Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har provat lite olika "fristående" signalkällor (typ mp3spelare), dock inte datorn som är jordad. skall prova det.

Chassit kommer jag inte ta bort skyddsjorden från även om jag inte använder ett jordat uttag om det skulle bli nått elfel eller om nått annat konstigt skulle hända.
Och chassit är ju *även* signaljordat för att det inte ska ta upp brum så det är ju det som förbinder skyddsjord och signaljord.
man skulle ju kunna lägga ett filter mellan förbinelsen från signaljord till chassi/skyddsj. men troligtvis skulle det bli mindre effektivt misstänker jag..

edit: hmm intressant.. det blev faktiskt brumm (mest 50hz) när jag anslöt datorns ljudkort till stärkarn (bägge jordade). Kanske vore idé att fundera på nått filter iallafall då så man även kan köra den med jordade apparater :?

provade även att köra datorn in i förstärkaren med stärkarn oskyddsjordad och då blev det brumm med så det har helt klart med jordningen att göra. Frågan är bara om det hjälper med att ta bort skyddsjordingens kontakt till signalnolla? För chassit måste ju fortfarande vara signaljordat för att det inte skall ta upp brumm, och chassit måste ju samtidigt (av säkerhetsskäl) vara skyddsjordat :humm: :)
enda lösningen jag ser är att antingen skyddsjorda chassit och koppla signaljorden till det via ett filter eller sätta skyddsjorden till chassit via ett filter och signaljorda rätt i chassit?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det var märkligt att det brummade när förstärkaren vad oskyddsjordad. Då skulle jag säga att det beror på nåt annat än jordningen. Som sagt, det blir inte en slinga om inte bägge enheterna är skyddsjordade. Använde du skärmad kabel från datorn?

"Chassit kommer jag inte ta bort skyddsjorden från även om jag inte använder ett jordat uttag om det skulle bli nått elfel eller om nått annat konstigt skulle hända. "
Använder du inte jordat uttag så är det fullständigt likgiltigt om du kopplar jordtåten till chassit eller ej.

"...och koppla signaljorden till det via ett filter"
Stoppar du nåt som spärrar emellan signaljorden och chassit så är chassit inte längre signaljordat (för de spärrade frekvenserna) utan istället skyddsjordat.
Då är det lika att sätta ett allspärrfilter som t.ex. ett avbrott där, dvs koppla ej signaljorden till chassit :)

"sätta skyddsjorden till chassit via ett filter och signaljorda rätt i chassit"
Isåfall är chassit inte skyddsjordat för de frekvenser du vill spärra vilket då skapar den elfara du ville undvika från början. Nämnas bör väl även att enda sättet för chassit att få 220 i sig är om trafon skulle smälta ihop, vilket är relativt otroligt då du antagligen har en säkring på 220 sidan också.

Du kan alltså inte äta kakan och ha den kvar, antingen signaljordar du eller så skyddsjordar du (eller så gör du båda och skapar jordslinga). Filter kan bara ändra karaktären på ihopkopplingen vid olika frekenser så att vissa frekvenser är skyddsjordade och andra signaljordade, men vad är poängen med det?

Vad du kan göra är att köpa två kakor, äta ena och behålla den andra :)
Gör en metallskärm kring kretskorten som är signaljordade och låt chassit vara skyddsjordat. Nästa förstärkare jag bygger skall jag nog etsa dubbelsidigt och låta botten vara jordplan, det borde skärma alla capacitiva kopplingar (som t.ex. den mellan skyddsjordat chassi och korten) riktigt bra.
Funderar även på att göra småsignalbitarna ytmonterade, ju mindre area ju mindre magnetiska störningar plockas ju upp. Det gör det även lättare med jordplan då man inte måste göra plats för borrhål.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok :)
får väl leva med brummet antar jag. Det uppstår ju bara när jag kopplar in jordade apparater och det är ju i huvudsak inte det jag använder den till.
Men det är värt att ha i baktanke vid nästa bygge!

japp jag använde skärmad kabel. Däremot tror jag inte brummet är så farligt faktiskt. Sätter jag min vanliga stereo med datorn inkopplad till maxvolym blir det ungefär samma brum där så det uppstår nog naturligt pga att signalkabeln tar upp det..
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Eftersom brummet uppkom även när förstärkaren inte var jordad så bör inte en jordsling vara skyldig. Vad som däremot är möjligt är att ljudkortet brummar rent allmänt, och att detta inte hörs utan förstärkning. Jag antar att sluteget ditt har en statiskt och rätt hög förstärkning på 20-30 ggr, detta kan få tidigare ohörbart brumm att komma fram.

Hade samma bekymmer med en opamps hörlursförstärkare med statisk förstärkning. Kunde inte förstå varför den bara brummade (ganska tyst) i laptopen och inte med min bärbara cdspelare (bägge gick på batteri vid testtilfället dvs inga jordslingor). Dessutom brummade det inte om jag klickade i "Allt ljud av" i windows. Antar att DACarna slogs av då och därför inte brummade alls.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mm mycket troligt att det är så för jag har ju 22ggrs förstärkning på huvudslutsteget och 33ggr förstärkning på en opamp före eftersom signalen från micen på elbasen är väldigt låg jämfört med en ljudutgång, så det blir ju en ganska kraftig förstärkning på den signalen :)
så vid närmare eftertanke är det inte så farligt trots allt.. :tumupp:
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Man ska väl koppla in jorden som kommer från elnätet till skyddsjord eller vad det delade meningar om det??
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jorden från elnätet är skyddsjord och ja, det råder delade meningar om hur den skall kopplas in eller inte :) Som du ser av mina åtskilliga inlägg hittils är jag skeptisk till att koppla in denna jord.
Tekko

Inlägg av Tekko »

På en förstärkare duger lampsladd fint, upp till ca 100w per kanal, vid högre effekt bör man ha något tjockare kabel, men jordad behövs inte alls.

Bara få fabrikstillverkade stärkare har jordad sladd. Kanske 90% av alla stärkare har vanligen lampsladd och en sån där platt kontakt.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Skönt att få det bekräftat. Hade på känn att d var så.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Detta intressanta ämne kan inte nog diskuteras :D

Som sagt

Skyddsjorden behöver du bara av säkerhetsskäl, men som konstaterats krävs det ju rätt mycket för att ett fel skulle hända. Troligast är väl att kanske nätsladden släpper från brytaren eller något sådant så det hamnar spänning i höljet men skruvar man åt dem ordentligt är det inte så stor risk. Och i princip alla komersiella förstärkare är ju inkopplade på nätet med Europakontakt (som dom heter :)) och är altså inte skyddsjordade Tekko sa... däremot är chassit signaljordat!

danne_linkinpark>> Du bör altså signaljorda chassit för att skydda den från omvärldens onda brumm.. prova att anslut skyddsjorden om du vill. Om det inte orsakar brum så skadar det väl inte..
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

med risk för att bli nerslagen för att ha öppnat tråden igen :D tänkte jag höra efter om nått tips, då även ja bygger ett förtjusande slutsteg, och hade för avsikt att avskärma mina toroidtransformatorer med kopparplåt, de ska stta en i varje hörn närmst frontpanelen, och jag tänkte ha en kopparplåt som så att säga håller dom för sig själva, för att utnyttja kopparplåten så gott som möjligt, ska ja isåfall issolera kopparplåten från de monteringspunkter i chassit jag tänkt ut och sedan ha en jodnings-kabel direkt till 'jord-stjärnan' eller ska den ha full kontakt med chassit? hade även för avsikt att montera plåten mot de ordentligt stora flänsarna jag har på varje sida. se bild... har inte fått mina transformatorer än, men ni bör se var de ska sitta :wink:

Bild
danne_linkinpark

Har provat en jäkla massa saker idag för att komma i bukt med brummandet, jag har flyttat korten dragit om vissa sladdar och har mixtrat med jordningarna och inget har hjälpt, nu tror jag att brummandet kommer från nätdelen som är på +- 75 V, kan nätdelen vara dålig så att det är den som gör att det brummar??

NÅN??
danne_linkinpark

Det kan nog vara kondingarna som är den stora boven, de är ju ändå 15 år gammla, kondingarna hinner inte glätta kurvan så det blir en bra kurva och så sen ger det brumm eller har jag fel så kan det väl vara??

Exempel!!

Dålig:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=17520

BRA:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=17525
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Danne: Nix, alla kondningar ser ut som din första bild, den andra bilden föreställern en kondensator med oändligt hög capacitans.

Som jag sa nångång tidigare, kolla ripplet på kondningarna med ett oscilloskop, ripplar det mindre än typ 5V utan några "hack" så är det inte det som är felet. Alla någorlunda vettigt designade förstärkare tål rejält 50Hz rippel på matningen utan att släppa ut nåt till utgången.

Jolles: Jag skulle tänka skärmplåtarna som en del av chassit och försöka få så mycket kontakt som möjligt. Däremot skulle jag vara nogrann med att chassit (skyddsplåtar inkluderat) endast får kontakt med signaljorden via stjärnan, ingen annan stans ifrån. Med en dåres envishet hävdar jag också att du skall låta den gröngula jordsladden från nätkabeln förbli oansluten.
danne_linkinpark

Hade bara signaljord inkopplat från kondingarna och det brummade i alla fall, det konstiga är när jag separerade signaljord och skyddsjord brummade det mer, så kan det ändå inte vara att det finns rippel ändå, jag jordar ju utgången med signaljorden från kondingarna?
Skriv svar