Jag letar efter rätt relän till mitt "projekt". Är helt okunnig om el och har inga tidigare erfarenheter. När jag letar på Elfa så förstår jag ingenting. Alltså har jag ingen aning om vad för relä jag söker.
Jag har hittat till en sida här på forumet som jag kunnat måla upp ett litet kopplingsschema. Jag har dock inte förstått mig på programmet helt och har därför använt mig utan lampor som högtalare och AC ström som högtalar utgång. Men Jag hoppas ni förstår endå. Länk till mitt kopplingsschema: Länk
EDIT: Nu såg jag att mitt kopplingsschema slutat att funka som det ska. Reläna verkar inte sluta o stänga. Men tror ni kan förstå endå

Lite info om vad jag försöker åstadkomma.
Jag har nyligen införskaffat mig en projektor till mitt rektangulära vardagsrum. Då jag har den vanliga TVn på långsidan och projektorduken på kortsidan av rummet så blir surround ljudet helt fel när jag vill använda mig utav projektorn. Då jag har en äldre förstärkare har jag inte flera zoner eller något sådant. Men det är en bra förstärkare och det känns tråkigt och onödigt att byta ut den bara för det här lilla problemet.
Därför tänkte jag koppla in högtalarna via relän så jag kan växla vilken signal dom får.
Jag har ett system med 5 högtalare och sedan införskaffat 2 extra front högtalare till duken. Alltså 7 totalt men endast 5 kommer att användas samtidigt.
Jag kommer alltså att även att använda mig utav de befintliga högtalarna jag har nu kopplat till min tv.
Såhär hade jag tänkt mig använda dom befintliga högtalarna.
Front L blir Rear L
Rear L blir Rear R
Sen blir de två nya högtalarna Front R och Front L. Centern tänkte jag hoppa över sålänge.
Vilken spänning jag ska styra reläna med vet jag inte än. 230v kanske är smidigast?
Angående switchen så har jag inte heller bestämt mig. Kanske en vanlig sådan lamp switch på väggen funkar?
Så, vad är det för relän jag söker?
Även förslag/ ideer och tankar mottages gärna.
Tack på förhand