Tråden om våra kina-fräsar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
slaith

Re: Tråden om våra kina-fräsar

Inlägg av slaith »

Har också kommit fram till att det behövs nog inte en mutter till varje spännhylsa.
Men däremot skulle jag vilja köpa några nya.
För borrningen är som sagt dåligt gjort i min orginal.
Sen en i reserv.

Inte ens en pyttehylsa som ER11 är speciellt svår att får ut. :)

Tack för tipsen Gunnar!
elabbe

Inlägg av elabbe »

Kan vara handhavandefel från min sida, får titta på det nästa gång. Eller att mina kinaprylar var dåliga.

Har kört Kress tidigare där de "knäpper fast" på riktigt. Har inte en till varje, men ett par till de vanligaste storlekarna.
slaith

Inlägg av slaith »

Jag skulle tro att nyper spännhylsan fast i muttern så drar man på tok för hårt.
Alternativt använder en 7mm hylsa för att dra in en 1/4" som ju är 6.35mm
slaith

Inlägg av slaith »

GunnarW:

Kollade i chuckcenter katalogen, tyvärr står det inte någonstans om det är balanserade muttrar för upp till 24000 RPM.
Har du någon koll på det?
GunnarW

Inlägg av GunnarW »

Nej det vet jag inte, du får väl ringa och kolla med dem.

Går spindeln på era kinamotorer utan vibrationer om ni kör utan mutter och hylsa, på alla varvtal...?
Har ni testat om konan i spindeln kastar?
Har ni hylsor av god kvalité där hålet verkligen centrerar kring konan?
Har ni kollat med en cylindrisk pinne (alltså inte en pinnfräs utan en garanterat rak och cylindrisk detalj) i chucken om den kastar, dels alldeles intill hylsan och dels en bit längre ut från hylsan? Wobblar den kanske t.o.m.?
Och så muttern då... det kanske duger med en standardmutter av ett känt bra fabrikat .
Någon av er skrev ju att balanseringshålet var borrat ända in till gängan och det låter ju inte som något bra fabrikat om de behöver justera så mycket för balansens skull.

Jag har ingen erfarenhet av så högvarviga spindlar, vad jag ville belysa var bara att det är mer än muttern som ska vara bra för att det hela ska bli bra.
fluke

Inlägg av fluke »

Undrar lite hur mycket maskinen låter om man tex graverar text i aluminium?
Är det ens tänkbart att köra en sån här i en lägenhet?

MVH,
Fluke
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

En Kress låter rätt mycket, så jag rekommenderar att du kollar runt lite innan du köper en motor som passar dina krav.
slaith

Inlägg av slaith »

Den vattenkylda spindeln som sitter på min låter inte jättemycket när den går tomt, men när man fräser i materialet låter ju desto mer.

Kanske om du sätter den på riktiga ljuddämpande fötter, inga maskinfötter utan sådana för hifi nästan.
Plus att du bygger in den i en låda som är ljuddämpad då borde du få bort det mesta av oljudet.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Inlägg av PatrickOhlson »

Hej,

är lite sugen på nedanstående, vad tror ni?

Känns bra att den är i stål, lite synd på en 800watts spindel bara.

//Patrick

http://www.aliexpress.com/item/4-axis-3 ... 92483.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
elabbe

Inlägg av elabbe »

@PP3DP_SE

Jag skulle kanske känna att väggarna mest är i vägen. Sen är den 400 dollar (inkl frakt) dyrare än motsvarande X4-800 hos carving-cnc
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Inlägg av PatrickOhlson »

@elabbe

Jo, instämmer, det var att den var i stål o väger 70kg som fick mig intresserad

Annars är det väl denna som lockar
http://www.carving-cnc.com/x61500series ... chine.html

Sugen som tusan, men ack så velig:)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Intressant med dessa små kina fräsar tycker jag, 3040 är ju verkligen liten och behändig, priset är lockande åxå, dock en del att byta ut med tiden kanske, lager, spindel osv osv, sånt man kan ta eftersom.

Det är endå bra med information från folk som kör dessa så andra vet vad dom kan och ska förvänta sig av den.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kollade lite på ebay i UK, verkar bli rätt så dyrt med tanke på att maskinen kostar 540 pund o sen tillkommer frakt på 250 pund, blir totalt runt 10 tusen det, det är dyrare än att köpa direkt från kina även om tull och moms tillkommer.

Nån som har några förslag om var i UK dom där 3040 maskinerna går att hitta för en billig peng.. ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

cosmox skrev:Hej på er,

Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi samlar våra erfarenheter av kina-fräsarna så att det blir lättare för andra att komma igång samt att vi kan dela med oss av tips och trix som vi lärt oss.

Jag börjar med min CNC 3040Z-DQ som jag beställe via eBay (LÄNK).

Det tog ca två veckor för att få hem fräsen med DHL. De levererade till dörren vilket jag tycker är ganska trevligt. Jag tyvärr inga bilder på själva uppackningen men det var väl ingen höjdarpaketering direkt. Fräsen var nerkilad mellan skumgummi (som antagligen innehöll motorer en gång i tiden). Det var en skada på en sida (se bild) men i övrigt verkar den ha klarat sig ganska bra. Motorer och motorfästen fick man montera själv, något som gick ganska bekymmerslöst. Noterade dock att en av kopplingarna var av en annorlunda typ än de andra två, den hade en extra låsskruv. Jag satte den på Z. Själva motorfästena hade en aning små hål men de gick att få dit med lite övertalning.

Just det, en annan sak som jag upptäckte var att Z-axeln kärvar lite. Jag misstänker en kass kulskruv men måste undersöka saken närmare för att vara säker. Det sker när axeln är i sitt övre läge så den kanske bara behöver trimmas in lite.
2014-01-31 13.42.13.jpg
Såhär ser fräsen ut.
2014-01-31 13.42.04.jpg
Innan jag kopplade ihop något skruvade jag isär kontrollboxen. Jag har noll förtroende för billiga-kina-prylar och ville vara säker på att jag inte skulle dö av ett spänningsförande chassi eller liknande.

Man kan väl säga såhär att man får vad man betalar för. Det finns några kontakter på korten som antyder om att man ska kunna koppla på varvtalsindikering samt lite annat men jätteimponerad är jag inte. Personligen kommer jag byta till en Geco i framtiden när hobbykassan har vuxit lite.
2014-01-31 13.46.14.jpg
2014-01-31 13.46.55.jpg
På baksidan kan man se att de har valt att använda "han"-kontakter. Inte helt enligt industristandard kanske.
2014-01-31 13.43.26.jpg
2014-01-31 13.43.45.jpg
2014-01-31 13.44.41.jpg
2014-01-31 13.44.47.jpg
Det följde med en liten verktygslåda också.
2014-01-31 13.57.15.jpg

Efter en del bråkande med parallell-kortet (också från kina) vart det äntligen fart på maskinen!!
Det tog ca 10 sekunder att köra av första fräsen men sedan började det gå bättre :)
2014-01-31 23.43.33.jpg
På tredje försöket fick jag till det. Jag har inte kollat om måtten stämmer men finishen är jag nöjd med. Använder ArtCam och mach3. I det sista fallet använde jag ett V-skär, som kanske inte lämpar sig just till den typen av fräsning om jag förstått det hela rätt. Men det funkade i alla fall.
2014-01-31 23.43.44.jpg
Jag kommer posta inställningarna här när jag fått ordning på de och kalibrerat fräsen. Jag hoppas att fler av er som har liknande maskiner vill bidra med sina erfarenheter!

Vet inte om svaret jag söker gömmer sig i texten nånstans, men fick du betala tull och moms på denna ? så det borde ha landat på runt 10 tusen eller nått sånt ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag känner mig lite sugen på en sån här jag faktiskt, 2009 beställde jag en kinesisk cnc 6040 maskin som jag aldrig fick, dock betalades pengarna tillbaka till mig efter mycket väntande.

Denna går ju lös på en 6100:. ungefär och så åker man ju på tull och moms, så vad är tull avgiften för denna maskinen tro ? så man kan kalkylera lite på vad totalpriset blir..

http://www.aliexpress.com/item/220v-CNC ... 12756.html
Skriv svar