T: Svarva bilgenerator. (LÖST)
T: Svarva bilgenerator. (LÖST)
Är här någon som kan svarva ringarna på en bilgenerator? Ankaret är demonterat från generatorn, så det är endast själva svarvningen som skall utföras.
Mycket tacksam för om någon inom sådär 10 mil från Landskrona skulle kunna åta sig detta lilla jobb.
Mycket tacksam för om någon inom sådär 10 mil från Landskrona skulle kunna åta sig detta lilla jobb.
Senast redigerad av Marta 20 november 2014, 08:56:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Svarva bilgenerator (löst ankare)
Jag kan göra det. Dock i Stockholm. Det är väldigt viktigt att använda rätt stål för att det skall fungera.
Vad är det för axeldimension på kollektorsidan?
Det tackar jag för, kommer det inget närmare erbjudande så får jag skicka den om det nu blir av.
Jag känner inte till dimensionen ännu eller har vägt ankaret för att veta frakten. Nu när jag vet att det finns en möjlighet att få den svarvad så skall jag först ordna nya kol. Det är en liten hållare med båda kolen monterade så de är omöjliga att byta. Som alltid har det ena ätit sig in i ringen ganska djupt, hoppas det är möjligt att svarva den.
Jag känner inte till dimensionen ännu eller har vägt ankaret för att veta frakten. Nu när jag vet att det finns en möjlighet att få den svarvad så skall jag först ordna nya kol. Det är en liten hållare med båda kolen monterade så de är omöjliga att byta. Som alltid har det ena ätit sig in i ringen ganska djupt, hoppas det är möjligt att svarva den.
Det brukar finnas ett min-mått för släpringarna.
Underskrids detta måste de bytas.
Frågan är om det är värt att hålla på?
Nya generatorer är väldigt billiga idag.
Underskrids detta måste de bytas.
Frågan är om det är värt att hålla på?
Nya generatorer är väldigt billiga idag.
3k5 anser jag knappast är billigt. Då är den dessutom renoverad, inte ens ny...
Vet inte om det finns lokala generatorenoveringsfirmor kvar längre, men annars skulle jag hört med dom.
Farsan rasade startmotorn på en fiat för många år sedan, en ny skulle ta flera veckor att få hem (och alla med erfarenhet av italiensk reservdelshållning vet att flera veckor gärna blir flera månader) så han gick till nån "kjelles fisk & bilel HB" (typ) som lyckades plocka
ihop en fungerande startmotor med hjälp av en annan startmotor och delar från den rasade.. Det blev inte ens speciellt dyrt.
Farsan rasade startmotorn på en fiat för många år sedan, en ny skulle ta flera veckor att få hem (och alla med erfarenhet av italiensk reservdelshållning vet att flera veckor gärna blir flera månader) så han gick till nån "kjelles fisk & bilel HB" (typ) som lyckades plocka
ihop en fungerande startmotor med hjälp av en annan startmotor och delar från den rasade.. Det blev inte ens speciellt dyrt.
- SeniorLemuren
Det där med rätt stål, kan du utveckla det lite?hummel skrev:Jag kan göra det. Dock i Stockholm. Det är väldigt viktigt att använda rätt stål för att det skall fungera.
Som tidigare elktrolindare har jag svarvat otaliga släpringar och kollektorer i mitt liv, men något speciellt stål för ändamålet har jag aldrig hört talas om.
har du kollat med den bilfirman som ligger precis mitt emot DSV. De sysslar mycket med just generatorer. Kanske du kan hitta ngt som passar där
För slotracing och RC-motorer brukar man använda väldigt skarpa skär helst i diamant. Dessa stål har alltid fungerat bra när jag svarvat om ett "större" ankare.SeniorLemuren skrev:Det där med rätt stål, kan du utveckla det lite?hummel skrev:Jag kan göra det. Dock i Stockholm. Det är väldigt viktigt att använda rätt stål för att det skall fungera.
Som tidigare elktrolindare har jag svarvat otaliga släpringar och kollektorer i mitt liv, men något speciellt stål för ändamålet har jag aldrig hört talas om.
Diamantskär är väl aldrig skarpa? Poängen med diamant är ju att det är hårt, därför används det i form av korn som slipmedel, men att få en egg på diamant tror jag är nästintill omöjligt?
om det är djupa spår i släpringarna är det inte mycket liv kvar i dem...
det är idé att byta dem när du ändå har loss rotorn...
det är mycket vanligt att bara det ena är slitet...
när ett av kolen tar slut börjar det hänga i tråden och trycket på ringen minskar, då börjar det som är kvar att äta sig in i släpringen, läs sänkgnist...
och ETT djupt spår är ett faktum....
därför är det bra att kolla och byta kolen INNAN generatorn slutar fungera...
annars åker man på byte av släpringar som ett brev på posten.
det är idé att byta dem när du ändå har loss rotorn...
det är mycket vanligt att bara det ena är slitet...
när ett av kolen tar slut börjar det hänga i tråden och trycket på ringen minskar, då börjar det som är kvar att äta sig in i släpringen, läs sänkgnist...
och ETT djupt spår är ett faktum....
därför är det bra att kolla och byta kolen INNAN generatorn slutar fungera...
annars åker man på byte av släpringar som ett brev på posten.
- SeniorLemuren
Varför kasta yxan i sjön. En vanlig supportsvarv på en yrkesskola eller närmsta bysmed utan diamantstål, (vanligt snabbstål funkar utmärkt). så kostar det nästan gratis att testa att svarva fram en bra yta om det finns tillräckligt material kvar.
Allt låter så besvärligt. Detta är ett simpelt jobb. Att diamantstål har fungerat för hummel betyder ju inte att han vet vad han talar om.
Allt låter så besvärligt. Detta är ett simpelt jobb. Att diamantstål har fungerat för hummel betyder ju inte att han vet vad han talar om.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om en ny standard för 12 V kostar en tusenlapp på Biltema! Är det värt att försöka renovera? Om än för kunskapen!
Det här kanske kan vara ett alternativ till svarvning och billigare än att köpa ny generator: http://www.ebay.co.uk/itm/VALEO-PARIS-P ... OU:US:1120
Jag beställde ovanstående i tisdags och fick det levererat igår, helgen räddad
/Melki
Jag beställde ovanstående i tisdags och fick det levererat igår, helgen räddad

/Melki
http://www.hudy.net/xhudy/products/prod ... tegoria=74Nerre skrev:Diamantskär är väl aldrig skarpa? Poängen med diamant är ju att det är hårt, därför används det i form av korn som slipmedel, men att få en egg på diamant tror jag är nästintill omöjligt?
Kolla stålet till vänster så kan du se den typ jag använder.