Söker bra nybörjarkit med inriktning stereoförstärkare.
Re: Söker bra nybörjarkit med inriktning stereoförstärkare.
Frekvensgång och fas.
Och nej denna är ej i bruk, modulerna har legat i lådan med kylflänsar ett tag och behöver lite renovering för att funka igen, men jag tycke iaf att dom lät bra när dom sist va uppkopplade.
Denna är dock i dagligt bruk:
Och nej denna är ej i bruk, modulerna har legat i lådan med kylflänsar ett tag och behöver lite renovering för att funka igen, men jag tycke iaf att dom lät bra när dom sist va uppkopplade.
Denna är dock i dagligt bruk:
Snyggt bygge, lite "egen" design! Trevligt!
Är det ett Hameg scope på labbänken, längst upp? Hade ett Hameg för många år sedan. Nu har jag sedan en tid ett Fluke PM3050 som tidigare tillverkades av Philips.
Är det ett Hameg scope på labbänken, längst upp? Hade ett Hameg för många år sedan. Nu har jag sedan en tid ett Fluke PM3050 som tidigare tillverkades av Philips.
Nja, det är ett Ez OS5020 eller nåt sånnt.
Det e nåt sånnt där skumt märke, det andra i bilden är ett gammalt telequipment nåt.
telequipment tillverkade bra instrument.
Hej!
Tänkte bara komma med en liten ide som kan vara värt att ha i bakhuvudet.
- Högtalare skall drivas med STRÖM inte spänning. Använd STORA, TUNGA trafos.
Detta leder till att förstärkarutgången får mycket låg utimpedans och kan driva högtalare med z < 2 ohm.
DVS ( Man skall enligt akademien numera undvika punkter i förkortningar ! ) i praktiken kortlutningssäker.
Bra va ?
Detta börjar uppmärksammas i HI-FI kretsar, mycket tal om detta nu.
( Det finns trafos kärna av bladkoppar med mycket hög verkningsgrad och lägre vikt, men priset är högt.
Inte snyggt skrivet men jag hoppas att själva budskapet går fram.
Med vänlig hälsning
tobon48
Tänkte bara komma med en liten ide som kan vara värt att ha i bakhuvudet.
- Högtalare skall drivas med STRÖM inte spänning. Använd STORA, TUNGA trafos.
Detta leder till att förstärkarutgången får mycket låg utimpedans och kan driva högtalare med z < 2 ohm.
DVS ( Man skall enligt akademien numera undvika punkter i förkortningar ! ) i praktiken kortlutningssäker.
Bra va ?
Detta börjar uppmärksammas i HI-FI kretsar, mycket tal om detta nu.
( Det finns trafos kärna av bladkoppar med mycket hög verkningsgrad och lägre vikt, men priset är högt.
Inte snyggt skrivet men jag hoppas att själva budskapet går fram.
Med vänlig hälsning
tobon48
Förklara gärna hur en transformator med en kärna av koppar (permeabilitet lägre än luft) kan fungera ö h t?