E Kafeman skrev: En logistik och kostnads-fråga. Du trodde väl inte att det för att det var mest gedigna kontakteringsmetoden?
Nä, jag inser nu att det var lite väl naivt att tro

Alla lösningar är trotts allt alltid någon form av kompromiss....

E Kafeman skrev: En logistik och kostnads-fråga. Du trodde väl inte att det för att det var mest gedigna kontakteringsmetoden?
Jo dom fanns, men helt korrekt var det apdyrt.Perkla skrev:Ja föregångaren heter Hella Rallye 3000, sånna körde jag alltid i slutet på 90 talet och en bit in på 2000 talet, klart glas på den tiden men kom även som blåa lite senare in på 2000 talet. På den tiden fanns väl inte Xenon, i alla fall var det absolut inget som en vanlig privatperson hade råd att köpa.Camel skrev:Hella Rallye 3003
Vad är det för färgtemperatur som upplevs som behagligast?Sverige skrev:Det är inte bara ljusstyrkan som är en stor fördel med HID xenon, utan även möjligheten att välja färgtemperatur. Det vitare ljuset mer behagligt, upplevs som ljusare.
Glenn: Vilken effekt var dom på, och vilken färgtemperatur?
Perkla: Xenon 2005, vilken typ är det...?
Jag önskar att jag kom ihåg det, men det var rätt många år sedan nu.Sverige skrev:Det är inte bara ljusstyrkan som är en stor fördel med HID xenon, utan även möjligheten att välja färgtemperatur. Det vitare ljuset mer behagligt, upplevs som ljusare.
Glenn: Vilken effekt var dom på, och vilken färgtemperatur?
Ja, vi hade ju inget att jämföra med då, men på baksidan av verkstan hade vi en lång raksträcka och så var det hus längst bort, med bilens helljus så såg man typ inte husen, med extraljusen på var dom fullt upplysta. ..Det var ungefär så mycket vi testade, för i vanlig ordning var det bråttom, tror bilens ägare stod och väntade på bilen till och med.perkla skrev: Det du beskriver nu skulle jag åxå viljat ha varit med och upplevt, det låter faktiskt jätte intressant från att tycka fulla grillen med Hella 3000 med 100 wattare i lyser rikigt bra till att smocka dit två eller max 3 fast med Xenon i och lyser ännu bättre.. och i en annan Klevin åxå dessutom..
Original i europa är afaik alltid 4300K, jag tror inte ens nåt annat är lagligt, men man ser ibland "originallampor" med högre färgtemperatur, så det är väl antagligen lagligt i nån del av världen.Oginal i bilar i halvljus sitter väl typ 4700-5000k nånting för att det ger mest ljus.