Söker bra nybörjarkit med inriktning stereoförstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terho

Söker bra nybörjarkit med inriktning stereoförstärkare.

Inlägg av Terho »

Hej. Jag känner mig dålig på kretskorts el och ohm´s lag och allt vad det heter och vill fila till kunskaperna lite med er hjälp så borde man bli lite klokare :)

Mitt intresse är Styrda fräsar och musik/högtalare/design så jag går intressevägen för att lär mig då det är den effektivaste vägen att gå så jag tänkte bygga en förstärkare.

Har kolla på lite olika. Vad tror ni är lämpligt? Jag kan löda och läsa ritningar, mätkusnkaper är lite sisodä, motståndsbeteckningar och komponentkännedom och funktion är jag riktigt dålig på.

http://www.ebay.com/itm/DOUK-5670-6AQ5- ... 1509846851

http://www.ebay.com/itm/Class-A-Single- ... 0572600444

Eller man kanske ska börja helt från grunden och plocka ihop komponenter själv?

Vad tror ni?

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Söker bra nybörjarkit med inriktning stereoförstärkare.

Inlägg av JohnGalt »

Med risk för att vara tjatig då jag föreslagit det någon gång tidigare:
Bygg själv med LM3886, det är ganska lätt och det låter bra. Följ anvisningarna i databladet så blir det bra.
Det finns några byggen här på forumet, har jag för mig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var väl iofs skapliga priser på de byggsatser (den ena är ju färdigbyggd) du länkar till, men risken är stor att du åker på 25% moms när de skrider över gränsen till Sverige.
Den första byggsatsen (med 6AQ5) kan vara en höjdare - det går att få ut mycket ljud ur de där rören.
Jag beställde en sådan här från Kina. Krävde en del spanande på schema och mönsterkort för att få till det riktigt. Dessutom ingick inte nättrafo, men sådan beställer varstans ifrån billigt.
Är du inte 100% komfortabel med schemaläsning och slikt bör du dock välja något mycket enklare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vad är det för typ av högtalare du funderar på - det bestämmer i viss mån också förstärkarvalet och med rörförstärkare så bör man sikta på lättdrivna högtalare med liten komplex/reaktiv del i sin impedans (tex. hornhögtalare) då rörförstärkare har relativt hög inre resistans och lägre dämpfaktor i jämförelse med transistorförstärkare och rörförstärkare passar inte för tungdrivna och kraftig komplex-lastande högtalare.

Även en 'vanlig' nonamehögtalare kan ha fasvinkelskillnad uppemot 40 grader mellan ström och spänning inom vissa frekvensområden i området kring baselementets resonansfrekvens och förstärkarens dämpfaktor är viktig för att inte upplevas fladdrig i basen medans håller det sig kring 10-20 grader som en väldesignad hornhögtalare kan ge så är det närmast ointressant om slutsteget har bra dämpfaktor eller inte...
opampen

Inlägg av opampen »

Roligt att du vill bygga själv! Det är trevligt med audiobyggen!

Om du är osäker på ohms lag mm. kan du alltid läsa på lite. Bl.a Elfa har en del fakta böcker, du kan även söka på nätet. Kan finnas hela eller delar av kunskapsböcker upplagda som pdf-filer som du kan ladda ner till din dator. Annars vad gäller kretsar rekommenderar jag t.ex. TDA7294 som är ungefär samma krets som LM3886 som rekommenderades här tidigare. Men 7294 har standbyfunktion, mute och något bättre THD, alltså lägre distorsion. Standbyfunktionen kan vara bra att ha, Dock har LM3886 mute funktion. I övrigt är det inte någon större skillnad på dessa.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Föutom att LM3886 har fullt kortslutningsskydd så att du kan kortsluta utgången hur mycket du vill utan att vara rädd för att elda skiten, medans TDA729* inte har någon form av skydd öht, och därför brinner upp om du matar den med mer än 35VDC på dess matningar med en 4ohm last.
Terho

Inlägg av Terho »

Hej.

Har gått med en dröm länge att bygga egna surroundhögtalare. Jag klarar inte av att se på film med tvns original högtalare.... Nyligen kom formatet Dolby atmos med stöd för högtalare i taket och Onkya har släppt förstärkare 636-737-838 med dolby atmos stöd i en uppdatering för att kunna köra 5.2.2 eller 7.2.

För ca ett år sen köpte jag tag i ett par fina par Coral beta 8 bredbandselement billigt som sägs ha världens finaste mellanregister egenskaper och de lät som drömmen själv men lådorna vart så stora för att få ut deras vackra ljud och jag hade ingen plats så det vart och sälja av och tänka om....

Fortsatte i banorna med bredbandselement men ville ha ner storleken på lådorna då (Jag har dåligt med plats) och öka känsligheten så jag valde flera små element i lådorna istället, dela av vid ca 80 hz för det ska finnas en subb-bas i systemet som ska gå ner till de lägsta frekvenserna. Jag halkade in på Monacor som som en gång var ett fint märke men idag som många andra så har de pressat priserna och tumma på kvaliten. Efter en del funderande och så vart valet Monacor 3" fullrange SPX-31M och de ska använda i frontar, center, bakre, tak som första steg i planeringen. Det kanske blir större i element frontarna och center för att få mer tryck i mellanregistret får att få kulorna och blixtar och mekaniska ljud kraftfullare men börjar med fler 3" till att börja med så får man bygga om vid behov. Har även en liten plan att bygga egna banddiskanter om inte Bredbandselementen klarar att gå ända upp men det får jag studera då hur man bygger om det blir att bygga, bara läst lite kort att det är inte omöjligt och bygga egna om man bara vill och försöker nog länge.

Har inte köpt en Onkyo förstärkare än men 8 st Monacor 3" fullrange SPX-31M. Ritat och klurat på att bygga en modulär lådkonstruktion som kan byggas om under systemets uppbyggnad.
Projektet är döpt till Scissor Valley efter byn jag bor i Saxdalen. Jag har inget och driva den första varianten av högtalare med och jag har inte råd och köpa en Onkya 737 än så då kände jag att jag kan lika bra pröva och bygga någon typ av två kanals förstärkare för att göra projektet roligare och så får det bli, därför frågar jag er om förslag här och nu :)

Här är två utkastbilder på modulära biten i högtalaren och en bild på en monterad högtalare i caden. Luftporten är tänkt att skrivas ut med min 3D skrivare och trädetaljerna är tänkt att fräsa ut med min kina träfräs när den blir klar renoverad om någon månad. Aluminiumdetaljerna har jag tänkt fräsa ut i min Värnamo knäfräs. Högtalarlådan är inte målad vit utan klädd med vit vinyl, lätt mönstrad vinyl som man har på exempel instrumentbrädan i en bil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Terho 29 december 2014, 12:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på:

http://www.ebay.com/itm/Douk-audio-LM38 ... 3ceee7b512

Men man måste väl ha en typ förförstärkare till det för finns ingen ratt för att ändra volym men kanske duger och ha en dator som förförstärkare så länge.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Alllt du behöver e en volympot på ingången.
opampen

Inlägg av opampen »

Tekko! Det hade jag missat angående 7294. Det är bäst att sätta en säkring på högtalarutgången.

Men jag kan inte hitta var det framgår att 7294 inte har något skydd mot överbelastning mm. Det står ju att den har "short circuit protection"?

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1243_e.pdf
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Som Tekko skrev, sätt dubbelpot mellan insignal och jord med löparen till resp förstärkaringång.

Sen behövs såklart matning också, tag tex 2x25V-transformator på 150 - 200VA samt likriktarbrygga och en uppsättning kondensatorer. Detta ger ca +/-35Vdc som är lagom för lm3886.

Bilden nedan visar principen bra men när det gäller kondensatorerna behöver de inte vara så stora (dyra), tror 4000-6000uF räcker - däremot skall de klara 50V och inte 25V.

Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

opampen skrev:Tekko! Det hade jag missat angående 7294. Det är bäst att sätta en säkring på högtalarutgången.

Men jag kan inte hitta var det framgår att 7294 inte har något skydd mot överbelastning mm. Det står ju att den har "short circuit protection"?

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1243_e.pdf
Jag testade att överstiga de max 35v som står i databladet för 4ohm och drog på, vid första basdunk kom det ett smärre fyrverkeri från kretsen.

Har gjort samma test på en lm3875 inkl dödkortis, den kretsen var mej tamejfan nära omöjlig att döda.
opampen

Inlägg av opampen »

Tekko: Ja, det var inte bra. Man bör här använda 8 Ohm för högtalaren och sänka spänningen till typ 30V.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Håller jag mej till 2x35V matning så funkar det fint med 4 ohm last.

Bara som kuriosa, en liten stereoförstärkare jag utvecklade runt några P-kanals mosfets:

Video där jag spelar skiten ur en prototyp av den: Matningarna är runt 2x45V, lasten är runt 6-8ohm och fetarna jag använde är IRFP9540.
opampen

Inlägg av opampen »

Det var en intressant Mos fet stärkare. Har du den inkopplad och kan lyssna på den? Hur låter det? Det ser ut för att var en bra konstruktion. Ordentlig bandbredd! Det är två kurvor i diagrammet? In/Ut?
Skriv svar