva vridmomentet)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"dock så sitter det väl axiallager på alla gängstänger där så slangen tar bara själva vridmomentet"
Ja som jag varnat för i flera trådar så tänk på att de flesta stegmotorer har en inåt fjädrande rotor.
Alltså vid varierande friktion så varierar också Z om man kör utan axiallagring.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Meduza: 5mm motoraxel och 8mm axel på gängstaven, det blev för stort glapp för att kunna spänna åt det på ett bra sätt.
Alternativet hade varit att svarva av gängstaven till 5mm men då hade jag istället behövt en mindre slang och klämma.
Jag fick för mig att jag sett slang/klämma lösningen på lillasyster men kom inte ihåg exakt om inspirationskällan var korrekt :)

Jag tror att axelkopplingen får vänta lite tills jag är klar med "höjdmuttrarna", det blir lättare att få en känsla för om det kommer fungera eller inte när jag har dom på plats.

Eli: Jo jag har sett denna varning tidigare. Min förhoppning är att X-axeln som ligger på Z skall vara lätt nog så den inte tynger ner tillräckligt för att trycka ner motoraxeln, jag har "provklämt" lite och tycker den verkar rätt trög men vi får se senare i drift om jag behöver komplettera på något sätt.
Mendel90 som får vara lite av en förebild för mitt bygge verkar köra helt utan axiallager och topplagring på Z.

Jag kanske får sota för den inställningen senare ... :lol:
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ett tips till: 2st axiallager kan köpas för <20Kr på E-bay. Det är den mest prisvärda förbättring du kan hitta.

http://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-Axial-Ba ... 5d388b9935

Och de är väldigt lätta att installera:
Kan läggas ovanpå motorn mellan undersidan av en axelkoppling (eller slang) med ett minimalt spel.

Beställ nu så har du dem tills du inser behovet och inte luras köpa mycket dyrare lösningar som trapets eller kulskruv istället.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Det har du helt rätt i!
Jag tror jag var lite dumsnål där :lol:

Nu är axiallagren beställda och tackar för monteringstipset!
Skriv svar