Skapa flerzone förstärkare med hjälp av relän

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jansson215

Skapa flerzone förstärkare med hjälp av relän

Inlägg av jansson215 »

Hej!

Jag letar efter rätt relän till mitt "projekt". Är helt okunnig om el och har inga tidigare erfarenheter. När jag letar på Elfa så förstår jag ingenting. Alltså har jag ingen aning om vad för relä jag söker.

Jag har hittat till en sida här på forumet som jag kunnat måla upp ett litet kopplingsschema. Jag har dock inte förstått mig på programmet helt och har därför använt mig utan lampor som högtalare och AC ström som högtalar utgång. Men Jag hoppas ni förstår endå. Länk till mitt kopplingsschema: Länk

EDIT: Nu såg jag att mitt kopplingsschema slutat att funka som det ska. Reläna verkar inte sluta o stänga. Men tror ni kan förstå endå :)

Lite info om vad jag försöker åstadkomma.
Jag har nyligen införskaffat mig en projektor till mitt rektangulära vardagsrum. Då jag har den vanliga TVn på långsidan och projektorduken på kortsidan av rummet så blir surround ljudet helt fel när jag vill använda mig utav projektorn. Då jag har en äldre förstärkare har jag inte flera zoner eller något sådant. Men det är en bra förstärkare och det känns tråkigt och onödigt att byta ut den bara för det här lilla problemet.

Därför tänkte jag koppla in högtalarna via relän så jag kan växla vilken signal dom får.
Jag har ett system med 5 högtalare och sedan införskaffat 2 extra front högtalare till duken. Alltså 7 totalt men endast 5 kommer att användas samtidigt.
Jag kommer alltså att även att använda mig utav de befintliga högtalarna jag har nu kopplat till min tv.

Såhär hade jag tänkt mig använda dom befintliga högtalarna.
Front L blir Rear L
Rear L blir Rear R

Sen blir de två nya högtalarna Front R och Front L. Centern tänkte jag hoppa över sålänge.

Vilken spänning jag ska styra reläna med vet jag inte än. 230v kanske är smidigast?
Angående switchen så har jag inte heller bestämt mig. Kanske en vanlig sådan lamp switch på väggen funkar?

Så, vad är det för relän jag söker?
Även förslag/ ideer och tankar mottages gärna.

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
el34

Re: Skapa flerzone förstärkare med hjälp av relän

Inlägg av el34 »

Vanliga typ Finder reläer som är fler poliga. Finns med matning från 6 Volt och uppåt. Blanda inte in starkström som styrström. Ta då hellre ett relä som matas via typ 12 volt och en väggvårta som driver denna. Ta en Nexa mellanpropp och styr till och från slaget med denna.
jansson215

Inlägg av jansson215 »

Tack, bra tips där :)
Sökte lite på finder relän men dom verkar också ha en hel uppsjö av olika. Är det något sånt här relä du menar?
http://kjell.com/sort...
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Köp ett grenuttag med Master/Slave funktion, som du kopplar projektorn på. Skaffa relän med både NC/NO kontakter och låt högtalarna till TV'n gå via NC kontakterna. Dvs sginalen går rakt igenom då projektorn är avstängd.
Sedan sätter du matningsspänningen till relät på slav-kontakten som då aktiveras så fort projektorn startas, och således växlar över till högtalarna som gäller för projektorn.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Sedan kanske man borde lägga på lite extra komponenter för att undvika "poffar" i högtalarna vid växling kanske...?
jansson215

Inlägg av jansson215 »

Ett sånt där masterslave grenuttag verkar vara perfekt för mig. :tumupp:
Projektorn i master och en 12v adapter i slave till reläerna.

Du får ursäkta men jag är inte helt säker vad för relän du menar med NC/NO kontakter. Är det inte ett sånt relä jag länkade till tidigare? Det 2 poliga.

Det där med poffar i högtalarna har jag inte ens tänkt på än.. Men det får bli ett senare problem känner jag.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jo,det lär ju fungera med dom reläerna. En per kanal då. Klart det finns en massa lösningar på hur man bygger ihop ett system som du tänker göra. Jag byggde min något liknade då jag hade två förstärkare och ett par högtalare med subbas. Gjorde med reläer så jag utan att behöva tänka på det så kopplade reläerna om beroende på vilken förstärkare jag valde att lyssna via.
Senast redigerad av el34 24 september 2014, 13:49:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Du använder båda kontaktparen. Vid strömlöst läge går signalen en väg och vid draget en annan.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kör du med 12V kan du lika gärna köpa relän på Biltema. Finns socklar också. Har dock inte kollat vad som är billigast.
TheLoner

Inlägg av TheLoner »

Jag använder nollövergångsrelän i en annan ljudapplikation. Funkar fint utan poffar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk på att reläerna måste vara break-before-make, d.v.s. att de garanterat kopplar bort "förra" funktionen före de kopplar in "nästa" funktion, annars blir det ihopkoppling av stärkarens utgångar = dåligt++

Fast det här är ju annars en grej som kan fixas med en mångpolig omkopplare om man så vill.
jansson215

Inlägg av jansson215 »

Jag har fått det att lira nu!
Någorlunda iallafall. :vissla:

Köpte relän samt även socklar ifrån biltema som föreslogs i tråden, dom verkar funka utmärkt, inga poffar eller liknande vid övergång. Ifall dom är break before make har jag ingen aning om, är det någon annan som vet det kanske?

Jag kopplade dom via en master/slave grenkontakt, även den ifrån biltema.
Grendosan går som max att ställa upp till 80w utan att den slår på.
Problemet är att när jag stänger av projektorn efter att den varit på ett tag så går den ner i något "kylningsläge" innan den stängs av helt. Då verkar den dra runt 80w vilket får reläerna att slå på/av konstant ett par minuter.

Finns det någon bra lösning på detta? Är det en ny grenkontakt som gäller? Isåfall får ni gärna tipsa om någon som har högre "startspärr"? :roll:
Hade gärna sluppit en switch nu när man fått testat på hur lyxigt det känns med automatik.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kan du inte göra tvärtom och låta tv:n styra switchen?
ensamresande

Inlägg av ensamresande »

Många master/slave grenkontakter brukar ha en liten vridpotentiometer där du kan justera vilken effekt den triggar vid. Prova öka denna så den triggar endast när projektorn är helt på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Finns det nån "12V trigger"-kontakt på projektorn?

(Antar att låta TV'n styra är lite av en nödlösning, ibland vill man kanske ha båda igång och då vill man nog låta ljudet passa projektorn)

Annars, om det finns USB-uttag eller kanske nån RS232-port på projektorn kanske man kan trolla med en sådan.
Skriv svar