DrLove's hemautomatisering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's hemautomatisering

Inlägg av drlove »

Ja en kombo är inte alls fel. Körde länge med det.
mippen

Inlägg av mippen »

drlove skrev:
mippen skrev:Mitt önskemål i förlängningen är att "servern " vad man nu väljer, skall snurra på en synology nas.
Det är den som alltid är igång och är navet i nätverket där hemma.
Då är du nog dess värre ganska låst, vet ingen mjukvara som går att köra på NAS.
Jag har oxå en Synology NAS (plus en miljarder andra grejor som går 24/7) och en Mac Mini med Indigo drar mindre än en 8-bay NAS, ca 10W drar min Mini, inget att tjafsa om kan man tycka ;)
Körde tidigare HomeSeer på en liten Windows-server som drog 60W så sparade ganska mycket energi när jag bytte till Mac Mini'n.
Vad är "minst sämst" om man inte vill köra en mac baserad lösning?
vad jag kunnat se så är indigo enbart mac baserad.
är det isåfall homeseer man skall försöka stångas med?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ps.

Z-wave har lite problem med mängder av sensorer, iof bättre än 433 iom att kommandon köas vilket 433 inte gör. Jag fick problem med Z-stick2 och alla mina tempsensorer (30+ st), det blev för mycket snack på z-wave nätet så stickan dog med jämna mellanrum.

Ett alternativ är ju att köra 433 på tempsensorer mm där det inte är kritiskt om informationen går fram (rekommenderar det inte på rörelsesensorer mm) ELLER köra 1-wire som jag nu bytt till.
Kanske skrivit det tidigare men iom överbelastningen på z-wave nätet och bytet till Indigo som har stöd för 1-wire servrar så flyttade jag över alla mina tempsensorer till 1-wire. Finns 1-wire servrar med både Ethernet och WiFi (kör båda typerna nu beroende på om jag har tråd fram eller inte). Det fina var att de sensorer jag använt tidigare med Fibaros Universalsensor fungerade med OWServer som jag bytte till så behövde inte byta själva sensorerna *tumme upp*.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

mippen skrev:
drlove skrev:
mippen skrev:Mitt önskemål i förlängningen är att "servern " vad man nu väljer, skall snurra på en synology nas.
Det är den som alltid är igång och är navet i nätverket där hemma.
Då är du nog dess värre ganska låst, vet ingen mjukvara som går att köra på NAS.
Jag har oxå en Synology NAS (plus en miljarder andra grejor som går 24/7) och en Mac Mini med Indigo drar mindre än en 8-bay NAS, ca 10W drar min Mini, inget att tjafsa om kan man tycka ;)
Körde tidigare HomeSeer på en liten Windows-server som drog 60W så sparade ganska mycket energi när jag bytte till Mac Mini'n.
Vad är "minst sämst" om man inte vill köra en mac baserad lösning?
vad jag kunnat se så är indigo enbart mac baserad.
är det isåfall homeseer man skall försöka stångas med?
Vad är problemet tänker du? Att ni inte kör iProdukter som klienter (iPhone mm) i hemmet? Går ju att köra webb-clienter på vilken platform som helst. Att köra Indigo på en Mac Mini kan ju inte gärna vara ngt problem, se det som en Vera eller en HomeCenter (Fibaro) :)
HomeSeer har klinter även för Android men senast jag testade (köpte en Android-platta bara för att testa) så fungerade det ganska dåligt, slides mm uppdaterade inte som de skulle och många andra saker fungerade generellt kass. Min erfarenhet är att allt fungerar bättre på iProdukter (iaf med HS). Och det menar jag utan att vara partisk, har faktiskt testat båda :)

//L
mippen

Inlägg av mippen »

problemet är att vi inte kör iprodukter..... punkt.. och jag är partisk ;)
Om endå det gick att köra linux eller liknande så hade jag provat direkt.
För mig blir det inte ngn macmini som server.. men skall inte dra igång ngt os bråk så lämnar det där.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja vi lämnar våra OS-preferenser utanför tråden tycker jag :)
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Mippen: OpenHAB går att köra på synology NAS (enligt wiki'n, har inte testat själv). Det är open source och stöttar massa olika protokoll.
mippen

Inlägg av mippen »

Drog in openHAB på synologyn.
Installation och demo projekt verkar fungera.
Nu har jag tyvärr ingen RFXCom och verkar ha missat "rean" på m.nu 's sida.
Verkar vara svårt att hitta RFXCom "utomlands" också ?

Hur bygger man en "trådad" brygga mellan 1-wire och tex RFXCom?
Kanske man inte gör? hmm.. är det någon annan adapter som man kör data till sitt program?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk2 , 1wire till trådlöst, kör du det på en raspberry så finns det nog fler lösningar

Det blev lite knasig med en länk till en rea, https://www.m.nu/rfxtrx433e-43392mhz-tr ... -1464.html
Skriv svar