Chassit kommer jag inte ta bort skyddsjorden från även om jag inte använder ett jordat uttag om det skulle bli nått elfel eller om nått annat konstigt skulle hända.
Och chassit är ju *även* signaljordat för att det inte ska ta upp brum så det är ju det som förbinder skyddsjord och signaljord.
man skulle ju kunna lägga ett filter mellan förbinelsen från signaljord till chassi/skyddsj. men troligtvis skulle det bli mindre effektivt misstänker jag..
edit: hmm intressant.. det blev faktiskt brumm (mest 50hz) när jag anslöt datorns ljudkort till stärkarn (bägge jordade). Kanske vore idé att fundera på nått filter iallafall då så man även kan köra den med jordade apparater

provade även att köra datorn in i förstärkaren med stärkarn oskyddsjordad och då blev det brumm med så det har helt klart med jordningen att göra. Frågan är bara om det hjälper med att ta bort skyddsjordingens kontakt till signalnolla? För chassit måste ju fortfarande vara signaljordat för att det inte skall ta upp brumm, och chassit måste ju samtidigt (av säkerhetsskäl) vara skyddsjordat

enda lösningen jag ser är att antingen skyddsjorda chassit och koppla signaljorden till det via ett filter eller sätta skyddsjorden till chassit via ett filter och signaljorda rätt i chassit?