Filtrera -5v på samma sätt som +5v?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Filtrera -5v på samma sätt som +5v?

Inlägg av limpan4all »

En 7905 kräver en kondensator på utgången för att funka, man kan strunta i den på en 7805 men inte på en 7905...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 78xx kräver också en kondensator på utgången och man kan inte strunta i det!

Värdet på den kondensator behöver dock inte vara lika stort som för 79xx och har man en normalt avkopplad konstruktion kan den avkoppling vara nog för rimligt stabil funktion.

Det finns faktisk trådar som beskriver hur en inte-nog-avkopplat 78xx har gått i självsväng och eldat upp sig själv och ibland lite mer.

Så kontentan är: strunt i rätt avkoppling och acceptera att funktionerna är instabila - eller gör rätt och få stabil elektronik.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Icecap skrev:Om det nu är 7mA som är minimumbelastning (se databladet för exakt värde) är ett motstånd en bra grej.

7mA @ 5V (5V / 7mA =) 714 Ohm, alltså räcker ett 680 Ohm motstånd långt.

Tack så mycket...

Tyvärr går det inte bra alls för mig, jag testade att mäta och då ligger det på -5.5 volt, kollat jag med oscilloskop (som jag jag så klart inte behärskar speciellt bra) så får jag värsta svängningar mellan 4.3 och 5.8... fattar nada så klart.

Testade att löda bort min 7905, samma resultat, testade en annan lika illa där. Testade en 7908 och då verkarde det ok (testade bara med multimeter).

Har bara två 7905, kan bägge vara defekta?
Testade med och utan belastning, ingen direkt skillnad där heller.

Så typsiskt när man ska göra något roligt och allt bara strular. :(
Senast redigerad av zippiz 6 februari 2015, 14:13:22, redigerad totalt 1 gång.
zippiz

Inlägg av zippiz »

limpan4all skrev:En 7905 kräver en kondensator på utgången för att funka, man kan strunta i den på en 7805 men inte på en 7905...

Såg det här nu, nu är det iofs kondensator i kretsen där min 7905 satt först, men inte när jag mätte senare. Men som sagt min 7908 visade bra värde utan någon konding (kollade ifos den bara med multimeter)
Bara för "skojs skull" har ni något bra värde, kanske har någon konding här jag kan koppla på en gång och mäta igen.
Borre

Inlägg av Borre »

Läs i databladen. Från Nationals:
7905 skrev:The bypass capacitors, (2.2uF on the input, 1.0uF on the output) should be ceramic or solid tantalum which have
good high frequency characteristics. If aluminum electrolytics are used, their values should be 10uF or larger.
The bypass capacitors should be mounted with the shortest leads, and if possible, directly across the regulator terminals.

Angående 7805 och avkoppling på utgången så är dessa citat från ST och TI/National:
TI/National skrev:* No External Components Required
* It is not necessary to bypass the output, although this does improve transient response.
ST skrev:* In many low current applications, compensation capacitors are not required.
* Although no output capacitor is need for stability, it does improve transient response.
Nu är detta bara två(tre) exempel, finns säkert någon annan som anger annat. Men grejen är ju att det "aldrig" skadar att avkoppla, hellre för mycket avkoppling än för lite skulle jag säga.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Ok, men är det verkligen orsaken till att jag får -5.5V?

Läste vidare....

"s. If aluminum electrolytics
are used, their values should be 10 uF or larger. The
bypass capacitors should be mounted with the shortest
leads, and if possible, directly across the regulator terminals."

Jag har bara elektrolytkondensator, och rätt begränsat där också

En 6.25v på 10uF till output, men på input skulle jag isf få sätta en 16V på 100uF.

Är detta ok?
Borre

Inlägg av Borre »

Självsvänger den, som du skriver att den gjorde när du mätte med oscilloskopet, så kan multimetern mycket väl visa -5.5V.

Ja prova med 10uF kondensatorn på utgången (är spänningsmärkningen verkligen 6.25V?).

Mät med oscilloskop och belastning.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Nej, du har helt rätt, det var inte vad jag hittade i mina påsar. Kom inte närmare än 22uf och 16v och det gjorde ingen skillnad. Kanske behöver en helt annan kondensator med lägre värden iofs?
Inget vill sig idag.
Om jag nu inte sätter den på fel håll. Blir lite förvirrad av en negativ krets men antar att det postiva benet ska vara anslutet på jord och negativa benet på output?

Ger snart upp, en sådan här enkelt sak... :(
Senast redigerad av zippiz 6 februari 2015, 15:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

zippiz

Inlägg av zippiz »

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått. Testade med 10v 22uf konding på både ut och ingången men fick fortfarande lika dåliga värden.

Ger upp, får betälla och testa igen senare, får återkomma med hur det går.

EDIT, kanske är de trasiga trots allt.

http://electronics.stackexchange.com/qu ... 12v-output
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Visste inte att DEN handboken fanns online. :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Den är ta mej fan den bästa lärobok jag någonsin har använt mig av (jag läste och använde mig av den i stort sett dagligen under andra halvan av åttiotalet och fortfarande då och då).
Det BORDE vara obligatoriskt att läsa tom hela kapitel 9 innan man får ställa frågor om strömförsörjning överhuvudtaget alls :humm:

Icecap: Hoppas att du kan backa upp kravet om kondensator på utgången för 78XX serien för jag har ALDRIG sett ett sådant krav, men det KRÄVS för 79XX, en länk till ett datablad räcker :vissla: ...
Senast redigerad av limpan4all 6 februari 2015, 17:03:01, redigerad totalt 2 gånger.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Är du säker på att du inte redan har -5V på ditt ATX aggregat ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om -5V finns på ett ATX-aggregat så är det ostandar.

http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml

P.S. till trådstartaren: Är du säker på att batteriet i multimetern är friskt? Vissa visar för hög spänning om batteriet börjar bli dåligt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

limpan4all: jag minns inte tillverkaren men vissa kräver output-konding!

Det är sant att ST skriver att det inte behövs men att man får bättre reglering med.
robbie

Inlägg av robbie »

Har du två +5V borde du kunna koppla upp dem i dubbelmatning och plocka ut -5V från den. Såvida du inte behöver båda.
Skriv svar