Hjälp Någon stjäl mina saker [Tjuven finns nu på BILD =)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"stoppa ner det i en AXE Deodorant burk som jag har står i mitt skåp. Tar av den svarta plast toppen och sågar av toppen på aluminium behållaren"

Rayzer:
Dessa är tryckbehållare. Det kan med andra ord säga *POFF* om man börjar såga i den! Undvik det. Om det finns en aning gas eller något kvar så kan den dessutom antändas. :shock:
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

Jag visste nästan att detta skulle komma på tal, var inte orolig.
Jag har för vana att spränga saker efter lust och behag.

Töm behållaren helt och vänd den upp och ner och slå ett litet hål i
botten med en spik så är det ingen fara.

Jag brukar för övrigt använda hårspray till att skjuta apelsiner runt en ca 800-900m

Har beställt en lab platta och lite andra saker från Kjell.com nu
och laddat upp med lite saker från Elfa oxo så nu är det bara att vänta
på att sakerna dyker upp så skall jag se vad jag med mina begränsade
kunskaper inom elektronik kan klara av.

/Micke
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ok, men då vet du vad du gör med andra ord. Bra. :D

Lycka till !
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Man jag vill oxo veta! :-)

Hur skjutar man en bappelsin nästan en km med en flaska hårspray?
Tekko

Inlägg av Tekko »

SPUDGUN! Potatiskanon.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag har updaterat schemat jag postade tidigare. Nu skall on knappen tryckas och släppas en gång så fort det blir ljust. sen kommer ta-bild knappen att tryckas ner tills det blir mörkt igen. Det ser ut som om jag gödslat med NAND grindar, men det blir ändå bara en kapsel då det är 4st i en 74HC132

Som sagt inte testat, men jag tror det skall funka. Kanon om du fixxar labplatta och kan testa lite. Du kommer att behöva trimma värdena på motstånden och kondensatorerna för att finlira den tid och hastighet knapparna skall tryckas med. De värden jag angett är bara en god utgångspunkt. större R*C=långsammare.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

[Edit: Förresten. Hur gick med med tjuven och spaningen? Har du fått fast nån än?]

Jag återupplivar den här tråden eftersom jag såg en artikel i expressen i dag om spudguns. Tydligen är dom tillståndspliktiga...

Tillverkade livsfarlig potatiskanon
Falubon tillverkade en potatiskanon - med mer kraft än en revolver. Nu åtalas han för vapenbrott.

Falu-Kuriren berättar hur två polispatruller, tillkallade av oroliga falubor, hörde smällar och såg mynningsflammor från ett vapen i ett lägenhetsfönster i augustinatten.
Fem minuter senare fanns ett beslut om husrannsakan. Ett stycke hemmakonstruerad potatiskanon beslagtogs, jämte två kassar skjutklar ammunition. Okokt.
Kanonen provsköts av Statens kriminaltekniska laboratorium. Det visade sig att anslagsenergin var större än hos en Browningrevolver.
En 25-årig man erkände att det var han som tillverkat knölkastaren. Han hade haft med den till Storsjöyran i Östersund också, men den gången blev han bara avvisad.
På tisdagen åtalades han vid Falu tingsrätt.
"Potatiskastare faller under vapenlagens bestämmelser om tillståndsplikt", skriver åklagaren i stämningsansökan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Många tror man kan får tillverka och använda dessa utan problem. Dessa klassas så vitt jag vet just som vapen, med andra ord använder man dom i tättbebyggt område utan tillstånd så får man skylla sig själv. Enda stället är nog på inhägnat område en bra bit från bebyggelse, men man måste säkert ändå ha tillstånd för dom. Men hur många som har tillverkat en har sökt det? :roll:
Malm

Inlägg av Malm »

Rätt korkat att jämföra rörelseenergin med den hos en pistolskula, effekten blir ju liite annorlunda. Visserligen ett potentiellt farligt vapen ändå, men det blir ju inte alls samma tryck mot målet.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag såg en videofilm på en spudgun-sida där dom skjöt hål på plåten i en lagerhylla. Låt gå för att dom använde golfbollar och tröck in luft i tanken med tryckluft stället för exploderande eter. :-)

Men om man kan skjuta en potatis en halvkilometer med en vanlig spudgun så skulle jag inte vilja stå ivägen för varesig potatisen eller en tillfilad spetsig träbit.

Det är ganska imponerande vilken kraft det kan bli av lite doftspray....
Malm

Inlägg av Malm »

Jo, de flesta träffar är antagligen dödande. Inget att leka med.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

matseng skrev:Jag såg en videofilm på en spudgun-sida där dom skjöt hål på plåten i en lagerhylla. Låt gå för att dom använde golfbollar och tröck in luft i tanken med tryckluft stället för exploderande eter. :-)

Men om man kan skjuta en potatis en halvkilometer med en vanlig spudgun så skulle jag inte vilja stå ivägen för varesig potatisen eller en tillfilad spetsig träbit.

Det är ganska imponerande vilken kraft det kan bli av lite doftspray....
Tröck... är det ett ord som bara finns i Norrland? Jag förstår fullständigt texten, jag bara undrade.

Jag pratar själv en blanding av bohusländska och dalsländska.. kan nog låta konstigt ibland.

Sorry för OT :oops:
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: Jag trodde att tröck va stockholmska :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:lol: Skrattade gott både åt Bengtres schampoo och åt silvernitratet.
Jag hade kört på dessa metoder, enkelt och jäkligt kul!
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vette tusan om det är norrländska. Min fru som är från bonnläppsland (Norrland) säger att det inte är nåt specifikt här uppifrån. Jag själv är ju född och uppvuxen i fjollträsk (Stockholm) mina 30 första år i livet och kan inte heller påstå att det verkar särskilt från det området heller.

Jag skulle nog snarare gissa på att det är halvskåningar (Göteborgare) skulle kunna säga så. Tröck. "De e la gött" och så. Tröööck. Det låter göteborgskt på nåt sätt. :-)

"Tröck" se konstigt ut skrivet , men det gör "tryckte" också på nåt sätt. Det påminner om "Jag skurde en skiva bröd" eller "Jag skärde en skiva bröd".

Fast det heter ju tryckte på riktigt - det vet vi ju alla ;-)

Hur som helst är jag väldigt sugen på att bygga en spudgun...
Skriv svar