Jag hade vald på trancieversidan. Transformatorerna fungerar ju som ett skydd till att börja med och då kommer ESD att vara en by i Ryssland. Men visst kan det komma kapacitiv överföring och den kommer att vara enkel att filtrera bort.
Om man har skyddet på "utsidan" kan man riskera att ett feldraget kabel har så pass med kraft (spik genom och in i 230V fas som exempel) att allt ESD- och andra skydd eldas upp illa kvickt och då inte ger något skydd alls.
13th.Marine skrev:Sitter och ska ESD-skydda en Ethernetport (RJ45) och funderar på om man ska sätta ESD-skyddet på Transceiver eller Kontaktsidan av transformatorn.
Hittar designer på båda sätt.
Några funderingar?
Försöker du få en produkt igenom EN55022 med 100MBit och UTP har du inga marginaler kvar att tulla på.
En fördel om man sätter skydden direkt efter tranceivern är att den obalans ESD skydden ger, ger upphov till Differential Mode till Common Mode omvandling. Denna undertrycks effektivt av transformatorerna.
Är det som Gkar säger - du vill bygga regulativt godkänd utrustning för försäljning?
Är det isåntfall itutrustning, eller pratar vi industrielektronik? 8 eller 15kV?
Eller är det i en kontrollerad miljö - du vet att du alltid använder skärmat kablage osv?
Vad är det för ethernetkrets du ska skydda? Många moderna ethernet-phyar har ju inbyggda skydd uppåt 16kV nuförtiden...
Ferriter och ESD-skydd är som hängslen och livrem - köper man rätt storlek på byxorna så behöver man dom inte.
Men nu var det mer en allmän frågeställning om var ESD-skyddet ska sitta
Men jag kan lämna lite info om prylen: Det är en form av IT-utrustning som kommer att typprövas för godkänning, vi jobbar med både hängslen och livrem =)
Ok. Jag gissar att du ska sälja den i EU, så då är det CE-märkning och då blir det kraven i EN55024 (itutrustning, immunitet), som är 8kV lufturladdning och 4kV kontakturladdning om jag minns rätt. Det gissar jag att din ethernetphy tål utan extra skydd, annars kan du ju slänga på footprints för det.
Har du plåtskal på produkten?
Ska den gå att sälja med både skärmad och oskärmad kabel?
Det är samma krav som jag (vi) har på produkten.
Du tänker på sådana "öppningar" för "överslag"?
Ska försöka hitta rätt datablad på prylen för att kolla dess specifikationer.
Jepp, plåtskal.
Kabelns egenskaper är ej specificerade, är det något speciellt du tänker på?