Hemmabyggt utomhusbubbelbad (fattigmansversion)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Hemmabyggt utomhusbubbelbad (fattigmansversion)

Inlägg av squiz3r »

Tjena! Utanför min lägenhet har jag en liten trädgård som under sommarhalvåret brukas flitigt till grillfester, men under vintern händer det inte mycket där ute... Det skall det bli ändring på nu!

Min tanke är att bygga en badtunna/bubbelbad som man kan hänga i snöiga vinterkvällar och ta en öl / ett glas vin med kompisarna.

Själva poolen/karet har jag funderat en hel del på hur jag skall tillverka och just nu lutar det åt att köpa en sådan här pool:
Bild
Denna har måtten 200 x 148 x 45 cm och säljs för en lagom 200-hundring på biltema. 45cm djup kan vid första anblick kännas lite med ett vanligt badkar är knappt 40 cm djupt så jag tror nog att man kan krypa ner bekvämt i denna. Någon som äger ett spabad som vill mäta djupet? Under poolen kommer jag lägga bubbelplast för att värmeisolera och göra underlaget bekvämare att sitta på. I ett senare skede funderar jag på att fylla hela ringen med AB-skumm eller liknande för att göra den stabilare och tåligare. Denna kommer sedan kläs in i träplankor med en öl-hylla runt om! Och lite LED-belysning såklart.

För att värma upp vattnet behövs mycket värme.. Det enklaste är el, jag har funderat på vedeldning med eftersom jag bor i en bostadslänga så blir nog grannarna inte glada (plus att det är eldningsförbud i Lund..). Som cirkulationspump tänkte jag köra med en fiskdammspump som jag har liggande, den har definitivt flöde så det räcker, tror 4000L/h eller nått sånt. Det finns färdiga värmare för denna aplikationen, tex denna för 1600kr.
http://www.badtunna24.se/butik/uppvarmn ... 15-kw.html
Bild

Men som student vill man ju komma billigt undan! Så då är frågan, vad är det billigaste värmeelementet man kan hitta? Gissningsvis en 2kW vattenkokare för 79kr!
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... re-802005/
Bild

Min första tanke var att plasta ihop den till en trycktank som jag kör vattnet igenom:
vattenkokare 0,5.png
Detta bör ju vara ganska säkert så länge inget går fel med det känns lite som att bada med en brödrost.. Därför kom jag på ide 2. Jag fyller vattenkokaren med vatten och kör en plastslang i en spiral genom vattnet. På detta sätt finns det ingen elektrisk kontakt mellan badvattnet och vattnet i vattenkokaren -> dubbel säkerhet!
vattenkokare 1.png
Men en plastslang leder ju inte värme jättebra, så frågan är om det fungerar... Jag tog upp en gryta och ställde på spisen med max effekt. I grytan hade jag två meter 13mm slang ihopnystad. Denna kopplade jag sedan på kranen och mätte utgångstemperaturen.
P1140052.JPG
Temperaturen mätte jag med min köttermometer i stillastående vatten (om man bara håller in den i flödet sjunker temperaturen med typ 10 grader pga avdunstningen). Flödet mätte jag genom att ta tiden som det tog att fylla upp en PET-flaska.
P1140055.JPG
Jag gjorde två mätningar vid olika flöde.

flöde ----- uttemperatur ---- temperatur i kastrullen
0.01 L/s --- 38*C ----- 93*C
0.125 L/s --- 21*C ---- 87*C
Den senare mätningen gjorde jag om en gång till och fick då 20*C istället.

Effekten var sen lätt att räkna ut, P = c*dm/dt*dT, där c för vatten är 4,18kJ/kgK, dm/dt är massflödet och dT är temperaturhöjning från kranvattnets temp på 18*C. Detta gav:
0.01 L/s --> 0.8kW
0.125 L/s --> 1.045kW - 1.56kW

Jag kunde även konstatera att vattnet på spisen aldrig började koka när jag körde på det högre flödet. Det verkar alltså inte vara orimligt att ta till vara på de två kilowatten från vattenkokaren på detta viset. Sen är frågan vad vattenkokaren tycker om att gå konstant i flera timmar?

Någon som har en aning om vilken effekt som krävs för att hålla temperaturen på 40*C i en pool av denna storlek en dag med runt 0*C ute? Klarar man sig på 2kW?

// Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Hemmabyggt utomhusbubbelbad (fattigmansversion)

Inlägg av säter »

Jag tycker det låter som väldigt lite effekt.
En motorvärmare till lastbil brukar vara på minst 1kW, och då är vattenvolymen bara en bråkdel.
anojak

Inlägg av anojak »

Jag håller med om att det känns spontant som om det är lite snålt med effekt plus de facto att jag inte heller tror att vattenkokaren klarar av att gå konstant i flera timmar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kollade runt lite på internet och runt 2kW verkar vara standard. Tex denna:
http://www.folkpool.se/poolprodukterfak ... c/crown-ii
eller denna på 1,5kW
http://www.blocket.se/stockholm/Spabad_ ... 721318.htm

Så det skall förhoppningsvis räcka.

Så länge man inte låter vattnet i vattenkokaren gå upp i kokning så bör det ju inte vara några problem tycker jag. Den måste ju ändå vara avsedd för att man skall kunna koka upp flertalet batcher med vatten efter varandra.

Har någon tips på några andra billiga värmeelement som man skulle kunna använda på ett säkert sätt?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Värmeelement från kaffebryggare?
Om det är säkert är en annan sak :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

squiz3r skrev:Har någon tips på några andra billiga värmeelement som man skulle kunna använda på ett säkert sätt?
En dieseldriven elpanna vore nog bättre.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Dieseldriven motorvärmare a la Eberspächer borde vara optimalt. Dock inte nödvändigtvis billigt ...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Precis, det har jag tänk på tidigare men med de priserna jag har hittat så landar man ändå på många tusenlappar för ett sådant system.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fotogenvärmare: LÄNK

En sån köpte brorsan och jag, sen lindade vi en kopparspiral som rymdes innanför gallret där brännaren är. Utanför gallret lindades folie för att behålla så mycket värme till slingan som möjligt.
Sen hade vi den slangansluten till en gammal koja från en militär radiobil som vi bodde i på jeepträffar.
Då slapp vi ha öppna lågor inne i kojan med allt vad det innebär, och den ska ju ge 2,2kW vilket med kopparrör och bra isolering bör ge en hel del i en slinga.

Men ska du värma upp en hel pool en vinterdag så lär du få skjuta på rätt många kW. Bara att underhållsvärma en pool sommartid kräver ju en del..
svanted

Inlägg av svanted »

den rymmer 1200 liter så det behövs 1400W per grad timme.
alltså om kallvattnet är 15° och det ska upp till 35° tar det alltså 20 timmar med 1.4 kW elvärmare och detta med 0% i värmeförluster,
så i praktiken krävs säkert 2kW.
värmeförlusterna är säkert mera än 2kW för 35° vatten i en öppen pool
utomhusbadtunnor är därför rejält isolerade och även med lock så att man inte behöver värma upp kallt vatten annat än vid e.v. byte.
och de har rening för att det ska kunna stå varmt.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Till kusinens badtunna byggde vi en värmare med hjälp av några t-kors en bit rör och pump.
Det var dock en 3fas 6kw med termostat inbyggt.

Men denna kanske vore något om du nu inte kan få fram 3fas.
http://www.rinkabyror.se/artikel/elpatron-k50/
Kräver dock extern termostat så det inte kokar om pumpen blir blockerad.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag försökte beräkna värmeförlusten p.g.a. avdunstning med hjälp av denna sida, och får det till ca 1,3 kW (bara för avdunstningen) vid en utetemperatur på -10 ºC, 20 % RH och en vind på 0,5 m/s.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Att många är på 2kW beror väl på att de ska att köra på ett vanligt 10A uttag?
qx5

Inlägg av qx5 »

Värm bassängvattnet med en varmvattenberedare?

Sedan kanske man får dosera ut lite klorin för att hålla alger mm borta. (om inte varmvattenberedaren frätss sönder)
swirve

Inlägg av swirve »

Skippa den poolen om du inte vill ha kompressor fast monterad för luftpåfyllning. Ett tips är att kolla IBC-kärl istället. Har sett en del göra egna badtunnor av sådana.
Skriv svar