Motordrivning till laddmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
plr

Motordrivning till laddmaskin

Inlägg av plr »

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag är ganska grön på detta, så är jag otydlig med någonting så ber jag om ursäkt. Ropa till så försöker jag förklara/komplettera med information.

Jag handladdar idag ammunition och har en maskin som gör i princip allt förutom att dra i ett handtag. Man fyller på tomhylsor, kulor, krut och tändhattar i olika behållare och maskinen indexerar runt hylsorna mellan olika stationer tills de är färdiga.

Bild

Jag skulle vilja automatisera detta. Jag vill också understryka att detta är grejer som kan gå ganska fel om något skiter sig. Tanken är att skona mina armar, inte att lämna maskinen igång över natten. Jag kommer alltid att sitta med och kontrollera när maskinen går.

Det finns flera färdiga lösningar för detta, problemet är att de kostar skjortan och har egentligen inga säkerhetsfunktioner. Den vanligaste lösningen och det jag har tänkt mig är den här.

Bild

Mitt första problem är att jag inte vet vilken typ av motor jag ska använda, och hur den ska drivas. Jag har mätt upp (med en vanlig hängvåg) att det kan krävas så mycket som 35kg kraft på handtaget, skaftet är 35cm långt.

Det andra problemet är att jag vill att motorn ska stanna om det krävs mer kraft än vad jag ställer in, t.ex. om en tomhylsa hamnar snett eller någonting annat fastnar. Olika kalibrar kan kräva olika mycket kraft att ladda om, så detta behöver kunna ändras när man byter kaliber.

Min plan var att styra detta med en Arduino och mäta hur mycket ström motorn drar, för att kunna slå av den om man når ett visst gränsvärde. Jag skulle även vilja ha den så att jag trycker på en knapp en gång och då kör maskinen ett varv, men jag antar att man lättast löser det med en givare på maskinen som stoppar motorn när verktygshuvudet på maskinen når sitt högsta läge. Sedan i framtiden är planen att koppla på fler sensorer för att t.ex. kontrollera krutmängd och stoppa maskinen om någonting håller på att ta slut.

De flesta färdiga lösningar jobbar på i cirka 15-20 rpm och jag siktar på samma hastighet. Här är några filmer på färdiga lösningar.

https://www.youtube.com/watch?v=72JN8AxWfCU
https://www.youtube.com/watch?v=ehnkPqIlBXE

Så det jag skulle behöva hjälp med nu är alltså att bestämma vilken typ av motor/nedväxling som jag behöver, hur kraftig den behöver vara samt hur den ska styras. Jag har tillgång till en maskinverkstad så tillverkning/inpassning av det mekaniska kommer jag få hjälp med på annat håll.

Jag ser mycket hellre att motorn är overkill och att den begränsas/stryps ner på annat sätt, än att jag sitter där och behöver köpa något större.

Tusen tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
swapper

Re: Motordrivning till laddmaskin

Inlägg av swapper »

Film2 ser ut att vara en "vanlig" ac motor med en rejäl vinkelväxel.
Borde gå att få tag i en lagom stor sådan utan att det skall kosta allt för mycket.
Sen en lämplig frekvensomformare till detta så att du kan styra varvtal och ställa parametrar för överlast osv.
Frekvensomformaren kan du styra med en arduino eller PLC för input av givare osv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för det första, det är olagligt :vissla:
det generella tillståndet för handladdning är att den inte är motordriven, kolla reglerna så ser du detta

om man däremot rent hypotetiskt skulle göra en äppelpress på motsvarande sätt hadde jag valt lösning beroende på vad man har liggandes

enklast, lagom utväxlad likströmsmotor, känna av strömmen och begränsa momentet där
(kan ha en lämplig i garget om det är av intresse)

det finns även linjärmotorer, men många är på gränsen till klena, speciellt vid konteruerlig drift

en nedväxlad trefasmotor med frekvensomformare, man kan på en del bättre frekveensomformare ställa momentet hyggligt

eller bara en motor med utväxling och montera den med lastcell som känner av momentet, då kan man även ha koll på kraften i realtid på ett enkelt sätt och se om det är något som händer/hände och avbryta och kolla upp det
plr

Inlägg av plr »

Hej och tack för era svar! Ett tillstånd kommer att finnas på plats innan eventuellt bygge är färdigställt. Men tack för omtanken. :)

Jag har ingenting liggandes som kan användas för detta, så det kommer att behöva köpas. Enklast är såklart att föredra och därför har jag tittat mest på dc-motorer, men jag lyckas inte reda ut hur kraftig jag behöver och var man kan köpa det.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

35 kg vid 35 cm är ungefär 120 Nm så du behöver minst detta vridmoment på axeln som ska vridas.
Och om du ska hålla ungefär 20rpm blir effektbehovet 240W.
plr

Inlägg av plr »

Efter närmare mätningar och funderingar och så vill jag revidera min siffra från 35kg till 25kg. Den första mätningen gjordes med onödigt trånga verktyg och med hylsor i alla stationer. Om man motoriserar processen så kommer hylsorna att gå två omgångar i maskinen, ett varv för att slå ur den gamla tändhatten, forma om hylsorna samt vidga tändhattsläget, och sedan ett varv till där man laddar den nya patronen.

Det ger cirka 85Nm och då borde en motor på 200W räcka för att köra runt det i 20 rpm och ha lite till godo. Tack konig7070, nu förstår jag det sambandet. :)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Annars om du har tillgång till tryckluft så kan man väl bara ha en luftcylinder och ställa kraften med en regulator?
plr

Inlägg av plr »

Intressant idé. Kan man få den att jobba lika snabbt och jämnt som en motor?
MatsN

Inlägg av MatsN »

plr skrev:Hej och tack för era svar! Ett tillstånd kommer att finnas på plats innan eventuellt bygge är färdigställt. Men tack för omtanken. :)
Ett tillstånd för framställning av krigsmateriel? Tror det var Håkan Spuhr som skrev att det var det som krävdes.

Nåja skitsamma, vad du gör i ditt garage är din ensak :wink: Är det en 1050 du har? Har en 650 själv och har funderat lite på saken. Men då jag inte har bara hyls och ingen kulmatare så var min tanke att ha en knapp för att styra processen. Ska tydligen vara helt lagligt med det då du själv styr minst en process i kedjan. Blir ju 2 saker för mig som pillar dit kulan själv.

Ska iaf följa projektet med spänning :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hastigheten, liksom storleken! Har inte alltid betydelse.
Om du gör en automatisk process för eget bruk är väl säkerheten i funktion det viktigaste?
Ibland flyttas fokus för mycket från det som var tänkt! Eller.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Om tanken är att skona armarna utan att involvera en möjliga källa till antändning, som en elmotor skulle kunna innebära, så skulle jag istället fundera på att koppla in en fotpedal som gör samma jobb.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

krut vid handladdning är i stort sett ofarligt, så där är det inga stora bekymmer

en sak, spaken är ju egenteligen ett maskin till människo mellanled

en hydralkolv underifrån hadde fungerat med
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Kan inte hjälpa dig med val av motor men hittade den här länken och kanske den kan inspirera något? Youtube-länk

//Robert
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hade löst det med en luftcylinder, en tryckregulator för att ställa kraften, 2st hastighetsregulatorer för att styra hastigheten på cylindern, 2st elektriska ventiler, 2st gränslägesbrytare och en µP för automatik, annars räcker det med tryckknappar för att styra rörelsen.

/// Marcus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde inte annvänt tryckluft

det skulle fungera hyggligt med en rörelse där momentet är ungefär lika på hela cyklen
men det är det inte här och man vill helst inte ha slag/stora hastigheter på fel ställe, ex när man drar i tändhatten , eller nedåtgående när man har en fylld hylsa som går ner för fort och spiller ut krut
Skriv svar