Bygge av varvräknare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bygge av varvräknare

Inlägg av Micke2 »

Jag har kommit på tankar att bygga en varvräknare till en encylindrig, tvåtaktsmotor med cdi-tändning. Pulsen tar jag från triggern på motorn. Mätområdet skall vara mellan ca 1000-13000rpm.
Jag har kommit fram till att jag skall använda en LM2917 frequency to voltage converter tillsammans med en eller två LM3914 diplay drivers. Men jag har ett par frågor om de kretsarna.

1. Hur ställer man egentligen in LM2917?
Databladet gör mig nästan mer förvirrad. Jag har läst formeln för Vout vilken är:
Vout = fin * Vcc * R1 * C1
Problemet är bara att jag inte vet hur man räknar ut frekvensen. Funkar det att sätta in rpm-värdet istället för fin? Får jag ordning på den formeln släpper nog mycket av lm3914 problemen.

2. Hur seriekopplar man flera stå LM3914 kretsar? Har letat men inte hittat något bra schema för att koppla. Sen skulle jag vilja ha lite hjälp med att välja värden på resistorerna så att den går mellan 1000-13000. Ni behöver inte säga exakta värdet på sakerna men en formel eller förklaring skulle vara snällt.

Jag skulle vara tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig med att förstå/sätta rätt värden på komponenterna.

Jag räknade ut varvtalen vid de enstaka lysdioderna, resultatet har ni här:
http://zurfa.nu/Rpm.php

Mvh Micke
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17451
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

2917 är ju zenerdiodsabiliserad och då är spänningen känd
frekvensen är troligen (beror på hur pulsen ser ut från tändningen) varvtalet / 60, ganska låga frekvenser, kolla med så du inte får för mycket rippel på spänningen ut, det finns en koppling i pdf'en med extra filtrering
kolla även så du skyddar ingången till den

sätt en bra 20/25 varvig trimpot så kan du justera varvtalsområdet

restan kan jag inte i huvudet, men är det lysdiodsstaplar så brukar man koppla
ihop höga områdes ref - till låga områdets ref + för att få en längre stapel
brukar visas ganska bra i dom pdf'er man kan ladda ner
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26611
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

On vi utgår ifrån en "vanlig" 4-cylindrig bensinare får du 2 tändningspulser/varv. RPM betyder "Rounds Per Minute" och du måste alltså dela RPM med 30 för att få frekvensen.

30 kommer av RPM/60 sekunder * 2 pulser per varv.

3000 RPM blir alltså 100 Hz.
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Då var frekvensen avklarad, tack för svaren.
Moppemotorn (liggande minarelli) ger troligen en puls per varv.

Men spänningen ut från kretsen har jag lite mer problem med, min formel vill inte fungera. Hur räknar man och hur bestämmer man de två kondensatorerna och resistorn?

Uppdaterade sidan så att ni kan kolla fin och Vout
http://zurfa.nu/Rpm.php

grym:
Vad är rippel? Läste om det och såg en kurva i databladet men det stod inte vad det var.

Den där filtreringen, är det schemat kallat "Frequency to Voltage Converter with 2 Pole Butterworth Filter to Reduce Ripple"?
Den verkar ännu krångligare, men det är nog för att jag inte förstår vad rippel är

Sen var det en fråga till: Skyddet till ingången ger väl den 20-25 varviga trimpotten?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17451
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

du får inte en ren likspänning ut från kretsen, den hoppar lite upp och ner beroende på att kretsen laddar upp en kondensator och laddar ur den i nästa
det ger ett rippel, man kan säga en minder växelspänning ovanpå likspänningen

filtret spärrar för växelström men släpper igen likström, man minskar ripplet

sista frågan nej, absolut inte,
har du möjlighet att kolla på signalen från motorn med ett oscilloskåp?
där kan du se det mesta om hur signalen från motorn har för egenskaper
normalt sett så behövs det ett rimligt bra filter på ingången till ickretsen
annars kan den ge fel spänning ut eller förstörs

utan att veta hur signalen ser ut så skulle jag köra på ungefär följande
ett motstånd i serie från motorn, två dioder till plus och minus för att skydda mot över och underspänning , en kondensator som lågpassfilter , sedan ytterligare en anpassning av spänningsnivån och kanske ett lågpassfilter till
inget farligt

vilken modell av krets ska du använnda den med 14 eller 8 ben?
den sistnämnda har några saker som jag inte hunnit prova än, ingångskomperatorns andra ben är nollad på 14 bensvarianten kan man välja lämplig referens
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Så det är en diod jag skall använda för att filtrera utsignalen?

Jag har tyvärr inget oscilloskåp, och har inga tyvärr möjligheter att låna heller. Känner ingen som har och skolan brukar inte vilja låna ut. Men kan fråga på moppenet om de har någon aning om vad det är för signal.

Angående under och överspänning, var inte kretsen zenerstabiliserad? Vad jag kan tyda från databladet är det 12V, men jag kan ha fel.

Jag hade tänkt att använda mig av 8-bens varianten, inte sett 2917 med 8 ben men har du bättre förslag (14 ben) kan jag använda mig av den.

EDIT: Var skulle jag koppla 20-25 varv trimpotten för att ändra varvtalet?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte var du hämtar signalen. men generator kan vara en ide.
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Jag hade inte tänkt hämta signalen från generatorn, tänkte hämta från tändsystemet vid triggern
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

triggern?
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Kallas även pickup, brukar sitta ett hjul med en magnet på vevaxeln, sen har man en pickup som registrerar och skickar en puls när den känner av magneten som styr när motorn skall tända. Finns en ganska bra bild i databladet.
Bild
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du koll på signalen från den?
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Det är ju just det vi har pratat om, vi vet frekvensen men inget annat i övrigt. Därför har jag frågat på ett annat forum då jag inte har några möjligheter att mäta.

EDIT: Kollade skillnader mellan 14 pin och 8 pin i databladet. Jag upptäckte att den med 8 pin är effektivare, pin 3 + 4 och pin 11 + 12 har slagits ihop.

Hittade ett schema på internet, skulle det fungera för min motor? Skillnaden är att jag kommer använda 8 pin varianten och 12V istället för 8V.
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... ho-big.gif
Jag uppdaterade även min tabell med värden från det schemat och fick mycket bättre Vout.
http://zurfa.nu/Rpm.php
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17451
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

verkar vettig, om du vill annvända den interna zenerdioden så sätt ett motstånd där det står regulator, kom ihåg den variabla motståndet på pumpkretsen, där kan du lätt reglera v/rpm

kör på den och det borde funka,
Micke2
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 januari 2006, 23:54:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Micke2 »

Jag har kollat lite närmare på kretsen nu men jag har stött på lite saker.

Först, Zenerdioden på Fin har symbolen för en schottky diod, men det står zener så jag ska utgå ifrån att det är en zener?

Såhär ser mitt schema ut än så länge, bara ett resistansvärde kvar och pin 11-12.
http://zurfa.nu/tachometer2.gif

Vad ska man ha för värde där för att få stabil spänning vid runt 12V matning?

På hans schema är pin 8 och 9 ombytta, men det finns text så det funkar väl ändå? Det är bara att hans 11 och 12 går till olika saker, hindrar det mig från att använda 8-pins varianten?

Här ser ni de två olika versionerna:
BildBild
Senast redigerad av Micke2 19 februari 2006, 01:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Inlägg av Vicke »

Ser att det finns massa kunnskap, vad behöver ändras på för att kunna avläsa noggrant varvtal från 10--2000 var/min Bästa tänkbara upplösning vore varv/min. i en-tal.
Finns det färdiga kretsar för detta oxå. Helst vill jag få ut signalen på en display.
Skriv svar