Xenon ibland tänds inte alla lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av VikHe »

E Kafeman skrev: En logistik och kostnads-fråga. Du trodde väl inte att det för att det var mest gedigna kontakteringsmetoden?

Nä, jag inser nu att det var lite väl naivt att tro :)

Alla lösningar är trotts allt alltid någon form av kompromiss.... :P
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36165
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Glenn »

Perkla skrev:
Camel skrev:Hella Rallye 3003
Ja föregångaren heter Hella Rallye 3000, sånna körde jag alltid i slutet på 90 talet och en bit in på 2000 talet, klart glas på den tiden men kom även som blåa lite senare in på 2000 talet. På den tiden fanns väl inte Xenon, i alla fall var det absolut inget som en vanlig privatperson hade råd att köpa.
Jo dom fanns, men helt korrekt var det apdyrt.

Jag var med och monterade sveriges absolut första exemplar av hellas första modell av xenon-extraljus när dom kom, tror det var 1995 eller 1996, det var en chef på KGK (dåvarande generalagenten) som hade tagit hem dom på prov och ville ha dom monterade på sin bil (nån lyxigare audi om jag minns rätt), dom var extremt dyra och varje ljus kom i en riktigt påkostad plåtlåda(!) med bärhandtag typ en militär ammobox och drivenheterna till ljusen var enormt stora, det största problemet vi hade att montera ljusen var just att lyckas dölja drivenheterna (eller ballasterna skulle man nog säga idag) och jag tror vi fick kapa ur grejer i stötfångarna för att få till det. ..I monteringsinstruktionerna till ljusen så var alla bilder på hur man monterade ljusen på typ jeepar och liknande, dom hade väl inte riktigt tänkt att dom skulle sitta på personbilar i det läget, utan mer för ökenexpeditioner och sånt :D

(Anledningen att vi fick montera dessa var att jag jobbade på ett företag där ena ägaren jobbade på KGK, och vi fick därför en hel del uppdrag därifrån, ofta när det gällde "specialgrejer" som denna.)

Iaf så var resultatet mycket bra, vi märkte ju redan när vi testkörde att det blev otroligt ljust framför bilen, men sen hade dom tydligen jämfört denna bilen sida vid sida med andra bilar som hade hellas värsta halogenlysen, och dom hade sett ut som citat "stearinljus" i jämförelse :) ..sen hade alla andra chefer också velat ha likadana xenonlysen :D
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Det du beskriver nu skulle jag åxå viljat ha varit med och upplevt, det låter faktiskt jätte intressant från att tycka fulla grillen med Hella 3000 med 100 wattare i lyser rikigt bra till att smocka dit två eller max 3 fast med Xenon i och lyser ännu bättre.. och i en annan Klevin åxå dessutom..

Vet ej vad en vanliga Halogen H1 100 watt har för Kelvin men gissar på 2700-3500 eller nått sånt, spelar ju ingen roll för motsvarande Xenon lyser ju ännu mycket mer endå. Först många år senare kom jag i kontakt med Xenon, typ 2005, ja det var ganska dyra grejer på den tiden åxå, minns att bara lamporna kostade mycket. Köpte iaf 2 kitt för jag hade ju 3 lampor, balasterna var jätte tjocka.. H1 4700k tror jag lamporna var.
Camel
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 september 2011, 22:33:15

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Camel »

Ja, xenon är verkligen ljusstarkare än halogen. Man behöver inte lika många strålkastare med xenon. Och även om man trycker fronten full med halogenstrålkastare så ska de ha ström också. Det kan vara ett problem att driva 5x100W på 12 volt utan alltför mycket spänningsfall. Och även ett litet spänningsfall på 15% halverar ljuset från en glödtrådslampa. SÅ det är inte många med 100W i extraljusen som för så mycket bättre ljus än 55W. För att det ska lyckas får inte kablage, relä, säkringar, osv. orsaka för mycket spänningsfall.

Ljusflödet från xenon är vanligen mellan 83-92 lumen/W. För halogen är det ca 26-28 lumen/W. Dvs. xenon ger över tre gånger så mycket lumen som halogen för samma effekt.

Halogen 55W ger ca 1500 lumen och halogen 100W ca 2600 lumen med ca 3200-3500K färgtemp.
Xenon 35W ger upp till 3200 lumen med drygt 4000K och Xenon 70W ger ca 5800 lumen.

En sak som betyder mycket i praktiken är att även ett litet spänningfall reducerar ljuset betydligt från en halogenlampa. Xenon brukar ge fullt ljus redan från ganska låg spänning när de väl har tänt. Så i praktiken kan skillnaden bli ännu större.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Så halogen 100watt ger mer ljus då med andra ord än 55watt xeonon.. ?

Rätt så intressant det där med ljus i största allmänhet tycker jag.. :D
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av konig7070 »

Näe, Camel skrev ju att xenon ger över tre gånger högre ljusflöde än halogen. Så 55W xenon motsvarar 165W halogen.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Sverige »

Det är inte bara ljusstyrkan som är en stor fördel med HID xenon, utan även möjligheten att välja färgtemperatur. Det vitare ljuset mer behagligt, upplevs som ljusare.


Glenn: Vilken effekt var dom på, och vilken färgtemperatur?


Perkla: Xenon 2005, vilken typ är det...?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Jag kom i kontakt med Xenon rätt så sent, typ 2005, årtalet 2005 alltså.

Sverie, jag såg dig på reklam för lyxfällan på tv och du var med där.. i alla fall så stog det Sverige på tröjan :D.. *skojar*
Mindmapper
Inlägg: 7008
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Mindmapper »

Sverige skrev:Det är inte bara ljusstyrkan som är en stor fördel med HID xenon, utan även möjligheten att välja färgtemperatur. Det vitare ljuset mer behagligt, upplevs som ljusare.


Glenn: Vilken effekt var dom på, och vilken färgtemperatur?


Perkla: Xenon 2005, vilken typ är det...?
Vad är det för färgtemperatur som upplevs som behagligast?
Mycket åsikter finns det ju som anger blått eller gult eller rött eller grönt.......
Vem ska man egentligen tro på?
Själv tycker jag absolut att vitt ljus är behagligast, både när jag sitter bakom ratten i mörkret och när jag möter någon.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Jag skulle säga att 4500-5000k ger mest ljus och kanske är behagligast, jag föredrar 6000K på vinterväg och 5000k på sommarväg (körning i mörker). orkar ju inte byta så blir 6000K för jämnan.

Oginal i bilar i halvljus sitter väl typ 4700-5000k nånting för att det ger mest ljus.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Sverige »

Vilken typ du är... :mrgreen:


Javisst är vitt mkt behagligare (och bättre) än halogen-gult.

Dagsljus har ungefär 5000K.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36165
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Glenn »

Sverige skrev:Det är inte bara ljusstyrkan som är en stor fördel med HID xenon, utan även möjligheten att välja färgtemperatur. Det vitare ljuset mer behagligt, upplevs som ljusare.


Glenn: Vilken effekt var dom på, och vilken färgtemperatur?
Jag önskar att jag kom ihåg det, men det var rätt många år sedan nu.

Jag skulle gissa på ca 5000K bara baserat på mitt minne av ljusbilden dock.
perkla skrev: Det du beskriver nu skulle jag åxå viljat ha varit med och upplevt, det låter faktiskt jätte intressant från att tycka fulla grillen med Hella 3000 med 100 wattare i lyser rikigt bra till att smocka dit två eller max 3 fast med Xenon i och lyser ännu bättre.. och i en annan Klevin åxå dessutom..
Ja, vi hade ju inget att jämföra med då, men på baksidan av verkstan hade vi en lång raksträcka och så var det hus längst bort, med bilens helljus så såg man typ inte husen, med extraljusen på var dom fullt upplysta. ..Det var ungefär så mycket vi testade, för i vanlig ordning var det bråttom, tror bilens ägare stod och väntade på bilen till och med.

Hade varit kul att se deras jämförelse med halogenextraljusen.
Oginal i bilar i halvljus sitter väl typ 4700-5000k nånting för att det ger mest ljus.
Original i europa är afaik alltid 4300K, jag tror inte ens nåt annat är lagligt, men man ser ibland "originallampor" med högre färgtemperatur, så det är väl antagligen lagligt i nån del av världen.
Anilsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 september 2012, 14:48:48

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Anilsson »

Edit:
Såg inte att tråden hade 6 sidor. Så mitt svar blev oväsentligt :oops:
Xoffis
Inlägg: 312
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Xoffis »

Tror inte det är många bilar som inte kör med standard kelvin, däremot kan man tro det om folk som har lampor som börjar bli dåliga, då ändrar de nämligen färgtemp...
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

Tycker rätt många bilar endå man möter som man misstänker har typ 6000k eller nått i halvljuset.. själv funderar jag på att byta till 6000k i mitt halvljus, jag har sånna där D1S eller vad dom heter.. i min XC90.. tror jag iaf..
Skriv svar