Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LasseAH
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 augusti 2009, 14:59:27
Ort: Vallentuna

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av LasseAH »

jag har beställt shims från kullager.se det tar bara ett par dagar.

/Lasse
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Åh röfv, att jag inte tänkte på dem. Satt och sökte på en massa leverantörer för shims och hittade inget vettigt. Nåja, mina Ebayshims är postade och på väg. Kullager.se är ju annars väldigt trevliga att göra affärer med.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Vad trött man blir... fick shimsen jag beställt från Ebay. De varierar i tjocklek mellan 0,10 och 0,16mm. Det är rätt långt från 0,20mm som det stod i beskrivningen. Beställde riktiga doningar från Kullager.se.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Sådär, fick shimsen från Kullager.se, snabbt och smidigt som vanligt.

Monterade ihop skruven, förspände lagrena samt dängde på det hela med bordet på fräsen. Helt otroligt svårt att rikta in allting i alla ledder, man får köra lite på känn och sedan försöka justera igen och igen osv. Vet inte vad som är rimligt i förspänning, körde lite på känn. Eventuellt blev det lite för hårt. Lagrena är vanliga spårkullager så de är ju inte helt ämnade för ändamålet.

Man märker att skruven inte sitter helt rakt då det blir ett litet oljud när man joggar fram- och tillbaka. Hur som helst, körde några rader G-kod för att se hur det låg till med glappet. Mäter man beror ju mycket på motståndet som bordet möter. Försökte simulera riktigt hård körning genom att skruva åt kilen i laxstjärten. Vid ruskigt hårt bord låg spelet på 6 hundradelar, vid normal spänning verkar det ligga på 3 hundradelar. Liknande mätning innan modifiering av lagerförspänning samt mindre kulor låg på runt 20-21 hundradelar!

Antar att man ska vara nöjd med det här eller är det rimligt att få bättre precision i den sådan här maskin?

En annan grej jag noterade var att man, beroende på stoppläge, kan få ett litet hopp på ungefär en halv hundradel när stegmotordrivarna släpper till halva strömmen efter en sekunds stillastående. Det är ju apkasst. Två lösningar finnes, antingen höjer jag spänningen till motorerna igen (60V vs. 40V) och ser om viloströmmen då är tillräckligt hög för att hålla allt bättre, eller så skiter jag i det där viloläget och bränner mer effekt i motorerna konstant. Input?
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Rev Y-axeln häromveckan och bytte idag kulor i kulmuttern. Blev mest skit, de större kulorna kärvar på sina ställen på skruven. Blir inte klok på om skruven är sliten på mitten eller om den rostat/oxiderat lite i ändarna. Man anar en färgskiftning där det kärvar och det är ju inte otroligt något gått snett när maskinen stått. Lite udda eftersom X-skruven var helt exakt jämn över hela längden.

Testade att peta i varannan ny, varannan gammal kula i Y-muttern och det blev bättre men likväl kärvar det lite på sina ställen. Dessutom kan man ju fundera på om det i praktiken är så bra att blanda två kulstorlekar.

Hur som helst, mest skit med Y-axeln. Måste fundera på hur jag går vidare där, tradigt när X blev så bra.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av arvidb »

Du får se det positivt: du lär inte bara dig själv utan också oss andra en hel del om kulskruvar! :tumupp:

Vad gäller att varva större och mindre kulor så tror jag att jag har läst någonstans att det ibland görs så från fabrik (iaf på förspända skruvar). Idén är att de mindre kulorna då fungerar som distanser mellan de stora, och på så sätt minskar man ju friktion och slitage.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Oh, optimism... :)

Det där med varannan kul har jag också läst mig till men jag är lite tveksam till fördelarna med det då du får en mindre kontaktyta som tar upp krafterna. Det kan ju aldrig vara att föredra?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av arvidb »

Hmm... i en förspänd skruv så bör ju mycket av slitaget ske p.g.a. just förspänningen på varje kula. Så hälften så många förspända kulor=halva slitaget på en obelastad skruv? Plus då effekten av att kulorna slipper gno mot varandra.

Men visst, vid belastning så blir ju kontakttrycket större ju färre kulor som kan ta upp lasten. Så om det är bra eller dåligt kanske beror på om skruven är tänkt att (ofta) gå med tung belastning eller ej?
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Rimligt resonemang. Ska se om jag orkar riva ut skruven ikväll och undersöka vad som kan tänkas göra att den går trögare på på vissa partier. Slitage verkar vara rimligast men samtidigt var där inget sådant alls på X-skruven. Dessutom tror jag att ett missljud jag hade innan kulbytet nog faktiskt var relaterat till att även originalkulorna gick dåligt på de partierna på skruven.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Funderat lite och det slutade med att jag spände upp skruv, lager och stegmotor och matade LinuxCNC med några rader G-kod för att köra 70mm fram och tillbaka. Planen var att försöka förbättra skruven i ett av de partier den är trög. Körde först en bra stund med ett P2400 slippapper i gängan (må vara dumt men en kass skruv är ändå bara en kass skruv). Därefter gängade jag på muttern med oversize-kulorna, smorde ordentligt med gejderolja och lät G-kodet loopa.

Har väl kört en tusen cykler nu, fortsätter i morgon. Mitt hopp står till att slita ner eventuell beläggning något så att det inte kärvar.

Har försökt klura ut exakt VAD det är som gör att det går trögt. När man roterar skruven över de tröga partierna så klickar kulorna i ena riktningen. Inbillar mig att de kläms fast lite för hårt i spåren i skruven och inte riktigt trillar in i "återledaren" (röret som förflyttar kulorna tillbaka tvärs över gängorna). Det ljudet hör man bara när man kör i ena ledden men jag har inte lyckats dra något slutsats kring det.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Har försökt mig på diverse slip- och injusteringsvarianter av Y-skruven utan större framgång. Har även noterat att den är något krokig i ena änden. Obegripligt hur den blivit det men jag tog en chansning och beställde en 1204 kinaskruv med bearbetning för att passa i fräsen. Behöver dock anpassa någon form av mutterhållare.

Får se var det här landar, skruven kostade $39 inklusive bearbetning, alles från linearmotionbearing2008 eller vad tjommen nu kallar sig.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Fick kinaskruven till Y-axeln idag. Rätt skabbig finish på de där skruvarna men troligtvis kommer den fungera utmärkt. Den kärvar framför allt inte i ena änden och glappar inte flera tiondelar i den andra...

Fick kinesen att göra all bearbetning, d.v.s nersvarvning, borrning radiella genomgående hål samt axiellt hål med gänga i andra änden.

Nu återstår att mäta upp utrymmet under bordet, klura ut hur jag ska montera nya skruven, montera ihop allt med den gamla skruven och fräsa till fästet till den nya. Har köpt ett sådant där färdigt aluminiumblock för att fästa kulskruvens mutter, dock behöver det nog fräsas ner så att det går i två delar. blir nog inte optimal montering men det duger nog tills man fräser en version 2.0.

Återstår bara att hitta lite ledig tid, pågående renoverigsprojekt i huset suger all fritid.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Kan tipsa om att kinesen (linearmotionbearings2008) kan tillverka tex mutterhållare helt efter dina ritningar, jag fick själv hem dessa förra veckan (dock är dom inte till Tercon utan min portalfräs)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ph
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 augusti 2008, 20:52:36
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Fina hållare, de där flänsarna hade underlättat. Snyggt med förspända muttrar. Hur dom orkar jag inte vänta på mer kinafrakt nu, ska försöka få till det med muttern jag har.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av Meduza »

Just de där flänsarna hade du nog inte fått in i tercon, det är 25mm-skruvar på bilderna, blocken är sisådär 90x110mm, sen saknas det också ett gäng tallriksfjädrar som ska göra det hela förspänt "på riktigt".

Förstår mycket väl om du inte orkar vänta på mer kinafrakt, men tänkte att det kan vara bra att veta om :)
Skriv svar