Felsökning förstärkare, NAD C372 med lågt ljud på en kanal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas82

Felsökning förstärkare, NAD C372 med lågt ljud på en kanal

Inlägg av jonas82 »

Har en NAD C372 förstärkare med problem. En av kanalerna låter betydligt lägre(väldigt lågt) än den andra. Ljudet i den dåliga kanalen saknar också dynamik men är distorsionsfri. Den friska kanalen låter som den skall. Är självklart 100% säker på att det inte är något fel på insignal eller dylikt.

Balansreglaget verkar också fungera som det skall dvs. stänger gradvis av respektive kanal samt ger inte ifrån sig några missljud(sprak/störningar). Har testat att koppla förbi försteget genom att ansluta signal in på ”main in” och då funkar båda kanalerna som dom skall dvs. det är inga problem med slutstegsdelen.

Så det är något fel på försteget…

Jag har själv inte gjort en seriös felsökning på säkert 10år så är lite ringrostig och vet inte riktigt vad jag skall börja :roll: Jag har servicemanualen så kopplingsschema och komponentlista har jag på hela förstärkaren, infogar en bild på kopplingsschemat på försteget. Tänkte hör med någon av er om ni skulle kunna tipsa mig om vart jag skall börja leta. Kanske har någon av eller så kanske ni känner någon som har haft liknande problem med NAD-förstärkare och således kunna tipsa om vad som tidigare har varit problem.

Tack för alla tips på förhand!

Mvh
Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jonas82

Re: Felsökning förstärkare, NAD C372 med lågt ljud på en kan

Inlägg av jonas82 »

Funderar på om det kanske kan vara vettigt att testa att bygla Lbuff med Lout i kontakt CB501 för att konstatera om det ”TONE&VOL BAL” delen som spökar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mac

Inlägg av mac »

Om du har tillgång till ett oscilloskop kan du mata med signal och följa den. Eftersom du har en frisk kanal är det lätt att jämföra mot den.
jonas82

Inlägg av jonas82 »

Ja, det kanske inte är så dumt, oscilloskop kan jag lösa men har ingen signalgenerator. Men får väl lösa det med att spela en ljudfil med en ton…
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Brum från ett finger är också en ton...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kan det vara volymkontrollen som pajjat?
jonas82

Inlägg av jonas82 »

Kan säkert vara volympot… Skall sätta mig till helgen och följa signalen som är föreslaget ovan. Uppdaterar tråden när jag har felsökt, förhoppningsvis vet jag då vad som behöver bytas.

Tack så länge för er hjälp!
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

jonas82 skrev:Ja, det kanske inte är så dumt, oscilloskop kan jag lösa men har ingen signalgenerator. Men får väl lösa det med att spela en ljudfil med en ton…
Gratisprogrammet Audacity är väldigt smidigt som signalgenerator, rekommenderas!
jonas82

Inlägg av jonas82 »

Perfekt, tack för tipset! Jag var först orolig att det inte skulle finnas för mac då jag kör 100% mac hemma men såg att det även finns för os x =) nice.
Skriv svar