Filtrera -5v på samma sätt som +5v?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zippiz

Filtrera -5v på samma sätt som +5v?

Inlägg av zippiz »

Hej

Jag är väl egentligen ganska okunning när det kommer till elektronik, men nu har jag köpt på mig en gammal dator (Adam Computer), och den behöver matas med -5v (förrutom 12v, 5v).

Har kastat alla mina gamla nätagg, så har inget som matar -5V, men har läst att man mha en 7905 borde kunna reglera ner -12V som finns på mitt ATX till -5V.

Så nu till frågan, kan man använda samma sorts komponenter för att filtera en negativ ström. Kanske vända på komponenterna?

Tänkte köpa ett färdigt kit http://www.ebay.co.uk/itm/131369840096? ... EBIDX%3AIT och byta ut 7805 mot 7905.

Bild

Kanske är helt ute och cyklar, jag har som sagt rätt dålig koll.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Filtrera -5v på samma sätt som +5v?

Inlägg av Icecap »

I princip är det exakt samma sak.

MEN(!!) en 79xx har inte samma pinout som 78xx! Tanka hem databladet och kolla noga. Får du pinnarna rätt är det annars lika - förutom att kondensatorer ska vara rättvända.

Sedan är det en fråga om -12V kan driva den ström som går åt till -5V, jag vet helt enkelt inte.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Tack, jag hade faktiskt ingen aning om att 7905 har en annan pinout så det ska jag verkligen kolla på.

En sak till, menar du att att kondesatorerna ska vara omvända eller som du skriver rättvända? Tänker att det kanske ska vara tvärt om mot vad det står på PCB?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De ska såklart vara rätt polariserade. Om kretskort är för en 78xxx och du vill använda en 79xxx ska de polariserade kondensatorer helt korrekt vändas motsatt av vad som står på mönsterkortet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sen ska väl även + och - på kortet vändas? Eftersom allt ska vara spegelvänt så att säga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har du redan köpt ett kit, men du kunde köpt en ungefär sådan här modul. Den här ger dubbla utspänningar, en + och en -. Men det finns sådana här som ger bara negativ utspänning.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Ok, så nu har jag fått mina grejer och tänkte försöka ge mig på det här.

7905 och 7805 har mycket riktigt olika pinout, så om jag bara korsar de två vänstra benen så borde det bli rätt med in/jord.

Men sen då, jag vänder alltså bara på kondingarna, men dioderna då, ska jag inte vända dem också?

F-n vad dum jag känner mig. :oops:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Känn dig inte dum!!! Du är osäker och du frågar innan du eldar upp något.

Och ja, anoderna ska vända mot Vin på regulatorn! Så de ska såklart vändas.

Det tjänar dig till ära att du har kollat pinout och insett hur du löser det - så en "onödig" fråga kan du definitivt kosta på dig utan att vara alldeles för blond ;-)

Är man osäker är det bra att kolla - och oftast väldigt dumt att bara koppla och hoppas.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Fodrar inte 79XX en högre minsta ström för korrekt funktion ??

Det vill säga är strömmen via lysdioden D5 och motståndet R1 tillräcklig för minsta strömmen enligt datablad för den använda 79XX spänningsregulator.
zippiz

Inlägg av zippiz »

Haha, okej blond känner jag mig väl inte men riktigt grön åtminstone. Tack för svaret, jag gör som du skriver och sen får vi hoppas inget brinner upp.

Tar och vänder på alla komponenter, och försöker få till benen på något bra sätt också, sen är det väl bara och testa och hoppas man inte skjuter iväg en konding.

Tänkte återkoppla i tråden med hur det går, hoppas på att få liv i en gammal Adam Computer och en Colecovision med min ombyggda PSU mha det här och er! :)

Förresten, om man jag mäter denna obelastade regulatorkretsen sen, kommer jag få -5v då, eller måste jag belasta den och vad belastar man den med i så fall? Som sagt jag är GRÖN men hoppas på att bli bättre med tiden, älskar elektronik och teknik, det har jag aldrig gjort. Men har inte hållt på så mycket med sådant här precis.
zippiz

Inlägg av zippiz »

GFEF skrev:Fodrar inte 79XX en högre minsta ström för korrekt funktion ??

Det vill säga är strömmen via lysdioden D5 och motståndet R1 tillräcklig för minsta strömmen enligt datablad för den använda 79XX spänningsregulator.

Önskar verkligen jag kunde förstå exakt vad du menar.

Min PSU som jag vill omvandla från ger max 0.3A på -12 och min Adam Computer kräver -5V 0.2 A.
Jag fattade som att folk lyckats sätta en 7905 direkt på -12v och få sedan använt dem på sin Adam för att mata den med -5v.
Räcker inte mina 0.3A -12 för detta?

kretsen ovan tänkte jag använda mig då jag gärna ser att spänningen blir lite filtrerad, kankse onödigt eftersom jag redan plockar en (förhoppningsvis) ganska bra -12v från PSU.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 79xx behöver en minimum strömbelastning på utgången. Värdet framgår av databladet men jag har för mig att det är 7mA, rätt värde står i databladet. Och om du ska belasta med 200mA lär det ju inte vara något problem.
zippiz

Inlägg av zippiz »

GFEF skrev:Fodrar inte 79XX en högre minsta ström för korrekt funktion ??

Alltså, de är väl bara där för man ska få en indikator på att regleraren fungerar ok?
Tänkte hoppa över att sätta dit dessa öht.

Var gör egentligen dioderna där, de behövs väl inte heller?
zippiz

Inlägg av zippiz »

Icecap skrev:En 79xx behöver en minimum strömbelastning på utgången. Värdet framgår av databladet men jag har för mig att det är 7mA, rätt värde står i databladet. Och om du ska belasta med 200mA lär det ju inte vara något problem.

Med risk för att låta lite blond då, men vad kan jag belasta den med (om jag nu inte vill testa direkt i min Adam, vilket jag helst låter bli).

Så vad kan man sätta här för att provbelasta? :oops:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det nu är 7mA som är minimumbelastning (se databladet för exakt värde) är ett motstånd en bra grej.

7mA @ 5V (5V / 7mA =) 714 Ohm, alltså räcker ett 680 Ohm motstånd långt.
Skriv svar