Bygge av varvräknare
Bygge av varvräknare
Jag har kommit på tankar att bygga en varvräknare till en encylindrig, tvåtaktsmotor med cdi-tändning. Pulsen tar jag från triggern på motorn. Mätområdet skall vara mellan ca 1000-13000rpm.
Jag har kommit fram till att jag skall använda en LM2917 frequency to voltage converter tillsammans med en eller två LM3914 diplay drivers. Men jag har ett par frågor om de kretsarna.
1. Hur ställer man egentligen in LM2917?
Databladet gör mig nästan mer förvirrad. Jag har läst formeln för Vout vilken är:
Vout = fin * Vcc * R1 * C1
Problemet är bara att jag inte vet hur man räknar ut frekvensen. Funkar det att sätta in rpm-värdet istället för fin? Får jag ordning på den formeln släpper nog mycket av lm3914 problemen.
2. Hur seriekopplar man flera stå LM3914 kretsar? Har letat men inte hittat något bra schema för att koppla. Sen skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja värden på resistorerna så att den går mellan 1000-13000. Ni behöver inte säga exakta värdet på sakerna men en formel eller förklaring skulle vara snällt.
Jag skulle vara tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig med att förstå/sätta rätt värden på komponenterna.
Jag räknade ut varvtalen vid de enstaka lysdioderna, resultatet har ni här:
http://zurfa.nu/Rpm.php
Mvh Micke
Jag har kommit fram till att jag skall använda en LM2917 frequency to voltage converter tillsammans med en eller två LM3914 diplay drivers. Men jag har ett par frågor om de kretsarna.
1. Hur ställer man egentligen in LM2917?
Databladet gör mig nästan mer förvirrad. Jag har läst formeln för Vout vilken är:
Vout = fin * Vcc * R1 * C1
Problemet är bara att jag inte vet hur man räknar ut frekvensen. Funkar det att sätta in rpm-värdet istället för fin? Får jag ordning på den formeln släpper nog mycket av lm3914 problemen.
2. Hur seriekopplar man flera stå LM3914 kretsar? Har letat men inte hittat något bra schema för att koppla. Sen skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja värden på resistorerna så att den går mellan 1000-13000. Ni behöver inte säga exakta värdet på sakerna men en formel eller förklaring skulle vara snällt.
Jag skulle vara tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig med att förstå/sätta rätt värden på komponenterna.
Jag räknade ut varvtalen vid de enstaka lysdioderna, resultatet har ni här:
Mvh Micke
2917 är ju zenerdiodsabiliserad och då är spänningen känd
frekvensen är troligen (beror på hur pulsen ser ut från tändningen) varvtalet / 60, ganska låga frekvenser, kolla med så du inte får för mycket rippel på spänningen ut, det finns en koppling i pdf'en med extra filtrering
kolla även så du skyddar ingången till den
sätt en bra 20/25 varvig trimpot så kan du justera varvtalsområdet
restan kan jag inte i huvudet, men är det lysdiodsstaplar så brukar man koppla
ihop höga områdes ref - till låga områdets ref + för att få en längre stapel
brukar visas ganska bra i dom pdf'er man kan ladda ner
frekvensen är troligen (beror på hur pulsen ser ut från tändningen) varvtalet / 60, ganska låga frekvenser, kolla med så du inte får för mycket rippel på spänningen ut, det finns en koppling i pdf'en med extra filtrering
kolla även så du skyddar ingången till den
sätt en bra 20/25 varvig trimpot så kan du justera varvtalsområdet
restan kan jag inte i huvudet, men är det lysdiodsstaplar så brukar man koppla
ihop höga områdes ref - till låga områdets ref + för att få en längre stapel
brukar visas ganska bra i dom pdf'er man kan ladda ner
Då var frekvensen avklarad, tack för svaren.
Moppemotorn (liggande minarelli) ger troligen en puls per varv.
Men spänningen ut från kretsen har jag lite mer problem med, min formel vill inte fungera. Hur räknar man och hur bestämmer man de två kondensatorerna och resistorn?
Uppdaterade sidan så att ni kan kolla fin och Vout
grym:
Vad är rippel? Läste om det och såg en kurva i databladet men det stod inte vad det var.
Den där filtreringen, är det schemat kallat "Frequency to Voltage Converter with 2 Pole Butterworth Filter to Reduce Ripple"?
Den verkar ännu krångligare, men det är nog för att jag inte förstår vad rippel är
Sen var det en fråga till: Skyddet till ingången ger väl den 20-25 varviga trimpotten?
Moppemotorn (liggande minarelli) ger troligen en puls per varv.
Men spänningen ut från kretsen har jag lite mer problem med, min formel vill inte fungera. Hur räknar man och hur bestämmer man de två kondensatorerna och resistorn?
Uppdaterade sidan så att ni kan kolla fin och Vout
grym:
Vad är rippel? Läste om det och såg en kurva i databladet men det stod inte vad det var.
Den där filtreringen, är det schemat kallat "Frequency to Voltage Converter with 2 Pole Butterworth Filter to Reduce Ripple"?
Den verkar ännu krångligare, men det är nog för att jag inte förstår vad rippel är
Sen var det en fråga till: Skyddet till ingången ger väl den 20-25 varviga trimpotten?
du får inte en ren likspänning ut från kretsen, den hoppar lite upp och ner beroende på att kretsen laddar upp en kondensator och laddar ur den i nästa
det ger ett rippel, man kan säga en minder växelspänning ovanpå likspänningen
filtret spärrar för växelström men släpper igen likström, man minskar ripplet
sista frågan nej, absolut inte,
har du möjlighet att kolla på signalen från motorn med ett oscilloskåp?
där kan du se det mesta om hur signalen från motorn har för egenskaper
normalt sett så behövs det ett rimligt bra filter på ingången till ickretsen
annars kan den ge fel spänning ut eller förstörs
utan att veta hur signalen ser ut så skulle jag köra på ungefär följande
ett motstånd i serie från motorn, två dioder till plus och minus för att skydda mot över och underspänning , en kondensator som lågpassfilter , sedan ytterligare en anpassning av spänningsnivån och kanske ett lågpassfilter till
inget farligt
vilken modell av krets ska du använnda den med 14 eller 8 ben?
den sistnämnda har några saker som jag inte hunnit prova än, ingångskomperatorns andra ben är nollad på 14 bensvarianten kan man välja lämplig referens
det ger ett rippel, man kan säga en minder växelspänning ovanpå likspänningen
filtret spärrar för växelström men släpper igen likström, man minskar ripplet
sista frågan nej, absolut inte,
har du möjlighet att kolla på signalen från motorn med ett oscilloskåp?
där kan du se det mesta om hur signalen från motorn har för egenskaper
normalt sett så behövs det ett rimligt bra filter på ingången till ickretsen
annars kan den ge fel spänning ut eller förstörs
utan att veta hur signalen ser ut så skulle jag köra på ungefär följande
ett motstånd i serie från motorn, två dioder till plus och minus för att skydda mot över och underspänning , en kondensator som lågpassfilter , sedan ytterligare en anpassning av spänningsnivån och kanske ett lågpassfilter till
inget farligt
vilken modell av krets ska du använnda den med 14 eller 8 ben?
den sistnämnda har några saker som jag inte hunnit prova än, ingångskomperatorns andra ben är nollad på 14 bensvarianten kan man välja lämplig referens
Så det är en diod jag skall använda för att filtrera utsignalen?
Jag har tyvärr inget oscilloskåp, och har inga tyvärr möjligheter att låna heller. Känner ingen som har och skolan brukar inte vilja låna ut. Men kan fråga på moppenet om de har någon aning om vad det är för signal.
Angående under och överspänning, var inte kretsen zenerstabiliserad? Vad jag kan tyda från databladet är det 12V, men jag kan ha fel.
Jag hade tänkt att använda mig av 8-bens varianten, inte sett 2917 med 8 ben men har du bättre förslag (14 ben) kan jag använda mig av den.
EDIT: Var skulle jag koppla 20-25 varv trimpotten för att ändra varvtalet?
Jag har tyvärr inget oscilloskåp, och har inga tyvärr möjligheter att låna heller. Känner ingen som har och skolan brukar inte vilja låna ut. Men kan fråga på moppenet om de har någon aning om vad det är för signal.
Angående under och överspänning, var inte kretsen zenerstabiliserad? Vad jag kan tyda från databladet är det 12V, men jag kan ha fel.
Jag hade tänkt att använda mig av 8-bens varianten, inte sett 2917 med 8 ben men har du bättre förslag (14 ben) kan jag använda mig av den.
EDIT: Var skulle jag koppla 20-25 varv trimpotten för att ändra varvtalet?
Det är ju just det vi har pratat om, vi vet frekvensen men inget annat i övrigt. Därför har jag frågat på ett annat forum då jag inte har några möjligheter att mäta.
EDIT: Kollade skillnader mellan 14 pin och 8 pin i databladet. Jag upptäckte att den med 8 pin är effektivare, pin 3 + 4 och pin 11 + 12 har slagits ihop.
Hittade ett schema på internet, skulle det fungera för min motor? Skillnaden är att jag kommer använda 8 pin varianten och 12V istället för 8V.
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... ho-big.gif
Jag uppdaterade även min tabell med värden från det schemat och fick mycket bättre Vout.
EDIT: Kollade skillnader mellan 14 pin och 8 pin i databladet. Jag upptäckte att den med 8 pin är effektivare, pin 3 + 4 och pin 11 + 12 har slagits ihop.
Hittade ett schema på internet, skulle det fungera för min motor? Skillnaden är att jag kommer använda 8 pin varianten och 12V istället för 8V.
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... ho-big.gif
Jag uppdaterade även min tabell med värden från det schemat och fick mycket bättre Vout.
Jag har kollat lite närmare på kretsen nu men jag har stött på lite saker.
Först, Zenerdioden på Fin har symbolen för en schottky diod, men det står zener så jag ska utgå ifrån att det är en zener?
Såhär ser mitt schema ut än så länge, bara ett resistansvärde kvar och pin 11-12.
http://zurfa.nu/tachometer2.gif
Vad ska man ha för värde där för att få stabil spänning vid runt 12V matning?
På hans schema är pin 8 och 9 ombytta, men det finns text så det funkar väl ändå? Det är bara att hans 11 och 12 går till olika saker, hindrar det mig från att använda 8-pins varianten?
Här ser ni de två olika versionerna:

Först, Zenerdioden på Fin har symbolen för en schottky diod, men det står zener så jag ska utgå ifrån att det är en zener?
Såhär ser mitt schema ut än så länge, bara ett resistansvärde kvar och pin 11-12.
http://zurfa.nu/tachometer2.gif
Vad ska man ha för värde där för att få stabil spänning vid runt 12V matning?
På hans schema är pin 8 och 9 ombytta, men det finns text så det funkar väl ändå? Det är bara att hans 11 och 12 går till olika saker, hindrar det mig från att använda 8-pins varianten?
Här ser ni de två olika versionerna:

Senast redigerad av Micke2 19 februari 2006, 01:31:18, redigerad totalt 1 gång.