DrLove's hemautomatisering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

DrLove's hemautomatisering

Inlägg av drlove »

Hej vänner, long time no see.

Fräsen puttrar på som sig bör men nu måste man ju även ha en lokal för den så på senare tid (flera år) har vi projekterat för att bygga hus. Vi börjar nu närma oss (skriver detta i mars 2013) och inom en månad har vi vårt hus på plats.

Jag har även under många år hållit på med hemautomatisering och har i vår nuvarande lgh byggt upp ett ganska avancerat system.

Det är just detta systems utveckling denna tråd kommer att handla om.

För att ni ska kunna hänga med i vad som hänt hittills kan ni kolla in dessa länkar:

Vår husblogg
Vår husblogg filtrerad på "Hemautomatisering"
Min tråd på Z-waveforum
Min sida på minhembio

När jag läste reglerna för denna forumdel blev jag lite osäker på om jag skulle starta någon tråd då jag är osäker om jag kommer hinna/orka underhålla tråden på den nivå jag hade önskat iom att jag bloggar oxå. Kanske länkar jag bara till bloggen för att göra det enkelt för mig eller så blir det längre inlägg med diskussioner, vem vet.
Ni som följt min frästråd vet ju hur mina trådar brukar utvecklas :)

Näväl, tänkte börja med att beskriva vårt system lite överskådligt och senare i detalj, för dem som är intresserade.
Allt nedan inryms i en lägenhet på 2,5 r.o.k och 58 kvm.

Plattform:
Windows XP PRO

Hårdvara:
Atom 2, 2GB RAM

Mjukvara:
HomeSeer 2 PRO samt en uppsjö med plug-ins och script.
Prowl för push-notiser till iProdukter
Massa andra små prog som kopplar mot Homeseer, t.ex. för UPS-övervakning mm.

Trådlösa interface:
WLAN
1 st Aeon Labs Z-stick 2, Z-wave dongle
1 st RFXCOM USB-modul

Remote via HSTouch:
1 st iPod Touch gen. 4
2 st iPhone 4
2 st iPad 1

Styrd/övervakad hårdvara, ej Z-wave:
InFocus X10 (RS232)
DENON AVR-2809 (RS232)
Sonos, 1 st Connect och 1 st Play:5 (LAN)
Mac Mini Win 7 XBMC full HD ljud och bild (LAN)
Server Win 7 x64 (LAN)
D-link DCS-2121 webbkamera (WLAN)
Foscam FI8904W webbkamera (WLAN) (på lån)

Ljuskontroll:
4 st lampor via dimmermodul FGD-211
6 st lampor via FGS-221

Sensorer:
1 st rörelsesensor, EZMotion 3 i 1
1 st rörelsesensor, Aeon Labs, 4 i 1
1 st dörrsensorer, Fibaro
2 st dörrsensorer, Everspring
2 st universalsensor, Fibaro FGBS321 med 4 st Dallas DS18B20 temp-sensorer

Sändare:
1 st väggsändare Z-wave, Merten
2 st 2 ch Nexa väggsändare som kommunicerar HS via RFXCOM-modulen
1 st FOB 4 ch Z-wave nyckelringssändare, zwave.me

Mörkläggningskontroll:
4 st motoriserade rullgardiner styrda via FGR-221

Övrigt:
1 st TKB Plug-in switch som används för att starta Mac Mini'n då den inte kan WOL men däremot kan den ställa in så att den startar när den får ström. När man sett film klart och HS stängt ner Mini'n bryter TKB'n strömmen till Mini'n tills det är dags att se film igen då slår den på strömmen och Mini'n startar.
1 st dörrklocka, Everspring UTSE03A
1 st UPS

Osv...

Mvh Love
Senast redigerad av drlove 17 mars 2013, 15:20:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's hemautomatisering

Inlägg av drlove »

Senast redigerad av drlove 17 mars 2013, 19:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

En liten sammanfattning av mörkläggningssystemet!

Ingående delar:
Styrsystem: Homeseer 2 PRO med Z-wave dongle + diverse iProdukter
Motor: Dooya DM35S
Motorkontroller: Fibaro FGR221
Duk: Strippad IKEA Tupplur
Beslag: Jula
Lister: Lakkapää
Rullgardinsrör: Stena metall

Min första plan!
Lite för komplex dock, landade i en betydligt enklare och bättre lösning enligt nästa bild.
Bild

Så här blev det, i 3D iaf.
Bild

I verkligheten ser det ut så här.
Bild

Bild

Alla 4 rullgardiner i lgh kontrolleras via HomeSeer 2/HSTouch och diverse iProdukter (men det går självklart lika bra med ngt annat kontrollsystem typ Fibaro Home Center 2).
Så här ser "Main screen" ut på iPoden där jag har lagt in snabbknappar för gardiner upp/ner i grupp.
Bild

På den dedicerade sidan för "Blinds" kan man styra varje gardin för sig.
Bild

Film på funktionaliteten!

Hoppas det inspirerar någon!

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Övevakning av elförbrukningen

Produkter: NorthQ NQ-92021 som arbetar med Z-wave.

Systemet består av en sensor man monterar på sin elmätare som känner av den blinkande dioden på mätaren. Sen är sensorn kopplad till en förvånande liten batteridriven modul som sedan kommunicerar med mitt övriga system via Z-wave. Jag trodde aldrig att räckvidden skulle vara tillräcklig för att nå till källaren där mätaren sitter (3 våningar ned) men döm om min förvåning när mottagningen t.o.m. var bra, inte ens skakig!

Modulen integrerade med HomeSeer utan några som helst problem och jag får nu ackumulerad energiförbrukning inrapporterad till HomeSeer varje 15'e minut från källaren. Får även information om enhetens batteristatus mm så man har full koll på systemet framöver.

Nu ska jag bara hitta ngt bra sätt att presentera informationen grafiskt.
Möjligheterna tar aldrig slut när man väl slår sig in på hemautomatiseringsbanan.

Bild

Bild

Bild

Bild

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Loggning till databas

Under julhelgen tog jag tag i detta med att registrera en enskild firma på sidan av så jag kan kommersialisera mina innovationer jag har på lut. Dock har det inte blivit mycket mer än att registrera mig för F-skatt/moms och registrera ett företagsnamn. Ett steg på vägen iaf.

I och med företaget köpte jag ett domännamn (hemligt än så länge tills jag fått igång hemsidan) och började snickra på en hemsida.
Min vana trogen kom jag på ytterligare användningsområden för mina nyvunna kunskaper inom PHP, MySQL, JSON, JAVA, AJAX, HTML, CMS-hantering mm... Snabbt flyttade fokus från privat tillämpning till jobb. Insåg att mycket jag gör i jobbet (mitt dagjobb alltså) kunde effektiviseras genom att bygga upp webb-portaler kopplade mot en MySQL-databas. Jag har nu kommit en bit på väg mot en mycket trevlig lösning som förvisso gett mig enormt mycket merarbete just nu men som kommer förenkla mitt liv enormt i höst. Nu återstår bara att få berörda verksamheter och IT-avdelningen att fatta fördelarna med detta. Mitt jobb är ju allt annat än IT-inriktat normalt men man är ju allvetare :)

Just SQL-databasen jag satt upp på servern hemma har visat sig vara min nya bästa (digitala) vän. Jobbar mycket med Excel privat och på jobbet och älskar strukturen med rader och kolumner (njörd).
En databastabell har ju samma härliga struktur men ger mig även möjligheten att ställa SQL-frågor till databasen som faktiskt ger intressanta svar på en helt annan nivå än Excel, me like!!

Tack vare min nya vän MySQL så har jag nu satt upp följande:

XBMC
Vi spelar ju all rörlig media via XBMC och det må vara dagens i-landsproblem men när man t.ex. legat på sängen och tittat på en serie och så flyttar man över till att fortsätta på ngn av alla de andra datorerna i hemmet så vet man inte var man är i serien.
Nu har jag satt upp en centraliserad databas för alla XBMC-installationer (4 st) så avbryter man en serie/film på en dator så kan man fortsätta från samma punkt på en annan. Man ser även vilka avsnitt man redan sett oavsett var man sett dem. Bra va? :)

Homeseer
Jag har länge sökt ett sätt att grafiskt visa olika värden från hemautomatiseringen men kört fast. Av en slump dök det upp ett nytt plug-in till Homeseer som tillåter loggning av status för alla enheter i systemet (fn ca 170 st fysiska och virtuella enheter). Mycket trevligt. Jag kan nu snickra ihop en portal med grafisk presentation av t.ex temperaturer, elförbrukning, status för alla lampor, elektronik mm. Tillämpningarna är oändliga. Jag har på en månad redan samlat ihop typ 1 miljon datapunkter. Jag har inte börjat göra något med dem ännu direkt men nu har jag iaf möjligheten. Nedan är t.ex. en plot av momentan elförbrukning.

Bild

Databasen tillsammans med Fibaros nyhet, en fjärrstyrd wall-plug med möjlighet till effektmätning mm, ger oanade möjligheter. Sjukt cool pryl för övrigt. Måste testa den framöver.

Nog om databasen, för nu :)

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

UPS

Iom att hela huset mer eller mindre kommer styras från en central dator med tillhörande system på sidan av (kameraövervakning, larm av olika slag mm) så kände jag att en UPS var på sin plats.
Jag kom lyckligtvis över en riktigt fet sådan för inte så länge sedan och har lyckats integrera den med hemautomatiseringen. Mycket nöjd!

Bild

Med alla servrar och nätverksenheter inkopplade klarar systemet 72 minuter på UPS. Nu har jag satt upp det så att alla ej livsviktiga enheter stängs ned automatiskt när UPS'en går över på batteri så de viktiga enheterna kan leva på UPS bra mycket längre än så. Sjukt nice!

Har ni oxå en APC UPS ni vill koppla mot Homeseer så har ni en bra tråd för lösningen här: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=126179

Tack Janne för UPS'en!!

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Integrerat en dörrklocka med homeseer, webbkamera, HSTouch, Prowl mm. Ser ut att kunna bli bra. Mer info här: http://villalovefrida.blogspot.se/2013/ ... ncept.html

Mvh Love
Agwan

Inlägg av Agwan »

Bild
Skalet är polerat till en noggrannhet på 3 nanometer. Det låter rimligt.
I övrigt en intressant produkt, lite dyr. Funkar den med tellstick?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, ja inte fasen behöver man den noggrannheten inte, men men :)

Njae, den fungerar inte med Telstick rakt ur lådan, den snackar Zwave vilket är "the mother of all" trådlös styrning.
Du kan t.ex. koppla den trådlöst till din dator via zwave och en USB-Zwave-dongle och sen köra ngt styrprogram (typ homeseer) på datorn som både kan prata med Zwave-dongeln och Telstick då kan dem användas tillsammans men absolut inte enkelt.
Jag kör en Tellstick på stereoider (en RFXCOM modul) och kör faktiskt NEXA-brytare (väggsändare) ist för Zwave-sändare, betydligt billigare men allt annat än driftsäkert.
Zwave är 2-vägskommunikation i ett mesh-nätverk så alla enheter pratar med varandra och systemet kontrollerar även att alla enheter verkligen utför vad dem fått instruktioner att göra. En NEXA-sändare vet ju aldrig om signalen kom fram, det vet en Zwave-brytare och försöker igen om den inte får OK till svar.

Hoppas det blev klarare!

Mvh Love
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Saxat från http://www.z-wavealliance.org/technology

About Z-Wave Technology
The Z-Wave protocol is an interoperable wireless RF-based communications technology designed specifically for control, monitoring and status reading applications in residential and light commercial environments. Mature, proven and broadly deployed (12 million products sold worldwide), Z-Wave is by far the world market leader in wireless control, bringing affordable, reliable and easy-to-use 'smart' products to many millions of people in every aspect of daily life.

Bild

For a more complete look at Z-Wave technology for non technologists, and to learn more about Z-Wave's role as a key enabling technology for the Internet of Things and connected objects, please visit http://www.z-wave.com.

Z-Wave Technology Essentials:
Low Powered RF communications technology that supports full mesh networks without the need for a coordinator node
Operates in the sub-1GHz band; impervious to interference from Wi-Fi and other wireless technologies in the 2.4-GHz range (Bluetooth, ZigBee, etc.)
Designed specifically for control and status apps, supports data rates of up to 100kbps, with AES125 encryption, IPV6, and multi-channel operation
MAC and PHY are described by ITU-T G.9959 specification
Full interoperability through layer 5 with backwards compatibility to all versions.
Successfully bridged and trialed with OpenADR, SEP 1, SEP 1.1 and other Smart Energy protocols.
Shares the same position in the NIST / SGIP Catalog of Standards as the IEEE 802.11 and 802.15 and 802.16 families
For more in-depth technical materials on Z-Wave, we invite you to visit our Developer section or consider membership in the Z-Wave Alliance.

Z-Wave Market Facts:
Over 700 interoperable products available, 12 million Z-Wave products worldwide.
Extensively used in residential systems throughout numerous business spectrums, including ADT, Alarm.com, AT&T, DSC, GE/Interlogics, Honeywell, Lowes, Verizon, Vivint, and other prominent service providers worldwide.
Found in thousands of hotels, cruise ships, and vacation rentals; including 65,000 devices in the flagship Wynn Hotel in Las Vegas, NV.
Actively supported by over 160 manufacturers and service providers throughout the world.
Designed specifically for control, monitoring and status operations; no interference from Wi-Fi or other 2.4GHz wireless technologies in similar band.

Mina 5cent
Lite mer avancerat än NEXA med andra ord, kostar lite mer men kan det vara värt för att få saker att fungera som de ska. Körde NEXA (m.fl.) under många år men inför husprojektet gav jag upp och började titta på andra stabilare lösningar. Allt från KNX till NEXA-Pro men Zwave verkar, och är i min mening, den enda vägen att gå för full flexibilitet. Finns såååå mycket tokiga och användbara prylar att integrera och med en PC som backend är möjligheterna obegränsade. Finns färdiga kontrollenheter t.ex. Fibaros HomeCenter 2, men jag blev aldrig riktigt kompis med den. För låst lixom och appen för styrning går inte att bygga upp som man vill. Men vill man ha ett enkelt system utan massa hemmahack så är det vägen att gå, jag går aldrig den vägen det vet ni :)

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Senaste tillskottet till familjen:

Bild

Grymt trevlig wall-plug.

Mer info på bloggen

Mvh L
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag är lite förvånad att så få verkar vara intresserad av ditt bygge. Det har gått mig över huvudet lite också tidigare. Men nu har jag tittat närmre och det blir helt klart en sån här installation jag skall ha i mitt nya hus.

Kommer säkert att ha lite frågor. Tex om rullgardinerna. Är det IKEA rullgardiner som du monterat på en motor från Dooya? Det gick lätt och smidigt? Intressant att det går att även ställa rullgardinen på en valfri position. Sitter det en encoder i dem eller hur funkar återkopplingen?

Lyse är självklart, mörkläggningsgardiner riktigt coolt. Sedan fungerar jag på om det går att koppla in bergvärmepumpen på det. Jag har modbus till den, kanske går att dra direkt till datorn iofs. Sedan garageport och grindar kunde vara ett fint tillägg.

Hur säkert är systemet? Hur vet jag att ingen annan kan öppna min garageport?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Hej!

IKEA-duken och motorn är ingen lätt kombination. Jag byggde ett eget rör och egna fästen för motorn sen klippte jag av duken från IKEA's Tupplur-rullgardin och monterade på röret. Gröna Hus kan dock leverera allt i ett så att säga, duk, rör, motor, kontroller, insvepning mm. En betydligt enklare väg att gå.

Ang positioneringen så "kalibrerar" man kontrollern (den lilla pucken som sitter mellan motorn och elnätet och som pratar via Z-wave med styrmodulen) genom att skicka gardinen upp och ned till ändlägena några ggr sen vet kontrollern hur lång tid det tar från max till min och kan beräkna tid till respektive position där i mellan. Viktigt att motorn har mekaniska brytare som ändlägen (inbyggt i dessa motorer) så pucken kan känna av när motorn når ändarna.

Beroende på styrsystem så kan du garanterat koppla in pumpen oxå. Kan den prata med en PC så kan säkert HomeSeer prata med pumpen via script/plugin mm. Googla HomeSeer och din pump så hittar du kanske ngn som redan gjort ngt liknande.

Allt som går att styra med en knapp går ju att koppla in via ett Z-wave-relä så garageport mm är noll problem. Går säkert att göra ännu mer avancerat om garageporten snackar ngn form av PC-språk. Övervakning av öppen/stängd gör man ju enklast med en magnetkontakt typ Fibaros. Grymt fin pryl.

Z-wave är väldigt säkert i sig, alla enheter måste integreras via kontrollern så ingen annan kan komma in på den trådlösa sidan så att säga. Möjligen kan ngn använda en "störsändare" på rätt frekvens för att blocka ditt system men det går ju att övervaka sådant så man kan få en varning (push eller mail) om detta händer. De kan inte "sniffa" koder på Z-wave-nätet vad jag vet, allt är krypterat.
Enda risken som jag ser det är om ngn tar sig in i HomeSeer via nätverket, typ hackar din brandvägg eller om du har lämnat porten öppen till HomeSeer från utsidan. Jag kör en high end brandvägg/IDS (pfsense med Snort osv) och OpenVPN för att kontrollera HomeSeer remote. Inga portar öppna som kan sabba ngt. Tror iof att HomeSeer-inloggningen är ganska safe den med om man nu vill öppna upp för remote kontroll (direkt via HS interface eller appen).

Lycka till med hemautomatiseringen!

Mvh Love
zealotry

Inlägg av zealotry »

Hur är det löst med rullgardinen så att den inte rullas upp/ner snett? Alltså vandrar i sidled på stången och trasslar till sig.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Man får vara noga med "upplinjeringen" och jag har en ganska ordentlig motvikt i nederkant, ett plattjärn med snittyta 20x5 mm har jag för mig, blir ngt kilo men det tar motorn utan problem, 6 Nm vrid @ max 0,03 m hävarm klarar ju strax över 20 kg lyft. Helt utrullad måste man ta hänsyn till gardinens vikt oxå men då är rullens radie som minst så det tar nog ut varandra. Plus att man får ha en förbannat tung gardin om man ska upp i 20 kg :)

Mindre bra är om man har grejor stående i fönstret när gardinen går ner iom att dem iaf hos oss går i skenor på väggen för att minimera ljusinsläpp. Då kan duken hoppa ur skenan och då blir det stökigt när den ska upp igen om man inte fixar till det innan. Så håll koll på eventuella hinder när ni skickar ner dem :)

//L
Skriv svar