Men däremot skulle jag vilja köpa några nya.
För borrningen är som sagt dåligt gjort i min orginal.
Sen en i reserv.
Inte ens en pyttehylsa som ER11 är speciellt svår att får ut.

Tack för tipsen Gunnar!
cosmox skrev:Hej på er,
Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi samlar våra erfarenheter av kina-fräsarna så att det blir lättare för andra att komma igång samt att vi kan dela med oss av tips och trix som vi lärt oss.
Jag börjar med min CNC 3040Z-DQ som jag beställe via eBay (LÄNK).
Det tog ca två veckor för att få hem fräsen med DHL. De levererade till dörren vilket jag tycker är ganska trevligt. Jag tyvärr inga bilder på själva uppackningen men det var väl ingen höjdarpaketering direkt. Fräsen var nerkilad mellan skumgummi (som antagligen innehöll motorer en gång i tiden). Det var en skada på en sida (se bild) men i övrigt verkar den ha klarat sig ganska bra. Motorer och motorfästen fick man montera själv, något som gick ganska bekymmerslöst. Noterade dock att en av kopplingarna var av en annorlunda typ än de andra två, den hade en extra låsskruv. Jag satte den på Z. Själva motorfästena hade en aning små hål men de gick att få dit med lite övertalning.
Just det, en annan sak som jag upptäckte var att Z-axeln kärvar lite. Jag misstänker en kass kulskruv men måste undersöka saken närmare för att vara säker. Det sker när axeln är i sitt övre läge så den kanske bara behöver trimmas in lite.
Såhär ser fräsen ut.
Innan jag kopplade ihop något skruvade jag isär kontrollboxen. Jag har noll förtroende för billiga-kina-prylar och ville vara säker på att jag inte skulle dö av ett spänningsförande chassi eller liknande.
Man kan väl säga såhär att man får vad man betalar för. Det finns några kontakter på korten som antyder om att man ska kunna koppla på varvtalsindikering samt lite annat men jätteimponerad är jag inte. Personligen kommer jag byta till en Geco i framtiden när hobbykassan har vuxit lite.
På baksidan kan man se att de har valt att använda "han"-kontakter. Inte helt enligt industristandard kanske.
Det följde med en liten verktygslåda också.
Efter en del bråkande med parallell-kortet (också från kina) vart det äntligen fart på maskinen!!
Det tog ca 10 sekunder att köra av första fräsen men sedan började det gå bättre
På tredje försöket fick jag till det. Jag har inte kollat om måtten stämmer men finishen är jag nöjd med. Använder ArtCam och mach3. I det sista fallet använde jag ett V-skär, som kanske inte lämpar sig just till den typen av fräsning om jag förstått det hela rätt. Men det funkade i alla fall.
Jag kommer posta inställningarna här när jag fått ordning på de och kalibrerat fräsen. Jag hoppas att fler av er som har liknande maskiner vill bidra med sina erfarenheter!