
Ljusstyrd theremin *Klart*
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jack:
Tack!
Jo, de tidigare bilderna inte var så jättesnygga direkt.
Tycker det är ganska kul att göra chassin och jag är oftast väldigt noga, så det brukar bli bra till slut.
Jag är själv lite nyfiken på hur det kommer se ut när hela apparaten är klar.
slowfly:
Tack!
Har inte räknat på vad det har kostat, men det dyraste är nog plexiglaset (4mm), potentiometrarna (8st) och strömförsörjningen.
Vore kul med en theremin-konsert.
Tack!
Jo, de tidigare bilderna inte var så jättesnygga direkt.

Tycker det är ganska kul att göra chassin och jag är oftast väldigt noga, så det brukar bli bra till slut.
Jag är själv lite nyfiken på hur det kommer se ut när hela apparaten är klar.
slowfly:
Tack!

Har inte räknat på vad det har kostat, men det dyraste är nog plexiglaset (4mm), potentiometrarna (8st) och strömförsörjningen.
Vore kul med en theremin-konsert.

Hehe jag har tidigare försökt bygga en riktig theremin men det sket sig. får nog plocka fram och fixa den...
Den är byggd efter detta schema:
mycket lång url...
//Eskil
Den är byggd efter detta schema:
mycket lång url...
//Eskil
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Aha, en "riktig" (men digital) theremin. Hoppas du fortsätter på det projektet.
Såg en kul grejj på den sajten:
"So, I was wondering, what are musicians who play the Theremin called?
Thereminist
Thereminator
Thereminatist
Therminite
Theremonger
Theremister"
Tydligen är den första varianten rätt.
Om man gjorde en Theremin som styrdes av kroppstempen, skulle den då kallas Theremometer?
Såg en kul grejj på den sajten:
"So, I was wondering, what are musicians who play the Theremin called?
Thereminist
Thereminator
Thereminatist
Therminite
Theremonger
Theremister"
Tydligen är den första varianten rätt.
Om man gjorde en Theremin som styrdes av kroppstempen, skulle den då kallas Theremometer?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31282
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Fin låda.
Men ska du inte ha en volymkontroll också? Har precis för mig en Theremin har två antenner man leker med. En för frekvensen och en för volymen. Eller var det vibratot?
Att det ska vara sån skillnad på folks framkallning och etsning...
Framkallaren (natriumhydroxid) löses i varmt vatten. 20g till 2L. Detta håller hur länge som helst. Innan jag blandade nytt var det över 1 år gammalt och funkade minst lika bra som ett år tidigare.
Fotoresisten börjar lösa sig direkt jag lägger kortet i framkallaren. Jag skvalpar runt kortet tills jag ser hålen i lödpaddarna. Det tar mycket sällan mer än 30s. Men det spelar ingen roll om jag låter kortet ligga i flera minuter efter det. Det löses inte upp något mer.
En gång glömde jag bort exponeringen, och kom på det nästan 10 minuter för sent. (dvs efter drygt en kvart). Jag hann knappt doppa ner kortet så var det klart!
Men det funkade bra ändå.
Det måste hänga på exponeringen...
Farsan körde med ett ansiktssolariumförut. Det är en sån typ som har en stavlampa mitt i en stor reflektor. ca 7 minuter och 30cm. Dessa solarium ger ifrån sig ett aningens annorlunda UV-ljus än de med lysrör. Iaf ett bredare spektrum... Nåja.
Men ska du inte ha en volymkontroll också? Har precis för mig en Theremin har två antenner man leker med. En för frekvensen och en för volymen. Eller var det vibratot?
Att det ska vara sån skillnad på folks framkallning och etsning...
Framkallaren (natriumhydroxid) löses i varmt vatten. 20g till 2L. Detta håller hur länge som helst. Innan jag blandade nytt var det över 1 år gammalt och funkade minst lika bra som ett år tidigare.
Fotoresisten börjar lösa sig direkt jag lägger kortet i framkallaren. Jag skvalpar runt kortet tills jag ser hålen i lödpaddarna. Det tar mycket sällan mer än 30s. Men det spelar ingen roll om jag låter kortet ligga i flera minuter efter det. Det löses inte upp något mer.
En gång glömde jag bort exponeringen, och kom på det nästan 10 minuter för sent. (dvs efter drygt en kvart). Jag hann knappt doppa ner kortet så var det klart!

Det måste hänga på exponeringen...
Farsan körde med ett ansiktssolariumförut. Det är en sån typ som har en stavlampa mitt i en stor reflektor. ca 7 minuter och 30cm. Dessa solarium ger ifrån sig ett aningens annorlunda UV-ljus än de med lysrör. Iaf ett bredare spektrum... Nåja.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Orginaltanken var att jag skulle ha någon form av ljusstyrd volymkontroll,
men sedan tänkte jag inte så mycket mer på det.
Löser det genom att ha en fotpedal som styr volymen.
Men eftersom thereminen är gjord med flera kort så är det lätt att lägga till andra funktioner som t.ex ljusstyrd volymkontroll senare.
Sedan det här med framkallning. Hm, det kan nog vara exponeringen det hänger på. Det jag använder har visserligen 5st lysrör, men de förlorar kraft efter några år. Inte omöjligt att det är detta som gör att jag måste framkalla så länge. Första gången jag provade den här metoden (ungefär för ett år sedan) så blev resultatet perfekt.
Ska man göra många kort så är det en tidsödande procedur. Har sett trådar där man gör kretskort efter kretskort allt eftersom man kommer på förbättringar på sin konstruktion. Jag kanske borde prova "riktiga" UV-rör. Vore intressant att se en jämförelse på detta.
men sedan tänkte jag inte så mycket mer på det.

Löser det genom att ha en fotpedal som styr volymen.

Sedan det här med framkallning. Hm, det kan nog vara exponeringen det hänger på. Det jag använder har visserligen 5st lysrör, men de förlorar kraft efter några år. Inte omöjligt att det är detta som gör att jag måste framkalla så länge. Första gången jag provade den här metoden (ungefär för ett år sedan) så blev resultatet perfekt.
Ska man göra många kort så är det en tidsödande procedur. Har sett trådar där man gör kretskort efter kretskort allt eftersom man kommer på förbättringar på sin konstruktion. Jag kanske borde prova "riktiga" UV-rör. Vore intressant att se en jämförelse på detta.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Dags att väcka tråden igen.
Väntar fortfarande på delar från Trimlog, men under tiden har jag fixat omvandlingen från 9v till -9v. Använder en MAX634-switchkrets. Diskussionen kring beräkningen av spolen finns här.
Toroiden (kärnan) till spolen hittade jag på ett datornätagg:

Bortlödd och isärplockad:

Förminskade plastskalet och gjorde en "slarv-uppkoppling":

Resultat: Det fungerar bra! Smått oväntat med tanke på lindningen av spolen...
Ska snygga till spolen och fixa ett litet plexiglas-fäste för den. Sedan blir det kretskort.
Sedan återstår bara en sak: Delarna från Trimlog...

Väntar fortfarande på delar från Trimlog, men under tiden har jag fixat omvandlingen från 9v till -9v. Använder en MAX634-switchkrets. Diskussionen kring beräkningen av spolen finns här.
Toroiden (kärnan) till spolen hittade jag på ett datornätagg:

Bortlödd och isärplockad:

Förminskade plastskalet och gjorde en "slarv-uppkoppling":

Resultat: Det fungerar bra! Smått oväntat med tanke på lindningen av spolen...
Ska snygga till spolen och fixa ett litet plexiglas-fäste för den. Sedan blir det kretskort.
Sedan återstår bara en sak: Delarna från Trimlog...

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Delarna från Trimlog har kommit för länge sedan. Har bara haft mycket annat att göra. Wiki-arbete t.ex.
Så här ser chassi-toppen ut nu:

Potentiometern längst till höger (under chassit) kommer från Zeus.
(Hade svårt att hitta rätt pot, men så skickade han massa kul prylar däribland denna pot...)
I hålen (i mitten högst upp och längst ner) ska LDR-motstånden sitta.
Här skulle jag vilja ha lite tips:
Kan man sätta ett LDR-motstånd oskyddat eller bör man ha något framför? Isåfall, vad? Skulle ett tunnt lager genomskinlig epoxy fungera?
Vill helst inte använda plexiglas här. Tror det skulle bli lite för svårt att få det snyggt eftersom jag bara har 4mm-plexi...
LDR-motstånden har en blank yta, men jag vet inte hur tålig den är.
Så här ser de ut iallafall:


Så här ser chassi-toppen ut nu:

Potentiometern längst till höger (under chassit) kommer från Zeus.

(Hade svårt att hitta rätt pot, men så skickade han massa kul prylar däribland denna pot...)
I hålen (i mitten högst upp och längst ner) ska LDR-motstånden sitta.
Här skulle jag vilja ha lite tips:
Kan man sätta ett LDR-motstånd oskyddat eller bör man ha något framför? Isåfall, vad? Skulle ett tunnt lager genomskinlig epoxy fungera?
Vill helst inte använda plexiglas här. Tror det skulle bli lite för svårt att få det snyggt eftersom jag bara har 4mm-plexi...
LDR-motstånden har en blank yta, men jag vet inte hur tålig den är.
Så här ser de ut iallafall:

När du redan lagt ner så mycket jobb så är det ju snyggt med något genomskinligt skydd. Kan vara trevligt att kunna torka av den med en blöt/fuktig trasa, visst skydd mot smällar osv. Nu vet jag inte hur ett ldr-motstånd reagerar på olika våglängder, men ännu snyggare är kanske färgat glas eller till och med något "svart" material som släpper igenom UV-ljus, men döljer motståndet.
Då är det inte långt kvar till att man får höra ett ljudexempel? I en annan tråd om fyrkantsvåg-oscillator testade jag att styra frekvensen med ett LDR-motstånd (snabb ful uppkoppling, frekvensen varierade som 1/R) och det gick bra att få ett stort spann på hörbara frekvenser. Dock var det inte speciellt spelbart, det var lättare att spela på en tongenerator med vridinställning av frekvensen.
Då är det inte långt kvar till att man får höra ett ljudexempel? I en annan tråd om fyrkantsvåg-oscillator testade jag att styra frekvensen med ett LDR-motstånd (snabb ful uppkoppling, frekvensen varierade som 1/R) och det gick bra att få ett stort spann på hörbara frekvenser. Dock var det inte speciellt spelbart, det var lättare att spela på en tongenerator med vridinställning av frekvensen.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
babbage:
Det som är kvar är att montera LDR-motstånden, trimpotar, telejack och koppla ihop alla anslutningar. Sedan blir det musik.
Fritzell:
Jodå, det borde gå. Det skulle förresten inte göra något om resistansen ändras eftersom apparaten automagiskt anpassar sig till rätt känslighet. Det ska även sitta trimpotar (med små mejsel-hål) på baksidan om man vill ändra manuellt eller ställa in hur pass noga den ska anpassa sig.
Ångrar lite att jag borrade hål för LDR-motstånden. Det hade varit bättre om jag inte hade målat plexiglaset där. Jag ska göra fler ljus-thereminer, så till dem ska jag göra så istället.
Om jag (eller någon annan) inte kommer på någon annan idé till denna ljus-theremin, så ska jag prova att fräsa ner plexiglas riktigt tunnt och sätta i hålen. Sedan LDR-motstånden under.
Det som är kvar är att montera LDR-motstånden, trimpotar, telejack och koppla ihop alla anslutningar. Sedan blir det musik.

Fritzell:
Jodå, det borde gå. Det skulle förresten inte göra något om resistansen ändras eftersom apparaten automagiskt anpassar sig till rätt känslighet. Det ska även sitta trimpotar (med små mejsel-hål) på baksidan om man vill ändra manuellt eller ställa in hur pass noga den ska anpassa sig.
Ångrar lite att jag borrade hål för LDR-motstånden. Det hade varit bättre om jag inte hade målat plexiglaset där. Jag ska göra fler ljus-thereminer, så till dem ska jag göra så istället.
Om jag (eller någon annan) inte kommer på någon annan idé till denna ljus-theremin, så ska jag prova att fräsa ner plexiglas riktigt tunnt och sätta i hålen. Sedan LDR-motstånden under.
Hur går det för dig, Jimmy? 
Jag och en kompis lyckades få igång vår etsutrustning i helgen, och kom då på att denna vore ju skoj att bygga.
Fick ju schemat av dig förut, men det har jag nog tyvärr slarvat bort. Du råkar inte ha ett fullkomligt schema som innefattar alla "moduler" samt den negativa matningen?
Tänkte göra ett "stort" kort som allt får plats på.

Jag och en kompis lyckades få igång vår etsutrustning i helgen, och kom då på att denna vore ju skoj att bygga.
Fick ju schemat av dig förut, men det har jag nog tyvärr slarvat bort. Du råkar inte ha ett fullkomligt schema som innefattar alla "moduler" samt den negativa matningen?

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26456
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Har fixat linserna och monterat lite mer grejjer.
Nu håller jag på med monteringen av kretskorten. Jag vill att de ska gå att plocka bort, men samtidigt ska de sitta stadigt. Kretskorten är ganska trångt routade så det får inte plats med skruvar.
Därför håller jag på att fixa små plexi-hållare. Ett sorts "snäpp-fäste" ungefär. Det är otroligt vad mycket grejjer man kan göra med plexiglas.
Schema.. Nja, jag har tyvärr inget komplett schema. Den negativa matningen gjorde jag "från huvudet" och de övriga delarna har modifierats en del. Där har jag ingen direkt dokumentation alls.
När den är klar så ska jag fixa en komplett dokumentation. Nu ligger alla papper i en enda röra..
Jag har med andra ord inte glömt detta projekt. Pysslar med det och musroboten parallellt. Har även gjort om fönstret i köket. Blev helt ok. Kul med ett icke-elektroniskt projekt ibland..
Nu håller jag på med monteringen av kretskorten. Jag vill att de ska gå att plocka bort, men samtidigt ska de sitta stadigt. Kretskorten är ganska trångt routade så det får inte plats med skruvar.
Därför håller jag på att fixa små plexi-hållare. Ett sorts "snäpp-fäste" ungefär. Det är otroligt vad mycket grejjer man kan göra med plexiglas.

Schema.. Nja, jag har tyvärr inget komplett schema. Den negativa matningen gjorde jag "från huvudet" och de övriga delarna har modifierats en del. Där har jag ingen direkt dokumentation alls.
När den är klar så ska jag fixa en komplett dokumentation. Nu ligger alla papper i en enda röra..

Jag har med andra ord inte glömt detta projekt. Pysslar med det och musroboten parallellt. Har även gjort om fönstret i köket. Blev helt ok. Kul med ett icke-elektroniskt projekt ibland..
