Jag vill börja med att säga att jag är ganska grön på detta, så är jag otydlig med någonting så ber jag om ursäkt. Ropa till så försöker jag förklara/komplettera med information.
Jag handladdar idag ammunition och har en maskin som gör i princip allt förutom att dra i ett handtag. Man fyller på tomhylsor, kulor, krut och tändhattar i olika behållare och maskinen indexerar runt hylsorna mellan olika stationer tills de är färdiga.

Jag skulle vilja automatisera detta. Jag vill också understryka att detta är grejer som kan gå ganska fel om något skiter sig. Tanken är att skona mina armar, inte att lämna maskinen igång över natten. Jag kommer alltid att sitta med och kontrollera när maskinen går.
Det finns flera färdiga lösningar för detta, problemet är att de kostar skjortan och har egentligen inga säkerhetsfunktioner. Den vanligaste lösningen och det jag har tänkt mig är den här.

Mitt första problem är att jag inte vet vilken typ av motor jag ska använda, och hur den ska drivas. Jag har mätt upp (med en vanlig hängvåg) att det kan krävas så mycket som 35kg kraft på handtaget, skaftet är 35cm långt.
Det andra problemet är att jag vill att motorn ska stanna om det krävs mer kraft än vad jag ställer in, t.ex. om en tomhylsa hamnar snett eller någonting annat fastnar. Olika kalibrar kan kräva olika mycket kraft att ladda om, så detta behöver kunna ändras när man byter kaliber.
Min plan var att styra detta med en Arduino och mäta hur mycket ström motorn drar, för att kunna slå av den om man når ett visst gränsvärde. Jag skulle även vilja ha den så att jag trycker på en knapp en gång och då kör maskinen ett varv, men jag antar att man lättast löser det med en givare på maskinen som stoppar motorn när verktygshuvudet på maskinen når sitt högsta läge. Sedan i framtiden är planen att koppla på fler sensorer för att t.ex. kontrollera krutmängd och stoppa maskinen om någonting håller på att ta slut.
De flesta färdiga lösningar jobbar på i cirka 15-20 rpm och jag siktar på samma hastighet. Här är några filmer på färdiga lösningar.
https://www.youtube.com/watch?v=72JN8AxWfCU
https://www.youtube.com/watch?v=ehnkPqIlBXE
Så det jag skulle behöva hjälp med nu är alltså att bestämma vilken typ av motor/nedväxling som jag behöver, hur kraftig den behöver vara samt hur den ska styras. Jag har tillgång till en maskinverkstad så tillverkning/inpassning av det mekaniska kommer jag få hjälp med på annat håll.
Jag ser mycket hellre att motorn är overkill och att den begränsas/stryps ner på annat sätt, än att jag sitter där och behöver köpa något större.
Tusen tack för hjälpen!