Länge sedan man var inne på forumet, många år har gått men nu har jag varit sugen ett tag att dra igång mitt projekt som jag samlat prylar till under ett par år.
Arbetsmåtten blir ca 1100x700mm, Y blir justerbart men upp till 200mm det får plats under portalen.
Har beställt en Gecko G540 drivare, 48V 10A nätagg, kulskruvar 16mm, 5mm stigning finns, samt linjärsystem 20mm.
Stegmotorer har jag tre stycken från JB på 1.85Nm, dessa kommer troligen att bli för små, men kanske orkar med lite utväxling men matningen blir lidande, är istället ute efter några snäppet större som kan tänkas passa, men det är svårt att hitta datablad med momentkurva.
Spindeln kommer nog bli en vattenkyld 2,2Kw kina-spindel men tillhörande frekvensare, om jag inte får tag på detta via jobbet.
Allt stål blir av svetsade precisionsstålrör med 3mm gods. 100x50, 50x50 och 50x25
Sidoplåtarna på portalen blir vatten/laser skuren 5mm stålplåt.
Plåten som motorn sitter på blir i 10mm stål, den kommer stagas lite mera mot motorfästet.
Mellan stegmotorerna och kulskruvarna har jag tänkt ha remdrift, mestadels för att få in motorerna innanför linjärlagren och även för möjlighet för utväxlingar. här är det tänkt att använda 10mm bred AT5 rem, då dessa ska ha lite precision då man kan använda minimalt glapp i remmen.
I det stora hela så är designen tagen från den här: http://www.craftsmancnc.co.nz/900st.html
Har nu suttit några dagar och ritat upp alla delar i SolidWorks, fattas lite fästen för stegmotorer, remmar, och kabelkedjor. så även en del skruvar för lagringar och kulskruvar.
Lite bilder får ni så klart också.

Kom gärna med lite förslag på möjliga förbättringar!