3A konstlast

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

3A konstlast

Inlägg av newbadboy »

Har länge behövt en ställbar konstlast i labbet. Googlade lite och hittade en enkel som Dave på EEVBLOG ritat som jag utgick från.

http://www.eevblog.com/2010/08/01/eevbl ... y-testing/

Jag har i princip inte alls ändrat på den delen förutom bytat ut FET'en.

Har lagt till en PIC 16f1847 som övervakar ström, spänning och temp. Har satt 3A 40V och 50W som övre gräns. När ngt av dessa värden är överskridna så får man akustisk varning samt så skriver displayen ut vad som är felet. Sedan har jag temp övervakning. Vid 45grader startar fläkten och vid 85grader stänger jag av FET'en och därmed bränner jag inte ngn effekt. Då kyls systemet snabbare. Som det är byggt med den kylflänsen och lådan klarar jag bränna ca 40W kontinuerligt medans 50W klarar jag kanske 10min innan den är överhettad.
Med större fläkt och kylare så hade det klarat 50W utan problem.

Har inte heller gjort ngn vetenskaplig uträkning på varför den klarar 50W max och det är väl lite synd eg och jag retar mig lite på det men nu får det vara så. Den funkar och jag behöver den :)

Här finns även en liten video på den i drift. Ngt småtråkig men det får det vara

https://www.youtube.com/watch?v=SSoso0LW90o
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Re: 3A konstlast

Inlägg av jesse »

Behövs verkligen en mikrocontroller till detta? :shock:
Jag hade antagligen bara använt en mosfet, en OP-förstärkare , ett motstånd och en potentiometer.
Snyggt jobb med lådan. Jag är avundsjuk på alla som har kunskaper och verktyg (och utrymme) att bearbeta material.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

vadå, behöver en bil mer än tre hjul?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Nej fan klart det inte behövs för att få funktionen. Meeeeen vill man ha tydlig data kan det bli lite svårt. Ville undvika att vara tvungen att använda multimeter när jag lastar.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Riktigt snyggt! :bravo:
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tycker det är många som (här och i övrigt) vars första tanke är "Behövs verkligen en/dom....."

Varför skulle man INTE ha en MCU till var och varannat projekt om man kan och det tillför något över huvud taget till projektet i fråga? Det kostar ju just ingenting extra.

Nice work! Jag har också en konstlast på projektlistan (dock långt ner på listan)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Tackar.

Hade jag inte slängt på mcu med mätfunktionerna hade jag bara ångrat mig sen. Dessutom som redan nämnt så är det i princip gratis.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

En Cortex-M0 har man i alla sina designer :)
Praktiskt taget gratis och ganska bra fart i dom!
Skriv svar