T: Svarva bilgenerator. (LÖST)

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: T: Svarva bilgenerator (löst ankare)

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej Herre du har fel där. Jag har några diamantskär liggandes som jag använde till att svarva en glashårt härdad axel till en skruvkompressor med en gång i tiden.

Det var inga billiga skär, kostade 600/st kr för 15 år sedan. Inga skär som man vill eller behöver använda för att svarva en släpring, även om det skulle bli ett bra resultat.

Det stål jag upplever som bäst för att svarva mässing är ett gammalt hederligt snabbstål, rätt slipade ger de ett mycket gott resultat. Jag kan tänka mig att det kan vara motiverat att använda diamantskär om man bearbetar ett större antal detaljer i en CNC eftersom man kan köra längre mellan verktygsbyten.

Att använda det för en enstaka släpring, som man kanske svarvar manuellt, är att kasta pärlor till svin.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har inte tvivlat på att det finns diamantskär, det jag har tvivlat på är att det går att få vass egg på dem. Diamantskär fungerar väl på ungefär samma sätt som hårdmetallskär?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vet inte hur skarpa diamatskär är i förhållande till vanliga hårdmetallskär. Men det var väl känt en gång i tiden att ett snabbstål som är rätt slipat alltid var skarpare än ett hårdmetallskär. Det varar i och för sig inte lika länge utan att omslipas. Nu har väl utvecklingen gått framåt när det gäller hårdmetallskären.

Här kan man läsa en del om svarvning i koppar. (Nu är ju inte en släpring enbart koppar utan en kopparlegering, men det är ändå intressant läsning).
2.8.4 Hårdhet
Hårdhetens inverkan på skärbarheten är stor. Störst inverkan har den på skärkrafterna i relation till de
andra fyra parametrarna. Detta innebär även en stor inverkan på deformations- och skärmotståndet. En
låg hårdhet ger bättre skärbarhet men för väldigt duktila material finns stora tendenser till löseggar,
vilket leder till dålig ytfinhet, gradbildning och kort livslängd av verktyget. Då är det att föredra ett
hårdare material om det också har hög duktilitet (3).
Resultaten från kopparexperimenten visade att alla verktyg klarade av att komma under en ytfinhet på
Ra lika med 0.8 µm som är ett krav för kaviteten. De verktyg som uppvisade bäst resultat var de
obelagda hårdmetallskären. Det beräknade skärmotståndet som baseras på uppmätta skärkrafter under
experimenten tycktes vara relativt högt, vilket skulle kunna härledas till att när kopparn bearbetades
noterades att verktygen puttade en krans av koppar framför sig under ingreppet vilket kan påverka
skärkrafterna. Ett fenomen kallat dubbla ap upptäcktes.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag vet att när man t.ex. ska svarva i nylon så är det ju bara välslipade snabbstål som gäller, de flesta typer av svarvstål "trycker" ju mer bort materialet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

här spårade det ur hej vilt...

Är här någon inom rimligt avsånd från Landskrona (Malmö, Helsingborg ungefär,kanske lite längre och i annan riktning) som kan göra det?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur illa blir det om man helt enkelt slipar till ytorna?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Marta skrev:här spårade det ur hej vilt...

Är här någon inom rimligt avsånd från Landskrona (Malmö, Helsingborg ungefär,kanske lite längre och i annan riktning) som kan göra det?

Jag svarade högre upp i tråden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lasp skrev:Om en ny standard för 12 V kostar en tusenlapp på Biltema! Är det värt att försöka renovera? Om än för kunskapen!
..Om den inte passar så..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sök upp närmaste bilelektro-firma.
Där får du hjälp att byta släpringarna också, om det är nödvändigt.

Edit.
http://www.automekano.se borde väl ligga i ditt närområde?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tja, att få jobbet gjort är enkelt, det är mycket svårare att lägga upp den tjocka sedelbunten som fina firman vill ha för att göra det.

Nu löste det sig till slut med en generator från skroten. Det fanns ingen som var exakt samma, däremot en något större. Efter lite svårigheter att få ner den, krävdes avtagande av kylvattenslangar, så fungerar den alldeles perfekt. 1/3 av vad biltema vill ha för en med helt fel remskiva och antagligen 1/10 av vad fina firman tar för en utbytesgenerator.

Tack till Er som svarat.
StigH

Re: T: Svarva bilgenerator. (LÖST)

Inlägg av StigH »

Inte så ofta här på forumet, tyvärr..Intresse nr 2. mc , tar alldeles för mkt tid, sen börjar ju gubben bli gammal..
Men,
Du lyckades iaf få ihop'et..
Kreativitet funkar alltid.

Hade samma problem på bilen men lokala bilelföretaget svarvade kollektorn medan jag väntade.
Regulator+ svarvning 150 pix
Man måste ha tur!
Skriv svar