För ett tag sedan fick jag mycket bra hjälp här att få ordning på min badrumsfläkt som nu fungerar helt perfekt! Det gör att det börjar suga lite i projekttarmen för nästa grej; belysa källartrappan!

Jag har sökt här på forumet och hittat några trådar om detta men dels är de ganska gamla och dels är de lite för avancerade för min smak. Det jag skulle vilja få till är ett enkelt av/på när någon ska använda trappan och som är aktivt under kanske tio sekunder, hela trappan kan belysas på en gång så det är inte nödvändigt med rinnande ljus eller andra effekter. Bara för att det går betyder inte att det är stilfullt!

Trappan går från källarvåningen till entréplan, den har fjorton steg och vrider sig 180°. Jag har beställt ett fem-metersprov av en LED-strip från Aliexpress (mest för att se färgtemperatur) för tanken är att sätta en strip under varje planstegs "läpp" som då får belysa sättstegen och nedanliggande plansteg. Dessa stripar kopplas sedan ihop med en LED-drivare på runt 100 watt och denna behöver då styras av någon typ av kännare.
Jag har läst om IR-brytare vilket verkar vara vägen att gå. Rent fysiskt kan jag nog få till detta eftersom jag på entréplanet har räcke/spalje på båda sidor av trappan och i källaren är det väggar.
Det jag skulle behöva hjälp av forumets excellenta medlemmar med är hur jag får till att ljuset är tänt en lagom period och vilka komponenter jag behöver för att få till triggern, både nere och uppe.
Mvh
Fred
EDIT:
Glömde skriva att jag givetvis kan ta några bilder på trappan om så önskas!