Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Re: Tercofix (iordningsställande av Terco CNC45 fräs)

Inlägg av ph »

Tar till mig tipset. I Tercon tror jag det stora problemet är injustering av skruvarna efter demontering. Hade ju av Y-skruven och jag kom inte på hur man skulle ha en chans att att rikta in den i alla plan. Alltid någon monteringsskruv som man inte kom åt. De måste haft någon form av jigg för att fixera den vid montering på fabrik.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Var tvungen att provfräsa med högre spindelhastighet. Testade 4000 och 6000 rpm i en bit aluminium. Fräsen var en 6mm 2-skärs HSS kinafräs som gått en hel del. Blev väldigt trevligt resultat när man kommit bort från vibrationerna som låg runt 3000 rpm. Tänkte även testa med en 4-skärs 10mm-fräs men då sa det stopp då RS232<->USB-konvertern (FTDI-chip) till servodrivaren återigen fick fnatt. Får skaffa en riktig serieport för ändamålet!
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ja de där billiga usb > seriekonvertorerna är nog inte ämnade för kritisk styrning direkt :)
Så bra att du fick vettiga resultat när du kom utanför resonansen, gäller bara att bli av med det över hela registret :)

En notis, jag nämnde i någon av dina trådar att man kunde koppla ett billigt BOB till ett mesa 5i25 men att man inte fick HW stepgens.
Vad jag förstått på PCW på mesa så har man visst hw stepgens på port 2.
Antar att bara optona i BOB kortet begränsar step frekvensen.

Kräver en firmware som öppnar upp port 2 som ett "BOB" vilket jag fick av PCW.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Hängde nog inte med på vad jag skulle ha HW stepgens till? Var det för att steppstyra spindeln eller? Det var nämligen en plan jag hade i ett skede för att kunna få den att lira utan analogutgång och feedbackingångar i LinuxCNC.

Ikväll blir det till att peta in ett Rocketport RS232-kort i dautan för att sedan provköra 10mm-fräsen. Därefter blir det till att pilla itu en kulskruv. Insåg för övrigt att där var läskig resonans i X-axeln om man kör runt 200mm/min.

Inbillar mig för övrigt att även om jag styvar upp motorfästet (görbart) så lär det troligtvis ändå finnas resonans runt 3krpm spindshastighet, om än lägre. Borde gå att dämpa ner på någon vänster, går säkert att räkna på...
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Har mätt 50 kulor (tappade en, var 51 från början) två gånger i X-skruven och kommit fram till att nuvarande kulor i genomsnitt mäter 2,471mm i diameter. Vet inte riktigt vad man kan förvänta sig ur mikrometern men 2,47mm är gott nock. Nu till frågan hur mycket större kulor man ska peta i samt var man skakar fram dessa.

Bal-tec i staterna har en herrans massa kulor, fick för mig att Sverull oxo kunde skaka fram lösa kulor. Förslag på diameter och försäljningskanal?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Googlat lite på jänkare som uppgraderat sina skruvar (om än grövre skruvar) och kommit fram till att om jag vill öka diametern med motsvarande proportioner borde jag prova kulor som är 2,50-2,51mm. Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Har beställt lite billiga kinakulor till skruvarna för att ha som jämförelse mot originalkulorna. Baserat på utfallet vet jag förhoppningsvis bättre vad jag ska skaffa för finkulor till skruvarna.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Fick lite kinakulor idag som var ganska exakt 1% större. Packade i dem i muttern och allt det kännbara axiella glappet försvann. Går fortfarande att vicka muttern väldigt lite på skurven. Är sugen på att beställa ännu något större kulor. Det blir tyvärr dyrare än kinakulorna...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har du mätt upp vilket backlash du får med nya kulorna?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Nope, då måste jag montera ihop hela axeln igen och jag drar mig lite för det då det är ett jäkla meck att få allting alignat. Dessutom sitter lagrena spärrade av rörpinnar och ju fler gånger jag knackar dem genom hålen i kulskruven desto större risk för glapp. Planen var att fixa kulskruvarna "once and for all" och sedan montera ihop eländet.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ska nog ändå försöka montera ihop axeln igen för att mäta faktiskt spel efter byte till kinakulorna. Passar i samma veva på att plocka bort en gummiring som ligger som fjäder eller motsvarande för att få förspänning på de båda lagrena till kulskruven. Shimsar in lagren i stället så det blir tight och bra. Får väl vänta en vecka på att få shimsen (runda brickor) då jag inte orkar tillverka sådana ur shimsfolie...
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Vad är det för diameter på schimsen du behöver ?
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

di=10mm, dy=14-15mm. Behöver shimsa upp ~1,2mm.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ok, har bara 32mm di annars kunde då få några.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Ja det var ju lite stort. Alternativet hade varit att shimsa på ytterkant på lagrena och då kört med shims dy=30, di=~25 men nu blev det inte så. Tack ändå!
Skriv svar