Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vår verkstad [Renovering av 50-talslokal]

Inlägg av MiaM »

Nu är det kanske redan nästan omöjligt att ändra, men toans placering äter mycket utrymme i onödan. Den skapar behov av två "korridorer", en på varje sida in mot trapphuset.

Jag inser givetvis svårigheten att ändra ifall t.ex. avlopp och liknande redan är draget. Om det däremot ändå blir borrning rakt genom golvet och synliga avloppsrör i taket på källaren ("nedre delen av huset" :wink: ) så är det kanske lättare att flytta toaletten.

Jag skulle föreslå att ha toaletten i ett av de två hörn som är längst bort från trapphus/fikarum, då tar den upp minimalt med utrymme. Det går att ha maskiner längs fönsterväggarna på båda sidor av toaletten om dörren placeras "rätt". En klar bonus med att bygga så är att toaletten får ett fönster. Med tanke på hur det kan lukta på en toalett så kan kanske ett öppningsbart fönster vara en bra idé här?

Sorry ifall du redan visat ritningar där toaletten synts och jag inte reagerat på detta då.

T.ex. såhär:
bänk2.PNG
P.S. är det gråa utanför toan ett större handfat (vask) för att tvätta händer och annat i? I så fall kan det kanske sitta på väggen mellan dörren till trapphuset och dörren till fikarummet. Där finns ju redan vatten+avlopp till köket på andra sidan väggen, och det är väl en typisk väggyta som är svår att använda till något annat.

Vad gäller högtalare till stereo så skulle jag nog tipsa om att sätta dem på något ställe där ni sällan går riktigt nära. Hur man än gör så blir det i princip alltid klart starkare ljud närmast högtalare, men sedan kan det vara "lagom" inom ett rätt stort område förutom just närmast högtalarna. Jag skulle nog placerat dem i takhöjd eller möjligtvis nere vid golvet.

Tänk förresten på att rita in var eventuella rör kommer att gå upp till övervåningen. Kall/varmvatten, elledningar o.s.v. tar rätt lite plats, men avlopp framförallt till toalett men även handfat/kök tar mer plats. Jag antar att planen inte är att gå ner i verkstaden varje gång du behöver gå på toaletten när du är i lägenheten på övervåningen? :wink:

En bra idé är väl också att rita in hyllor & co.

P.S. hur mycket damm/skräp blir det vid bearbetningen? Kan det kanske vara läge att dela av rummet på något sätt så att damm/skräp inte sprider sig i för stort utrymme?

Det kan gå att göra rätt bra avdelningar med bara ett rör i taket som man hänger en skjutbar "gardin" i, som täcker allt från tak till golv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@stenD
Tack för tipset, det kunde ju fungera också. Sökte precis ett sådant laminat igår utan att hitta något.

@ralvejd
SOCKEL, det var det ordet jag sökte efter :) Kunde man kanske blanda lite färg i gjutepoxin? Men blir det inte en mycket blank yta?

@anders_bzn
Dock har vi ju redan 30mm plywoodskivor vi gärna använder.
Skulle ju gå att lägga gjutply ovanpå men det känns lite overkill om man kunde bara fixa gjutytan själv på plywood vi har.

@danei
Så sant, det blir nog så.

@MiaM
Inga rör är ingjutna, så ändringsmöjligheter finns. Dock är ju problemen med fönstren. Vacker utsikt för den som sitter och skiter, men inte för de som kör förbi :lol: (skulle ju gå att fixa med frostningsfilm, men det är ju inte så vackert heller). Så blir det smidigast med avloppet också, behöver inte dra det så långa vägar i källaren.

Vi funderade lite över det idag, vi lägger nog WCt mellan trapphuset, men vi lägger dörren på kortsidan istället. Så kan man använda väggen till annat.

EDIT: Vi tänkte hålla övervåningen rätt så dammfri. Dvs lasring, printning osv. Där nere ska vi damma på med fräsen och sågar och sånt. Kanske en metallfräs någonstans i framtiden ;) Den hamnar man ju dock nog att hålla bort dammet från.

EDIT2 (missade en hel del tydligen): Japp, det är en 'industrivask' i rostfritt. Tänkte lägga den på WCväggen eftersom det är så behändigt nära med vattnet. Efter lite tänk, så kanske inte det var den bästa iden att klimpa ihop högtalarna så där. Kanske vi lägger en uppe i vart takhörn istället, som du sa.

---

Andra varvet färg på. Ganska likt Photoshoppningen blev det. Passade på att måla väggarna på nerfarten också. :) Nu fattas bara vita lister runt dörrarna, vita stuprännor, och de nya fönstren! Kan blir riktigt grymt!
IMAG0316.jpg
IMAG0313.jpg
IMAG0320.jpg
IMAG0321.jpg
Började på lite med rivningen av lönndörren som ska bli fönstret i kontoret också. Den väggen verkar vara uppspirad, så där slipper vi lägga tilläggsisolering.
IMAG0327.jpg
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Använd rör i ställer för stuprännor. Vattnet stannar inte kvar i en ränna som stupar, använd dem som hängrännor i stället.
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Kunde man kanske blanda lite färg i gjutepoxin? Men blir det inte en mycket blank yta?
Ja på båda frågorna.

Jag har haft i nått kristalliknande färgpigment jag köpt på färgaffär'n här i bun, det har blivit lite sisådär :tumner:
Hade nog behövt malt det i en mortel först. Finns pigmet avsett för epoxi, försök få tag på det istället.

Epoxi tål inte solljus(UV), några dagar ut i solen så börjar den krita => oblank
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad fint det blir, lite färg kan verkligen göra mycket!

Dum fråga, men får man byta färg på ett hus utan en massa byråkrati i Finland?

Jag tror att på de flesta ställen i Sverige, åtminstone i städer, måste man ansöka om bygglov eller motsvarande för att få byta färg på ett hus.

Jag fattar vad du menar med utsikt, jag har ju råkat rita mitt toa-förslag i "bästa utsikts"-hörnet.

Om ni bygger den som tänkt så kan det kanske vara en idé att göra den lite mindre så att ni kan montera upp hyllor där det annars bara blir en "korridor".

Eftersom ni ska byta era gamla fönster så kanske ni skulle spara de smala avlånga glasrutorna och montera dem liggande invid taket upptill på väggarna till toan. Då kommer lite "uteljus" in genom dessa fönster, men de sitter så högt att man inte ser in till toaletten.

Det blir en utmaning att fundera ut hur dörrarna bäst bör vändas till toa och trappa om de sitter invid varandra. Inåtgående dörr till toan tar en del utrymme, medan utåtgående dörr krockar. Kanske en tvådelad vikdörr? :wink:

@danei: Lilla humorpriset, klassiskt språkfel (som många svenskar också gör) att säga stupränna. Det heter ju hängränna och stuprör men många säger fel :wink:
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Jag tror att på de flesta ställen i Sverige, åtminstone i städer, måste man ansöka om bygglov eller motsvarande för att få byta färg på ett hus.
Min uppfattning är att jag inte håller med - men det kanske varierar? Jag är uppväxt i ett massbyggt villakvarter där det fanns tre varianter på hus, och alla var gula. Nästa kvarter över hade samma hus men i rött, för omväxlings skull? Variationen hos oss gick från solblekt ljusgul (ungefär så här) till nästan-men-inte-riktigt orange (som den här). Det blev ordentligt liv i luckan när en nyinflyttad familj målade sitt hus rosa (smakfullt, men utstickande), men i slutändan så blev det inget mer av det. Huset är fortfarande rosa, och numera finns det en till utböling med någon blå-grå variant på färg...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Beror helt på, idag tror jag inte det är speciellt ovanligt att detaljplanen reglerar fasadkulör.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Då brukar det väl finnas ett antal färger som är godkända, utöver det mnåste man ha tillstånd.

När kompisens familj byggde ett hus på 80-talet och ville måla det ljusblått så fanns inte ljusblått med
i kommunens lista över godkända färger, men kommunen kunde tänka sej att godkänna det, OM alla
grannarna som gränsade mot huset godkände det, vilket dom gjorde.

Känns lite väl byråkratiskt kan man tycka :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är kanske inte lika omfattande reglering som jag trott. Däremot vet jag med bestämdhet att det åtminstone förekommer på en del ställen.

Apropå ljusblått så minns jag förvåningen hos invånarna i en ort i mellansverige när den nya stadsarkitekten flyttat in från typ västkusten eller liknande och hux flux för första gången sen tidernas begynnelse beslutade att en del hus skulle vara ljusblå.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@danei
He he he.. :razz:

@ralvejd
Ok, får se hur vi gör med det där. Tack för tipset iaf, det blir antingen epoxin eller så en matta helt enkelt.

@MiaM
Jo faktiskt, vi tänkte bygga WCt mindre. Blir en liten städskrubb av extrautrymmet :) Tänkte på krockande dörrar också. Men vi tror det blir ett ickeproblem eftersom vi bara är två pers i firman ändå.

-

Blev nog ett lager gips i taket ändå. Så får vi dubbelgips då, och så blir det billigare. Återstår lite spackling då bara.
IMAG0333.jpg
IMAG0331.jpg
Fasadskåpet fastnade på väggen! (det är damm på rappet, inte färgen som släppt) Fattas bara kabelkanalen.
IMAG0334.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kanske en lite konstig idé, men vad sägs om att bygga botten på städskrubben som man bygger ett duschutrymme, alltså med golvbrunn och trösklar, och sätta en kran (varmt+kallt) med en bit slang? Då slipper ni klassikern att behöva lyfta skurhinken så högt när den ska fyllas och tömmas. Overkill :wink:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@MiaM
Går ju att ta en rostfri vask som går att ansluta slang till :)

--

Källardörren på plats. :) Blev lite dålig med takhöjd, men det är inte så mycket man kan göra åt det, med en sådan här dörr. Tror vi bygger en hylla eller något till vänster om dörrskenan så man inte går där under.
IMAG0339.jpg
Lite dammig på bilden, måste spolas av. Verkar vara ingrott i 'mönstret'
IMAG0340.jpg
Gipsen spacklad
IMAG0336.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det tar sig!

Just ja, apropå det där att fylla på skurvatten: Jag har sett att man ibland kan köpa en "duschtillsats" för att koppla in på handfat/köksblandare. En sån kan kanske vara nåt ihop med vasken? Först drar man på vattnet och det rinner som vanligt, när man har lagom varmt så tar man duschhandtaget, trycker in en knapp på duschhandtaget och så rinner vattnet istället ur duschhandtaget in i hinken som kan stå på golvet. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådär ja! Nu går det ju att låsa huset igen. :D
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ser ju bra ut.
Man jag tycker det verkar lite glest med skruv i takgipsen, endast 3 rader.
Max 30-40 cm fritt utrymme mellan skruvar brukar det vara i tak.
Ett par extra rader med lite glesare mellan skruvarna skulle nog inte skada, typ 5-6 skruvar per rad.
Skriv svar