Frekvens/signalgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kerio

Frekvens/signalgenerator

Inlägg av kerio »

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig att få ihop följande. Jag behöver en lösning på ett kretskort som ska ge mig 8 utgångar som ska leverera signaler som har en frekvens på 30 MHZ och har variabel spänning på mellan 2.6-3.5v. Är lite osäker men det kan komma att räcka med en fast spänning på 3v på utgångarna vilket kanske skulle förenkla konstruktionen. Utströmmen är max 100mA. Kretsarna och krystallen som ska vara frekvensgenerator är på 5v.
Jag får be om ursäkt om mitt språk inte riktigt är på expertnivå men jag hoppas att ni förstår vad jag ville säga. En ritning och listan över komponenterna som behövs emottages tacksamt.

Edit: Glömde en kortare beskrivning på hur en del av utsignalernas paremetrar bör se ut i fall det hjäper:

PARAMETER____SYMBOL_______CONDITIONS_______ MIN__TYP__MAX__UNIT

Rise Time1_____tr5______VOL = 0.4 V, VOH = 2.4 V_______1.8________2 ns
Fall Time1______tf5______VOH = 2.4 V, VOL = 0.4 V_______1.8________2 ns

Om jag inte har helt fel så ska signalerna se ut typ så här på ett ungefär:

___|------|____|------|____|-----|_____

Alltså fyrkantiga :D. Sorry, men kunde inte få till det bättre.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ska det alltså vara 8 utgångar med precis samma 30MHz fyrkantvåg på?

Ta en sån här:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019453.htm

Och en sån här:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012956.htm

Oscillatorn ska ha 5v, så om du behöver ungefär 3V ut kan du sätta en liten spänningsdelare efter den och driva den andra kretsen med den spänning du vill ha ut.

Sen klarar den inte att ge 100mA ut på varje utgång. Om du verkligen behöver så mycket får man ta och parallellkoppla några stycken...

Kan rita ett schema om du vill, men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad man skulle kunna ha för nytta av en sån pryl, så jag kanske inte riktigt fattat vad du menar...

Vad ska du ha den till?
kerio

Inlägg av kerio »

Hej!

Tack så mycket för svaret. Var lite oklar med utströmmen. Det ska alltså vara 100mA sammanlagt på alla utgångar dvs runt 12mA/utgång så det borde räcka med den krets du hade föreslagit. Annars verkar det som om du är på rätt spår. Har försökt leta efter spänningsdelare/regulatorer på ELFA utan någon framgång men det kan ju bero på att jag är så kass på elektronik och inte riktigt vet vad man ska leta efter. Sen skulle jag ändå inte veta vad eller hur jag skulle göra med en sådan heller så ett schema skulle verkligen uppskattas med alla delarna och värden på annat som ska vara med; antar att det blir en och annan motstånd och kondensator med oxå.

Vad jag ska ha den till? He, det säger jag först när jag ser att det funkar annars kommer ni bara att skratta åt mig. :lol:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nåt sånt här kanske:

Bild

Man kan ställa in spänningen med R4...

Bör byggas på ett ordentligt kretskort, C1 och C2 ska sitta nära matningspinnarna på respektive pryl.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

En spänningsdelare är bara två motstånd i serie mellan +5V och gnd. Om du tar två lika stora motstånd kommer potentialen mellan motstånden att vara halva matningen. Genom att variera storleken på motstånden kan du erhålla önskad spänning.
kerio

Inlägg av kerio »

karlstedt skrev:En spänningsdelare är bara två motstånd i serie mellan +5V och gnd. Om du tar två lika stora motstånd kommer potentialen mellan motstånden att vara halva matningen. Genom att variera storleken på motstånden kan du erhålla önskad spänning.
Hm, så mycket för mina kunskaper i elektronik. Borde ha förstått det på en gång men men. :roll: Utav ren nyfikenhet, vilka värden skulle i sådana fall dessa motstånd få i en krets liknande denna för att få rätt ström och allt. Sedan antar jag att det är motståndet som är mot jorden som skulle vara variabel. Eller...
Tack för upplysningen förresten.
cyr skrev:Bör byggas på ett ordentligt kretskort, C1 och C2 ska sitta nära matningspinnarna på respektive pryl..
Gud, detta verkar vara en barnslek för dig cyr. Kan man så kan man. Det är bara så. Har iaf inte mildrat min mindrevärdeskomplex när det gäller att bygga kretskort och annan elektronik :wink:

I vilket fall hade jag ändå några mindre kvalificerade frågor:
1. Som jag skrev kommer jag driva kretskortet med 5V. På ditt schema står det 9-15V. Undrar om jag kan skippa IC2 om jag kör med 5V eller ska jag ha den ändå? Eller måste jag ha en spänning liggandes nånstans mellan 9 och 15V (kan ordnas) för att detta ska funka?
2. Vad är C1P (strax ovanför IC1 mellan punkterna 20CC och GND0). Förmodar att frågan inte är så smart men när man är osäker så... Rent elektriskt ser det ut som det är egentligen är Vdd för IC1 (pinnarna 1 & 19) bara att du har flyttat upp hela kittet ovanför IC1 för att schemat ska se överskådligare ut. Har jag rätt?
3. Kollade specarna för 7805l på elfas hemsida och undrar vad betyder dessa parametrar:

78L-serien

Max inspänning
+5 till +9 V: +30 V
+12 och +15 V: +35 V
+24 V: +40 V

+5 till +9 V: +30 V - vad står 30V för?

4. Det verkar som att du använde ett program för att göra ritningen eller tom få ihop schemat rent elektriskt. Alltså beräkna värdena på motstånd osv. Har för mig att jag läste nånstans att det fanns även sådana program. Vad är det för program isf och finns det som share/freeware?

Tack så hemskt mycket för engagemanget och alla svaren.

Edit: Äh, glöm fråga 2. Såg efteråt på elfas bild att pinnarna 19 & 20 ska vara mot Vcc (Vdd) för att sparka i gång kretsen. Om jag har rätt vill säga.
Senast redigerad av kerio 15 februari 2004, 22:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

"+5 till +9 V: +30 V - vad står 30V för? "

För spänningsregulatorer som lämnar en utspänning på +5V till +9V bör/får man inte mata med en högre spänning än 30V. Antar att det beror på att dessa regulatorer är linjära och all spänning som "försvinner" blir värme. Om för mycket spänning måste reguleras bort kommer kretsen att bli för varm.

Vad det gäller schemat så ser det ut som ett verk av:
"Eagle Layout Editor" - http://www.cadsoft.de
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

kerio skrev:
I vilket fall hade jag ändå några mindre kvalificerade frågor:
1. Som jag skrev kommer jag driva kretskortet med 5V. På ditt schema står det 9-15V. Undrar om jag kan skippa IC2 om jag kör med 5V eller ska jag ha den ändå? Eller måste jag ha en spänning liggandes nånstans mellan 9 och 15V (kan ordnas) för att detta ska funka?
Grejen är att man alltid behöver ett visst spänningsfall över regulatorn (LM317). Med 5V in till den är det knappt att den kommer upp till 3V på utgången tillförlitligt. Därför satte jag dit en 5V-regulator också, och drog till med lagom spänning in. Funkar nog även med lite högre eller lägre... och 7805 behöver du inte ta med om du redan har 5V som du kan använda.

Om du t.ex. har 5V och 12V så kan du driva oscillatorn direkt på 5V och dra 12V till LM317.
2. Vad är C1P (strax ovanför IC1 mellan punkterna 20CC och GND0). Förmodar att frågan inte är så smart men när man är osäker så... Rent elektriskt ser det ut som det är egentligen är Vdd för IC1 (pinnarna 1 & 19) bara att du har flyttat upp hela kittet ovanför IC1 för att schemat ska se överskådligare ut. Har jag rätt?
Det stämmer, spänninsmatningen till kretsen är en separat symbol i programmet. Ofta så tar man inte med den alls, eller klämmer in alla såna i ett hörn av schemat...
4. Det verkar som att du använde ett program för att göra ritningen eller tom få ihop schemat rent elektriskt. Alltså beräkna värdena på motstånd osv. Har för mig att jag läste nånstans att det fanns även sådana program. Vad är det för program isf och finns det som share/freeware?
Precis som redan gissats här i tråden så är det gjort med Cadsoft Eagle.
När det gäller värdena på motstånden så har jag egentligen bara dragit till med nåt som jag tror blir bra.
Tack så hemskt mycket för engagemanget och alla svaren.

Edit: Äh, glöm fråga 2. Såg efteråt på elfas bild att pinnarna 19 & 20 ska vara mot Vcc (Vdd) för att sparka i gång kretsen. Om jag har rätt vill säga.
Skriv svar