karlstedt skrev:En spänningsdelare är bara två motstånd i serie mellan +5V och gnd. Om du tar två lika stora motstånd kommer potentialen mellan motstånden att vara halva matningen. Genom att variera storleken på motstånden kan du erhålla önskad spänning.
Hm, så mycket för mina kunskaper i elektronik. Borde ha förstått det på en gång men men.

Utav ren nyfikenhet, vilka värden skulle i sådana fall dessa motstånd få i en krets liknande denna för att få rätt ström och allt. Sedan antar jag att det är motståndet som är mot jorden som skulle vara variabel. Eller...
Tack för upplysningen förresten.
cyr skrev:Bör byggas på ett ordentligt kretskort, C1 och C2 ska sitta nära matningspinnarna på respektive pryl..
Gud, detta verkar vara en barnslek för dig cyr. Kan man så kan man. Det är bara så. Har iaf inte mildrat min mindrevärdeskomplex när det gäller att bygga kretskort och annan elektronik
I vilket fall hade jag ändå några mindre kvalificerade frågor:
1. Som jag skrev kommer jag driva kretskortet med 5V. På ditt schema står det 9-15V. Undrar om jag kan skippa IC2 om jag kör med 5V eller ska jag ha den ändå? Eller måste jag ha en spänning liggandes nånstans mellan 9 och 15V (kan ordnas) för att detta ska funka?
2. Vad är C1P (strax ovanför IC1 mellan punkterna 20CC och GND0). Förmodar att frågan inte är så smart men när man är osäker så... Rent elektriskt ser det ut som det är egentligen är Vdd för IC1 (pinnarna 1 & 19) bara att du har flyttat upp hela kittet ovanför IC1 för att schemat ska se överskådligare ut. Har jag rätt?
3. Kollade specarna för 7805l på elfas hemsida och undrar vad betyder dessa parametrar:
78L-serien
Max inspänning
+5 till +9 V: +30 V
+12 och +15 V: +35 V
+24 V: +40 V
+5 till +9 V: +30 V - vad står 30V för?
4. Det verkar som att du använde ett program för att göra ritningen eller tom få ihop schemat rent elektriskt. Alltså beräkna värdena på motstånd osv. Har för mig att jag läste nånstans att det fanns även sådana program. Vad är det för program isf och finns det som share/freeware?
Tack så hemskt mycket för engagemanget och alla svaren.
Edit: Äh, glöm fråga 2. Såg efteråt på elfas bild att pinnarna 19 & 20 ska vara mot Vcc (Vdd) för att sparka i gång kretsen. Om jag har rätt vill säga.