Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av svanted »

kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av danei »

En negativt återkopplad OP självsvänger inte. Men men visst fimns risken.
ElectricNooB
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 juli 2011, 20:58:06

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av ElectricNooB »

What? Det beror väl lite på vad som finns på vägen innan den negativa återkopplingen har kommit fram?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Walle »

Nja, så länge återkopplingen de facto är negativ så dämpas ju självsvängningar. Om det "sitter något på vägen" som fasvänder signalen så är ju återkopplingen inte längre negativ.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24570
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Henry »

svanted skrev:kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
Vet inte hur du menar här men bara lite bränsle ger ju en stor kraft så det kan aldrig bli minus så att säga så länge bränsle tillförs oavsett hur den tillförs. Sedan har det dock att göra med hur mycket för att åstadkomma den kraft som behövs för lyft och om det räcker med självtryck för detta eller ej.

För tex rymdfärjan så var också tankarna där under självtryck men en bråkdel av avgaserna från första initieringen (gissar jag) drev några mycket kraftiga högvarvsturbopumpar som i sin tur pumpade in extrema mänger många gånger mer än vad självtrycket som sådant skulle klara av.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Biker »

Dysorna kyls av bränslet/oxidatorn, sitter kylslingor i dom - sedan driver mediet turbopumpar from hell.
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av svanted »

Henry skrev:
svanted skrev:kan ngn förklara teorin bakom raketmotorer som använder självtryck på bränsle eller oxidant....
drivkraften är ju proportionell mot bränsleflödet...
och bränsleflödet är omvänt propotionellt mot drivkraften(trycket i kammaren)
det borde bli en oscillator i raketmotorformat...
Vet inte hur du menar här men bara lite bränsle ger ju en stor kraft så det kan aldrig bli minus så att säga så länge bränsle tillförs oavsett hur den tillförs. Sedan har det dock att göra med hur mycket för att åstadkomma den kraft som behövs för lyft och om det räcker med självtryck för detta eller ej.
det blir alltid minus,
trycket i flaskan - förbränningstrycket och det minskar flödet = mindre dragkraft = större flöde = högre tryck i kammaren = större mottryck = minskat flöde...o.s.v.
det måste oscillera...
För tex rymdfärjan så var också tankarna där under självtryck men en bråkdel av avgaserna från första initieringen (gissar jag) drev några mycket kraftiga högvarvsturbopumpar som i sin tur pumpade in extrema mänger många gånger mer än vad självtrycket som sådant skulle klara av.
ja, men det sitter pumpar emellan kammarna och trycket i tankarna, de pumparna drivs av förbränningstrycket och kan flödesregleras...
utan dessa skulle åckså rymdfärjan oscillera...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av danei »

Gör om samma resonemang med en återkopplad OP så blir det samma sak, men den ocillerar inte. För att det ska ocillera måste förstjutningen vara rätt, eller fel beroende på vad man vill uppnå.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Om man som jag kör med en trycksatt drivmedelstank gäller det bara att hålla trycket i motorn lägre än trycket i tanken genom att korrigera drivmedelsflödet i injektorn eller dysans storlek. I mitt senaste test av XS-M1 motorn uppmätte jag 15bar i motorn medans drivmedelstanken var trycksatt till 24bar och som man ser i det testet var den kraftiga oscillationen från tidigare test av exakt samma motor borta genom att minska drivmedelsflödet marginellt i injektorn.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Datumet för uppskjutningen är preliminärt satt till den 22 november (kl 10:00-11:00), inväntar på svar från transportstyrelsen.
Sedan ska testet av den nya raketmotorn göras söndagen den andra november (kl 12:00).

Både uppskjutningen av Lyfta-XS1-C och motortestet kommer att streamas live på följande länk Nordic Rocket Center - Live
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Nu går det bra att bli medlem i NRC för att stötta projektet.
Om man vill följa med på motortester och raketuppskjutningar är det ett krav på medlemskap om man inte hjälper till på något sätt. Dock är det inte möjligt att ta emot några utöver dom som krävs till uppskjutningen i november med hänvisning till säkerheten. Men till uppskjutningarna under 2015 finns det inga sådana restriktioner.
jako
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av jako »

NRC = Nuclear Regulatory Commission, ska man bli orolig över valet av namn? :D

Fantastiskt bygge för övrigt, ser med spänning fram mot fortsättningen.
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av svanted »

danei skrev:Gör om samma resonemang med en återkopplad OP så blir det samma sak, men den ocillerar inte. För att det ska ocillera måste förstjutningen vara rätt, eller fel beroende på vad man vill uppnå.
givetvis, tänkte galet..
man lär sig alltid ngt nytt....
dessutom finns ju begreppet monopropellant motorer utan bränslepumpar...
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Uppskjutning av Lyfta-XS1-C
Den 29 november gjorde jag det tredje uppskjutningsförsöket av raketen Lyfta-XS1, det gick inte helt som planerat men elektroniken och styrsystemet fungerade utmärkt. Lyfta-XS1-C drevs med en hybridmotor som förbränner en paraffin/socker blandning med H2O2 som oxidant. Raketen hamnade direkt i ett katastrofalt läge men styrfenorna stabiliserade snabbt raketen när det aerodynamiska draget ökade i takt med raketens hastighet. Under denna flygning testades ett helt nytt elektroniksystem i raketen samt kontrollsystem från marken.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Perkla »

Intressant projekt.. hur långt upp är det tänkt att denna farkost ska ta sig för att räknas som lyckat ?

Skulle absolut vara coolt att se sånna här saker i verkligheten.. :D
Skriv svar