Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av toffie »

Härligt! Men vilken vacker display, vad heter en sådan?
Förresten, vad ska du ha en batteriladdare sådär till? :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tackar.
Displayen heter ER-OLED0.91-1 och är 0,91" på diagonalen med en upplösning på 128*32. Display controller är SSD1306
Köpt från Buydisplay.com

Laddaren tänkte jag ha till diverse batteridrivna projekt och prylar som behöver batteri-backup.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Aha, där fanns ju en massa displayer. Synd bara att det inte är vanliga "pins" på de displayerna, eller att man får med det kort till displayen som jag förmodar att du designat?

Men så underbart roligt med massa displayer, det är nog det bästa/roligaste inom elektronik för mig, tror jag :P
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jo visst hade det varit trevligt om man kunde köpa en färdig displaymodul men faktum är att man kan välja lite själv vad man ska köra för interface mot displayen så det är upp till en själv att göra kortet, vilket inte är alls svårt men såklart inte lika smidigt.

Jag gillar också displayer. Det är ett enkelt sätt att felsöka på också, bara skriva ut variabler direkt på displayen om man är osäker på att man gjort något fel med en beräkning eller liknande.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har funderat länge på hur "kontrollpanelen" till tryckluftsystemet ska se ut. Det ska ta så lite plats som möjligt men samtidigt vara överskådligt och snyggt.
Ska bygga en låda till allt när jag är klar och nöjd med panelen.

Detta är en prototyp, jag tänker inte använda genomskinlig biltema-akryl men det fick duga för att testa :)
Tyvärr räckte inte mitt lager med 6-32 mässings-standoffs så jag har beställt ett större antal till, samt ett par gängsnitt för 6-32.

När panelen är färdig kommer den innehålla 24V nätdel till en eller flera tryckluftsventiler, knappar för att manuellt kunna aktivera ventilerna, display som visar temperatur och flödeshastighet på kylvattnet till lasernmaskinen samt även lysdioder som statusindikatorer så man snabbt får en överblick av vad som är fel. Tror även att jag ska montera en summer som varnar ifall temperatur blir för hög, flödeshastigheten är för låg, lufttrycket är för lågt, osv osv :)

Nåväl här kommer en bild på hur det ser ut just nu:
IMG_20140906_183900.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Fixade lite adaptrar så jag kan ansluta flödesmätaren till kylvattensystemet till lasern. Väntar bara på o-ringarna till 1/4" BSPP.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ojoj, blir redigt det här. :) Fina komponenter!

Har du bestämt dig för vilket material du ska göra den slutgiltiga frontpanelen av? Mattsvart akryl ger ett mycket proffsigt intryck tycker jag.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack, jo redigt och bra :)

Hade tänkt köra vit plexiskiva men mattsvart lät lite ballt. Vill du delge vart ni hittar/köper er plast ifrån? Jag har bara hittat denna: www.plexiglas-shop.com

Men där hittar jag inte någon mattsvart skiva. Kanske går det att hitta billigare ställen också.
superx

Inlägg av superx »

Jag har handlat mattsvart akryl från sidan du länkar till. Visserligen är den svagt genomskinlig, men det syns bara om du lyser på baksidan. Här finns den:
http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/ple ... 3a5ma.html

Den är inte billig men väldigt snygg, och otroligt mycket tåligare för repor än de blanka varianterna.

Perspex Frost är också bra och billigare. Kan köpas här (men jag har inte prövat):
http://www.theperspexshop.co.uk/perspex ... 10924.html
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Fins ju också denna variant (Plexiglas Satinice):
http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/ple ... k22v3.html

EDIT: Vi köper vårt material från ett finskt företag som heter ETRA. Dock kan man få tag i små mängder akryl rätt billigt från eBay http://www.ebay.com/itm/3mm-Matt-Black- ... 3cc3b5a64c
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har sett de men på deras bilder ser det ut som att det är någon metallic flake effekt. Får ta o beställa och testa.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vi använde satinice svart till en frontpanel. Ser ut ungefär som det som på en datorskärm. :) Inte det flashigaste, men det ser 'köpes' ut.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ser bra ut! Ska köpa på mig lite olika skivor i oktober. Byter jobb om två veckor så lönen är inte vad den brukar vara denna månad, desto bättre i oktober :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Någon av er som har tips på hur man gör för att leda ljus genom t.ex. plexi, som egna light pipes typ.
Skulle t.ex. vilja få det att lysa ur "inre ringen" om man tänker sig en utskuren cirkel som är 10mm tjock/bred och har en ID på 30mm och en OD på 50mm urskuren ur säg 3mm plexi.
superx

Inlägg av superx »

Hm... en skiss skulle nog vara bra
Skriv svar