Hej.
Har gått med en dröm länge att bygga egna surroundhögtalare. Jag klarar inte av att se på film med tvns original högtalare.... Nyligen kom formatet Dolby atmos med stöd för högtalare i taket och Onkya har släppt förstärkare 636-737-838 med dolby atmos stöd i en uppdatering för att kunna köra 5.2.2 eller 7.2.
För ca ett år sen köpte jag tag i ett par fina par Coral beta 8 bredbandselement billigt som sägs ha världens finaste mellanregister egenskaper och de lät som drömmen själv men lådorna vart så stora för att få ut deras vackra ljud och jag hade ingen plats så det vart och sälja av och tänka om....
Fortsatte i banorna med bredbandselement men ville ha ner storleken på lådorna då (Jag har dåligt med plats) och öka känsligheten så jag valde flera små element i lådorna istället, dela av vid ca 80 hz för det ska finnas en subb-bas i systemet som ska gå ner till de lägsta frekvenserna. Jag halkade in på Monacor som som en gång var ett fint märke men idag som många andra så har de pressat priserna och tumma på kvaliten. Efter en del funderande och så vart valet Monacor 3" fullrange SPX-31M och de ska använda i frontar, center, bakre, tak som första steg i planeringen. Det kanske blir större i element frontarna och center för att få mer tryck i mellanregistret får att få kulorna och blixtar och mekaniska ljud kraftfullare men börjar med fler 3" till att börja med så får man bygga om vid behov. Har även en liten plan att bygga egna banddiskanter om inte Bredbandselementen klarar att gå ända upp men det får jag studera då hur man bygger om det blir att bygga, bara läst lite kort att det är inte omöjligt och bygga egna om man bara vill och försöker nog länge.
Har inte köpt en Onkyo förstärkare än men 8 st Monacor 3" fullrange SPX-31M. Ritat och klurat på att bygga en modulär lådkonstruktion som kan byggas om under systemets uppbyggnad.
Projektet är döpt till Scissor Valley efter byn jag bor i Saxdalen. Jag har inget och driva den första varianten av högtalare med och jag har inte råd och köpa en Onkya 737 än så då kände jag att jag kan lika bra pröva och bygga någon typ av två kanals förstärkare för att göra projektet roligare och så får det bli, därför frågar jag er om förslag här och nu
Här är två utkastbilder på modulära biten i högtalaren och en bild på en monterad högtalare i caden. Luftporten är tänkt att skrivas ut med min 3D skrivare och trädetaljerna är tänkt att fräsa ut med min kina träfräs när den blir klar renoverad om någon månad. Aluminiumdetaljerna har jag tänkt fräsa ut i min Värnamo knäfräs. Högtalarlådan är inte målad vit utan klädd med vit vinyl, lätt mönstrad vinyl som man har på exempel instrumentbrädan i en bil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.