Raketmotorbygge
Re: Raketmotorbygge
kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
Re: Raketmotorbygge
En negativt återkopplad OP självsvänger inte. Men men visst fimns risken.
-
- Inlägg: 600
- Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06
Re: Raketmotorbygge
What? Det beror väl lite på vad som finns på vägen innan den negativa återkopplingen har kommit fram?
Re: Raketmotorbygge
Nja, så länge återkopplingen de facto är negativ så dämpas ju självsvängningar. Om det "sitter något på vägen" som fasvänder signalen så är ju återkopplingen inte längre negativ.
Re: Raketmotorbygge
Vet inte hur du menar här men bara lite bränsle ger ju en stor kraft så det kan aldrig bli minus så att säga så länge bränsle tillförs oavsett hur den tillförs. Sedan har det dock att göra med hur mycket för att åstadkomma den kraft som behövs för lyft och om det räcker med självtryck för detta eller ej.svanted skrev:kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
För tex rymdfärjan så var också tankarna där under självtryck men en bråkdel av avgaserna från första initieringen (gissar jag) drev några mycket kraftiga högvarvsturbopumpar som i sin tur pumpade in extrema mänger många gånger mer än vad självtrycket som sådant skulle klara av.
Re: Raketmotorbygge
Dysorna kyls av bränslet/oxidatorn, sitter kylslingor i dom - sedan driver mediet turbopumpar from hell.
Re: Raketmotorbygge
det blir alltid minus,Henry skrev:Vet inte hur du menar här men bara lite bränsle ger ju en stor kraft så det kan aldrig bli minus så att säga så länge bränsle tillförs oavsett hur den tillförs. Sedan har det dock att göra med hur mycket för att åstadkomma den kraft som behövs för lyft och om det räcker med självtryck för detta eller ej.svanted skrev:kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
trycket i flaskan - förbränningstrycket och det minskar flödet = mindre dragkraft = större flöde = högre tryck i kammaren = större mottryck = minskat flöde...o.s.v.
det måste oscillera...
ja, men det sitter pumpar emellan kammarna och trycket i tankarna, de pumparna drivs av förbränningstrycket och kan flödesregleras...För tex rymdfärjan så var också tankarna där under självtryck men en bråkdel av avgaserna från första initieringen (gissar jag) drev några mycket kraftiga högvarvsturbopumpar som i sin tur pumpade in extrema mänger många gånger mer än vad självtrycket som sådant skulle klara av.
utan dessa skulle åckså rymdfärjan oscillera...
Re: Raketmotorbygge
Gör om samma resonemang med en återkopplad OP så blir det samma sak, men den ocillerar inte. För att det ska ocillera måste förstjutningen vara rätt, eller fel beroende på vad man vill uppnå.
Re: Raketmotorbygge
Om man som jag kör med en trycksatt drivmedelstank gäller det bara att hålla trycket i motorn lägre än trycket i tanken genom att korrigera drivmedelsflödet i injektorn eller dysans storlek. I mitt senaste test av XS-M1 motorn uppmätte jag 15bar i motorn medans drivmedelstanken var trycksatt till 24bar och som man ser i det testet var den kraftiga oscillationen från tidigare test av exakt samma motor borta genom att minska drivmedelsflödet marginellt i injektorn.
Re: Raketmotorbygge
Datumet för uppskjutningen är preliminärt satt till den 22 november (kl 10:00-11:00), inväntar på svar från transportstyrelsen.
Sedan ska testet av den nya raketmotorn göras söndagen den andra november (kl 12:00).
Både uppskjutningen av Lyfta-XS1-C och motortestet kommer att streamas live på följande länk Nordic Rocket Center - Live
Sedan ska testet av den nya raketmotorn göras söndagen den andra november (kl 12:00).
Både uppskjutningen av Lyfta-XS1-C och motortestet kommer att streamas live på följande länk Nordic Rocket Center - Live
Re: Raketmotorbygge
Nu går det bra att bli medlem i NRC för att stötta projektet.
Om man vill följa med på motortester och raketuppskjutningar är det ett krav på medlemskap om man inte hjälper till på något sätt. Dock är det inte möjligt att ta emot några utöver dom som krävs till uppskjutningen i november med hänvisning till säkerheten. Men till uppskjutningarna under 2015 finns det inga sådana restriktioner.
Om man vill följa med på motortester och raketuppskjutningar är det ett krav på medlemskap om man inte hjälper till på något sätt. Dock är det inte möjligt att ta emot några utöver dom som krävs till uppskjutningen i november med hänvisning till säkerheten. Men till uppskjutningarna under 2015 finns det inga sådana restriktioner.
Re: Raketmotorbygge
NRC = Nuclear Regulatory Commission, ska man bli orolig över valet av namn?
Fantastiskt bygge för övrigt, ser med spänning fram mot fortsättningen.

Fantastiskt bygge för övrigt, ser med spänning fram mot fortsättningen.
Re: Raketmotorbygge
givetvis, tänkte galet..danei skrev:Gör om samma resonemang med en återkopplad OP så blir det samma sak, men den ocillerar inte. För att det ska ocillera måste förstjutningen vara rätt, eller fel beroende på vad man vill uppnå.
man lär sig alltid ngt nytt....
dessutom finns ju begreppet monopropellant motorer utan bränslepumpar...
Re: Raketmotorbygge
Uppskjutning av Lyfta-XS1-C
Den 29 november gjorde jag det tredje uppskjutningsförsöket av raketen Lyfta-XS1, det gick inte helt som planerat men elektroniken och styrsystemet fungerade utmärkt. Lyfta-XS1-C drevs med en hybridmotor som förbränner en paraffin/socker blandning med H2O2 som oxidant. Raketen hamnade direkt i ett katastrofalt läge men styrfenorna stabiliserade snabbt raketen när det aerodynamiska draget ökade i takt med raketens hastighet. Under denna flygning testades ett helt nytt elektroniksystem i raketen samt kontrollsystem från marken.
Den 29 november gjorde jag det tredje uppskjutningsförsöket av raketen Lyfta-XS1, det gick inte helt som planerat men elektroniken och styrsystemet fungerade utmärkt. Lyfta-XS1-C drevs med en hybridmotor som förbränner en paraffin/socker blandning med H2O2 som oxidant. Raketen hamnade direkt i ett katastrofalt läge men styrfenorna stabiliserade snabbt raketen när det aerodynamiska draget ökade i takt med raketens hastighet. Under denna flygning testades ett helt nytt elektroniksystem i raketen samt kontrollsystem från marken.
Re: Raketmotorbygge
Intressant projekt.. hur långt upp är det tänkt att denna farkost ska ta sig för att räknas som lyckat ?
Skulle absolut vara coolt att se sånna här saker i verkligheten..
Skulle absolut vara coolt att se sånna här saker i verkligheten..
