Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

Listar några saker som poppar upp i skallen så här på rak arm..

1. 225 grader är normalt för mycket för PLA om du inte skriver väldigt fort med ett grövre munstycke.. Jag kör 185-190 på båda mina maskiner när jag kör PLA och som du sett så blir det rätt bra :)
2. 8mm retract är normalt för mycket för när du backar filamentet så mycket riskerar du att dra upp smält filament i den kalla delen av hotenden och då kan det bli trögt när det är dags att mata på igen, speciellt med en E3D hotend.. Jag kör 3mm på min.
3. Vad kör du med för elektronik? Kör du med en RAMPS med A4988 "Stepsticks" så kolla så den verkligen matar fram tråden lika långt som du backar den.. Jag var tvungen att sänka retract speed till 20mm/s på min för annars fixade den inte att mata tillbaka tråden lika mycket och jag tror det beror på drivarna till stegisarna.. På min Mendel med ett Melzi kör jag 40mm/s utan problem med samma typ av stegmotor..
4. Utskriftshastighet.. Ser i din ini-fil att du kör infill med 60mm/s och perimiter med 40mm/s.. Testa att sänka till 30 på perimiter och 35 på infill bara som en test (jag kör med dessa värden på min Kossel med en E3D 0.3mm nozzle och går jag högre så får jag problem med att infill blir för tunt och att vissa perimiters blir "bubbliga"

Inte säkert att det hjälper, men det är ju något att testa iaf..
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Ohh, btw.. Ett tips till.. Skippa Slic3r och kör Cura istället.. Cura gör i mitt tycke mycket bättre g-kod plus att det är betydligt enklare att använda.. Nackdelen är att man tappar lite av inställningarna men det kan ju vara värt en test.. Jag har kört Cura sen jag testade det första gången och jag har inte ångrat det en sekund.. Laddade dock ner den senaste betan av Slic3r och det ser bättre ut numera men jag tycker fortfarande inte att jag får samma kvalitet på printarna med Slic3r..
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

stenD skrev:om plasten nu skulle vara så lättflytande borde den ju gå av direkt och inte kunna bilda långa trådar
Om du har två burkar med varm respektive kall olja, sticker ner ett finger och drar upp, vad händer då?
Att jämföra olja & plast är ologiskt. Plast består just av långa molekyler.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Ser det ok ut?" Var lite väl svårläst, men om det inte är en sil / filter du vill skriva ut så verkar det som du missat att några topp & botten lager bör ha uppemot 100% infill.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

ojoj, vaknat på fel sida idag verkar det som
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

@matteee du har såklart helt rätt! Det är en 100k termistor jag har konfigurerat men med ett annat bets värde.
Har nu ändrat till en generic typ med rätt beta. Kan skriva ut i 210 grader nu vilket känns rimligt! ( stod rekommenderad temp 200-210 på filamentet när jag köpte det)

@peter_larsen tack för alla tips! Har nu kapat mitt Ptfe rör och dragit ner retraction till 3mm + 20mm/s.
Bytte även till Cura vilket var en trevlig upplevelse!
Blir bara bättre och bättre!:)

Fyllnaden är mycket bättre nu men fortfarande inte helt perfekt!

image.jpg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

:tumupp:

Gött mos :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Kul att kunna hjälpa till när man själv fått grym hjälp här tidigare i tråden (och troligtvis/förhoppningsvis även i framtiden)

Jag får nog också prova Cura. Kör också Slic3r hittills efter att inte ha kommit överens med kisslicer.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@Simpa84
Har du kontrollmätt trådens diameter? Kan skilja en hel del mot vad som står på kartongen.
Puttiplatt
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

@puttiplatt japp! 1.73mm var det. Ver inte varför det inte täckte helt på testbiten jag gjorde. Har inte ändrat nått och nu täcks allt perfekt!
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Dags att strömsätta mitt RAMPS-kit nu, men jag har ett par enkla frågor...

Jag har ett gammalt ATX-agg som jag tänkte använda, men det har bara en 12V rail specad till 16A - kan jag använda samma rail till båda 12V-ingångarna, eller måste man ha två separata till dem? Tänkte använda heatbed.

Om jag vill driva arduinon med 5V från samma PSU skall jag se till att inte ha D1 på RAMPS-kortet, eller har jag fattat det fel?
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Nevermind, hittade info om det :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Nu har jag provat Cura (om än väldigt lite, printar den första riktiga prylen nu) och måste säga att mina utskrifter verkar bli bättre direkt. Speciellt partier som är tunna (mindre än 1mm tjocklek) hanterar den betydligt bättre än Slic3r gör.

Det finns lite mer inställningsmöjligheter i Slic3r (har iofs inte bytt till expert mode i Cura..) och kan väl på ett sätt sakna möjligheten att välja mönster för top/bottom layers och även infill. (Honeycomb är min favvo för infill - trots att det egentligen inte syns efteråt). Någon som vet om det går att ställa in i Cura?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Om någon är intresserad så har jag 10 rullar ABS 1.75 obrutna i olika färger, finns i Malmö
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Vilka färger och vad vill du ha för en rulle?
Skriv svar