Min tanke är att bygga en badtunna/bubbelbad som man kan hänga i snöiga vinterkvällar och ta en öl / ett glas vin med kompisarna.
Själva poolen/karet har jag funderat en hel del på hur jag skall tillverka och just nu lutar det åt att köpa en sådan här pool:
Denna har måtten 200 x 148 x 45 cm och säljs för en lagom 200-hundring på biltema. 45cm djup kan vid första anblick kännas lite med ett vanligt badkar är knappt 40 cm djupt så jag tror nog att man kan krypa ner bekvämt i denna. Någon som äger ett spabad som vill mäta djupet? Under poolen kommer jag lägga bubbelplast för att värmeisolera och göra underlaget bekvämare att sitta på. I ett senare skede funderar jag på att fylla hela ringen med AB-skumm eller liknande för att göra den stabilare och tåligare. Denna kommer sedan kläs in i träplankor med en öl-hylla runt om! Och lite LED-belysning såklart.
För att värma upp vattnet behövs mycket värme.. Det enklaste är el, jag har funderat på vedeldning med eftersom jag bor i en bostadslänga så blir nog grannarna inte glada (plus att det är eldningsförbud i Lund..). Som cirkulationspump tänkte jag köra med en fiskdammspump som jag har liggande, den har definitivt flöde så det räcker, tror 4000L/h eller nått sånt. Det finns färdiga värmare för denna aplikationen, tex denna för 1600kr.
http://www.badtunna24.se/butik/uppvarmn ... 15-kw.html

Men som student vill man ju komma billigt undan! Så då är frågan, vad är det billigaste värmeelementet man kan hitta? Gissningsvis en 2kW vattenkokare för 79kr!
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... re-802005/

Min första tanke var att plasta ihop den till en trycktank som jag kör vattnet igenom: Detta bör ju vara ganska säkert så länge inget går fel med det känns lite som att bada med en brödrost.. Därför kom jag på ide 2. Jag fyller vattenkokaren med vatten och kör en plastslang i en spiral genom vattnet. På detta sätt finns det ingen elektrisk kontakt mellan badvattnet och vattnet i vattenkokaren -> dubbel säkerhet! Men en plastslang leder ju inte värme jättebra, så frågan är om det fungerar... Jag tog upp en gryta och ställde på spisen med max effekt. I grytan hade jag två meter 13mm slang ihopnystad. Denna kopplade jag sedan på kranen och mätte utgångstemperaturen. Temperaturen mätte jag med min köttermometer i stillastående vatten (om man bara håller in den i flödet sjunker temperaturen med typ 10 grader pga avdunstningen). Flödet mätte jag genom att ta tiden som det tog att fylla upp en PET-flaska. Jag gjorde två mätningar vid olika flöde.
flöde ----- uttemperatur ---- temperatur i kastrullen
0.01 L/s --- 38*C ----- 93*C
0.125 L/s --- 21*C ---- 87*C
Den senare mätningen gjorde jag om en gång till och fick då 20*C istället.
Effekten var sen lätt att räkna ut, P = c*dm/dt*dT, där c för vatten är 4,18kJ/kgK, dm/dt är massflödet och dT är temperaturhöjning från kranvattnets temp på 18*C. Detta gav:
0.01 L/s --> 0.8kW
0.125 L/s --> 1.045kW - 1.56kW
Jag kunde även konstatera att vattnet på spisen aldrig började koka när jag körde på det högre flödet. Det verkar alltså inte vara orimligt att ta till vara på de två kilowatten från vattenkokaren på detta viset. Sen är frågan vad vattenkokaren tycker om att gå konstant i flera timmar?
Någon som har en aning om vilken effekt som krävs för att hålla temperaturen på 40*C i en pool av denna storlek en dag med runt 0*C ute? Klarar man sig på 2kW?
// Daniel