Hyperions saliga blandning

Berätta om dina pågående projekt.
Lentzen

Re: Hyperions saliga blandning

Inlägg av Lentzen »

hyperion skrev:Snickrade ihop en hot wire foam cutter i helgen. Fungerar fint men skulle vilja ha ett riktigt anhåll (fence) som är lätt att justera samt en yta som har lägre friktion än MDF. Ett Air hockey-bord skulle nog vara optimalt ;)
20140601_151050.jpg
En melaminskiva skulle nog kunna fungera.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag läser också väldigt mycket trådar utan att kommentera. Ett bra sätt att hålla koll på att folk bryr sig och verkar läsa är ju att se hur många som visat tråden.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Skaffade mig en Full Spectrum Laser Gen 5 i veckan och var till IKEA igår för inköp av bänkskivor och ben.
Dessutom slog jag nytt bottenrekord i elförbrukning i juni så det var skoj: http://www.level6.se/EL/el.html
20140706_132117.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

:tumupp:
Rothor

Inlägg av Rothor »

Laser ser kul ut! Hur mycket orkar en sådan med? Kan du t.ex. gravera någon mm djupt i aluminium?
//Ronny
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Hej,

Nej några mm i metall går med största sannolikhet inte. Gravera text osv i metall går. Vissa metaller behöver man applicera "gravyrmedel" för att det ska funka.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Fick tag i en kompressor som är tyst nog för att ha i lägenheten. En SIL-AIR 150-50 (uppgraderad från 100-50 av återförsäljaren/generalagenten)
Har även ett antal prylar från Festo på väg hem. 0.01 micron filter, ett par tryckregulatorer med manometer, luftflödesregulatorer, diverse anslutningar av push-on typ.

Sen såg jag en annons på blocket när jag sökte härom kvällen för ett universalstativ för 43mm Euro-standard borrmaskin etc. med koordinatbord och maskinskruvstycke. Eftersom den fanns på hemorten så slog jag till. Var smutsigt och väldigt glappt när jag fick det men efter en total nedmontering, rengöring, uppsmörjning så monterade jag ihop allt igen och justerade in det. Nu fungerar det som det var tänkt och glider mjukt och fint.

Har även skurit ut min först pryl med lasern! En schablon till min brorson.
20140704_140938.jpg
Här kommer lite bilder:
20140708_153331.jpg
20140717_152658.jpg
20140717_152734.jpg
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vackert! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Gjorde äntligen klart kableringen och installerade växelindikatorn och knappen för att aktivera/avaktivera blinkande bromsljus vid tung dimma och/eller skyfall. Fungerar helt kanon! Båda prylarna.
20140720_062303.jpg
PTC

Inlägg av PTC »

En sån växelindikator skulle en annan oxå behöva.... :vissla:
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Enklast är garanterat att köpa en färdig :) tog mig ett år att göra klart den :) och många gånger dyrare än om jag köpt en färdig från början.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Vill bara tillägga att jag gärna gjort en åt dig om det inte vore för att jag skulle behövt göra om nästan allt. Den är gjord för att koppas direkt till 12V, men jag fick inte till det så det vart för varmt. Lyckligtvis för mig så hade jag lyckats med strömförsörjningen till dimmljus-kontrollern så jag kunde ta 5V därifrån. Den lösningen hade inte fått plats i växelindikatorn. Jag skulle kunna designa en tvådelad variant men jag har så mycket annat skoj att göra så jag vet inte när jag skulle komma för att göra klart den :(

Kör du Suzuki? vilken modell och årsmodell? Bistår gärna med info om du vill ge dig i kast med att bygga en själv :)
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har en Triumph Trophy 4 -95:a.
Mellan mätarna sitter det en fyrkantig ram med plats för sex fyrkantiga indikeringslampor för oljetryck, tanklampa, neutrallampa.
Fem av sex platser är upptagna men en är ledig. Storlek ungefär som displayen du har i din.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Aha ok, själva displayen som jag använder är en 16 segment display från Kingbright, Super Bright Red. Kan rota fram exakt vilken om du vill. Krävs ganska hög ljusstyrka när solen ligger rakt på, knappt den orkar då men det går precis. Jag har förvisso en bit "frostad" toningsfilm på insidan av skyddande front "linsen". Du kan få en om du tänker bygga en. Köpte på mig ett par stycken.

Finns mängder med info om Gear Position Switch och Display till Suzuki så det lär säkert finnas till Triumph också, frågan är dock om din har en sådan sensor. De introducerades väl i samma veva som insprutningssystem ersatte förgasare. Min är ju en 2004:a (GSXR 750 K4) och har således insprut.
PTC

Inlägg av PTC »

Tror inte det finns nån sensor alls på min, men man skulle ju kunna bygga nåt som räknar upp och ner :humm:
Skriv svar