Hjälp Någon stjäl mina saker [Tjuven finns nu på BILD =)
Hjälp Någon stjäl mina saker [Tjuven finns nu på BILD =)
Hejsan, jag har inte så stor elektronikvana som ni andra som sitter här.
Läser ofta på forumet för jag tycker det är intressant med era projekt.
Nu vill jag be en vänligt sinnad själ att hjälpa mig med ett litet problem.
Det är någon på jobbet som stjäl saker ur mitt skåp och jag vill verkligen
ta reda på vem det är, det har pågått under ett par månader nu.
Ja, jag vet. Jag kan ju sätta på ett hänglås och på det viset slippa bli bestulen.
Men det är ju inte det jag vill, jag vill veta vem det är som är så snål att
han ett par gånger i veckan känner att han måste stjäla mina kaffepengar.
Jag har köpt en DigitalKamera på Teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=230346
Vad jag behöver hjälp med är att konstruera ngn form av optokopplare att ansluta istället för microbrytaren man tar kort med.
Jag vill att den sluter kretsen en kort stund var 5:e sekund ca.
Då kommer kameran att ligga (gömd) inne i skåpet och så fort skojjaren
öppnar dörren för att begå sitt brott så blir det ljust och kameran börjar ta bilder.
Tacksam för all hjälp.
/Micke
Läser ofta på forumet för jag tycker det är intressant med era projekt.
Nu vill jag be en vänligt sinnad själ att hjälpa mig med ett litet problem.
Det är någon på jobbet som stjäl saker ur mitt skåp och jag vill verkligen
ta reda på vem det är, det har pågått under ett par månader nu.
Ja, jag vet. Jag kan ju sätta på ett hänglås och på det viset slippa bli bestulen.
Men det är ju inte det jag vill, jag vill veta vem det är som är så snål att
han ett par gånger i veckan känner att han måste stjäla mina kaffepengar.
Jag har köpt en DigitalKamera på Teknikmagasinet
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=230346
Vad jag behöver hjälp med är att konstruera ngn form av optokopplare att ansluta istället för microbrytaren man tar kort med.
Jag vill att den sluter kretsen en kort stund var 5:e sekund ca.
Då kommer kameran att ligga (gömd) inne i skåpet och så fort skojjaren
öppnar dörren för att begå sitt brott så blir det ljust och kameran börjar ta bilder.
Tacksam för all hjälp.
/Micke
Senast redigerad av Rayzer 20 februari 2006, 20:05:14, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Fagge: Man kanske kan behöva lite mer saker. De flesta kameror jag har sett stänger av sig efter nån minut för att spara på batterierna. Eventuellt så behöver "bygget" först starta kameran och sedan efter nån sekund knäppa av en bild.
Fast med lite tur så räcker det att man trycker på avtryckaren för att kameran ska starta oxo, och det löser förhoppningsvis också ett annant eventuellt problem. Man behöver förmodligen en fördröjning så att dörren har hunnit öppnats helt och tjyven har hunnit fram och ställt sig framför öppningen.
Fast med lite tur så räcker det att man trycker på avtryckaren för att kameran ska starta oxo, och det löser förhoppningsvis också ett annant eventuellt problem. Man behöver förmodligen en fördröjning så att dörren har hunnit öppnats helt och tjyven har hunnit fram och ställt sig framför öppningen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En vanlig DVkamera gömd i en låda med litet hål kanske? Fast tänk om den blir snodd
Sen sätter man den på longplay och väntar och hoppas att snattaren kommer inom 1,5 timme.
Vidare, har du tillgång till el på jobbet, för isf kan du inhandla en trådlös kamera och ställa en video på longplay då har du garanterat skurken! Den trådlösa kameran går en hel dag på ett 9v batteri.

Vidare, har du tillgång till el på jobbet, för isf kan du inhandla en trådlös kamera och ställa en video på longplay då har du garanterat skurken! Den trådlösa kameran går en hel dag på ett 9v batteri.