CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

Hej

Länge sedan man var inne på forumet, många år har gått men nu har jag varit sugen ett tag att dra igång mitt projekt som jag samlat prylar till under ett par år.

Arbetsmåtten blir ca 1100x700mm, Y blir justerbart men upp till 200mm det får plats under portalen.

Har beställt en Gecko G540 drivare, 48V 10A nätagg, kulskruvar 16mm, 5mm stigning finns, samt linjärsystem 20mm.
Stegmotorer har jag tre stycken från JB på 1.85Nm, dessa kommer troligen att bli för små, men kanske orkar med lite utväxling men matningen blir lidande, är istället ute efter några snäppet större som kan tänkas passa, men det är svårt att hitta datablad med momentkurva.
Spindeln kommer nog bli en vattenkyld 2,2Kw kina-spindel men tillhörande frekvensare, om jag inte får tag på detta via jobbet.

Allt stål blir av svetsade precisionsstålrör med 3mm gods. 100x50, 50x50 och 50x25

Sidoplåtarna på portalen blir vatten/laser skuren 5mm stålplåt.

Plåten som motorn sitter på blir i 10mm stål, den kommer stagas lite mera mot motorfästet.

Mellan stegmotorerna och kulskruvarna har jag tänkt ha remdrift, mestadels för att få in motorerna innanför linjärlagren och även för möjlighet för utväxlingar. här är det tänkt att använda 10mm bred AT5 rem, då dessa ska ha lite precision då man kan använda minimalt glapp i remmen.

I det stora hela så är designen tagen från den här: http://www.craftsmancnc.co.nz/900st.html

Har nu suttit några dagar och ritat upp alla delar i SolidWorks, fattas lite fästen för stegmotorer, remmar, och kabelkedjor. så även en del skruvar för lagringar och kulskruvar.

Lite bilder får ni så klart också.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kom gärna med lite förslag på möjliga förbättringar! :D
Senast redigerad av M!k@el 7 juni 2014, 20:41:10, redigerad totalt 1 gång.
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

En första fundering är på sidoplåtarna till portalen kommer ju som sagt bli vatten/laserskuret, kommer använda M8 skruv att skruva ihop allt med, men hur stora ska man göra hålen i plåten? jag har nu ritat 8mm för att få så bra passform som möjligt för en stabil maskin, men tillkommer ju såklart lite färg osv.

sedan funderar jag på om jag skall gänga dessa i fyrkantsrören, då har jag en godstjocklek på 3mm, räcker detta för M8 eller ska jag satsa på mutter på baksidan? komma åt med mutter är inga problem när jag monterar men att efterdra eller justera blir svårare.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av Mr3D »

Jag skummade bara över texten lite så kanske har missat nått, men det ser ut som om det knappt är någon utväxling alls på remhjulen mellan motor\kulskruv, om så är fallet är det smartare att skippa remdriften och direktkoppla motorn på axeln istället för att öka styvheten i drivningen.

Eller varför har du valt att remdriva kulskruven?

EDIT: Glöm allt jag sa, läste lite bättre nu. Jo, med sån liten motor kan det vara smart att växla ut den. Men du får som sagt en styvare drivning med direktkopplad motor.

EDIT2: Ang. passningarna på M8 så borra med 9mm och sen tar du bara en bricka på skruven, då har du lite glapp för att garantera att det passar. Eller ja, om nått skulle bli snett vid montering eller what not så har du lite extra justermån. (Vanligtvis hade jag nog kört 8.5mm)

Som tumregel för gängning brukar man säga 1,5 x D (12mm) men jag har även hört att 3-4 gängvarv (M8 har väl stigning 1.25, så 4-5mm BÖR räcka) räcker för att gängan inte ska vara den klenaste faktorn. Men eftersom det är rätt kritiskt med dessa gängor hade jag rekommenderat att få dit en mutter på nått vis. Har du möjlighet att svetsa fast en mutter på baksidan? Är ju bara en liten loppa som behövs. (Är ju drygt att komma in och montera en mutter där varje gång)
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

Jo jag är fullt medveten om att direktkopplad motor ökar styvheten i drivningen, ser man på portalen vid X-skruvens fasta sida så är det gjort fäste för direktkopplad stegmotor, detta för att jag inte skall vara låst när jag väl ska börja montera ihop allt.

Ang storleken på hålen har jag planer på 8,5mm hål, detta är vad jag brukar köra med men nu vill jag inte att det ska finnas nån rörelsemån när jag väl skruvat ihop alla delar, men å andra sidan är det draget så borde det inte röra sig. Men tänker mest bara så det inte börjar krypa med tiden så maskinen inte håller sig rak.
Men det kan kanske va svårt att få allt helt rakt utan justeringsmöjlighet då det är många skruvar!

Sedan så kommer det bli muttrar istället för gänga som tänkt, får se om jag svetsar fast dessa eller inte.
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av daer »

Men tänker mest bara så det inte börjar krypa med tiden så maskinen inte håller sig rak.
Stifta?
Skruva ihop, mät in att det är rakt. Justera vid behov.
Borra några hål och slå in styrstift.
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

Det är ju fullt möjligt, inte haft en tanke på stift faktiskt! snacka om att det är bra med forum! :)

Ska man ta med detta vid utskärningen av plåtarna? Så har man något att borra efter när man skruvat ihop allt, eller är detta en dum ide? tänkte slipper man borra så mycket i 5mm plåten, är ju svårt att få in allt i pelarborren!
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av Mr3D »

Ska du stifta är det brotchning som gäller, det du kan göra är att förbereda det vid laserskärningen, säg att du ska ha 5mm stift så kör du 4.8mm hål i lasern, när du monterat ihop allt och rätatupp den då brotchar du hålet och trycker i stiftet.

Jag funderar dock på om det kommer gå i ditt fall, om du inte ska bearbeta anläggningsytorna utan låta det vara plåten bara så är det kanske smartast att även borra 4.8mm hålet, istället för att lasra det. Med tanke på toleranserna på råämne.

Då kommer vi tillbaka till skruvförbandet, smartaste är nog att köra 9mm hål bara för du ska få den justermöjligheten. Eftersom du lägger på en bricka på skruven är det skitsamma om det är 8.5 eller 9mm.
A2O
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 juli 2012, 19:40:59

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av A2O »

Mysigt bygge, :tumupp: men jag blir lite oroad över din portals vikt. Bara linjärenheterna kommer att väga en hel del. Två motorer för portalen kan nog vara nödvändigt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32719
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av säter »

M!k@el skrev:komma åt med mutter är inga problem när jag monterar men att efterdra eller justera blir svårare.
Finns det möjlighet att stoppa i ett gängat plattjärn på insidan?
Med alla skruvhålen i samma järn.
Då behöver du inte hålla emot när du ska släppa på skruvarna.
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

Kul med lite inputs!

Det har blivit lite designändringar och stålet är köpt, ställningen svetsad, blev riktigt nöjd, riktigt stabil och rak, fattas bara 4st 8mm plattor med M20 hål och maskinfötter som den ska få stå på.

De stora balkarna blev 100x50x4 så funkar det fint att gänga alla M5 hål för skenorna. Även dessa är klara, alla hål är borrade
min SX2 gick varm i helgen, ca125st 9mm hål och 60st 4,2mm som är gängade M5 för skenorna :D
allt detta med 1st 3mm borr för förborrning, en 9mm black & decker borr och en 4,2mm borr, borrarna höll över förväntan.

har börjat lacka lite delar i helgen, jag kommer lacka alla fyrkantsrör runt om, även där det sedan ska skruvad fast plåt. detta för att delarna förhoppningsvis ska suga ihop sig lite och inte röra sig. Även fast det är förberett med hål i plåtarna för stiftning.

I morgon får jag en hel hög med vattenskurna delar från TOVAB, ska bli spännande och se hur detta fungerade.

Det är dåligt med bilder men kommer några på div designändringar och en bild när jag borrar hål i ena 1500mm balken :) stabilt skruvstycke i fräsen :)

Bild

Bild

Bild
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

Nu har det hänt lite saker, alla vattenskurna delar har kommit och är uppborrade, gängade, försänkta och vissa planfrästa.
Det mesta är kapat, borrat och lackat, har börjat montera ihop lite delar går ju riktigt fint :)

Jag va och fixade svart insexskruv på Würth, dom hade erbjudande nu att om man kom in i butiken så bjuder dom på skruv för 200kr, det va ju perfekt, fick all skruv till fräsen gratis :D

Muttrarna på insidan rören blev flänsmuttrar då är det inga problem att dra åt dom utan mothåll och går ju även justera i efterhand!

Slänger upp lite bilder så ni får nått att titta på :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av drh »

Gillar det jag ser :bravo:
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av swapper »

Instämmer!
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 827
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av papabear »

Snyggt!
M!k@el
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 oktober 2005, 12:38:51
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av M!k@el »

lite fler bilder :)

Bild

Bild

Bild
Skriv svar