Trummaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/ap ... umber/3266

Hela artikeln kanske förklarar lite mer :) Vad jag har förstått så ska den alltså ge max 1V ut? Och vad jag förstod på dig så är det mic-nivå? Cyklar jag? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant länk.

När det gäller ljudkort så har de oftast inte lagt så mycket energi på att göra en bra mic-förstärkarna. 1V är aningen i överkant, men det ska fungera. Du kan visserligen sätta en pot innan mic-ingången. Då kan du enkelt justera volymen om det skulle dista.

Så du verkar inte vara ute på en cykel-tur. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Utmärkt! Tänkte testa lite med voltmeter i början allafall.

Då gäller det bara att förstå sig på hur SPI funkar :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det är nog det enda knepiga, men det ordnar sig säkert.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nån som säljer lotter? :D

SPI och DACen funkade på första försöket.

Men det är lite skumt.. Kan välja mellan -1V och 1V. Trodde bara det skulle vara mellan 0 och 1V?

Samt att jag inte har någon koll på MSB/LSB. Ska fixa det nu..

EDIT: Jahaja, det är ju inte så konstigt att det blir mellan -1V och 1V, när "jorden" ligger på 1V.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Grattis! Bra gjort!

Jo, det är sant. Det blir mellan -1V och 1V. Perfekt för att få bra kurvor. Du borde få 0V om du skickar ett värde på 127 (decimalt) till DAC'en.

edit: Dvs om du kör med 8 bitar så är 127 hälften av "max".
edit 2: Såg att det var en 16bit DAC som bara behöver 5v-matning. Mycket smidigt!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nehepp. Riktigt så enkelt var det nog inte :)

Vid närmare titt så funkar det inte alls som jag vill. Vettefan vad som är fel, men proffsen håller på att hjälpa mig i MCU-delen nu. Snart så!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tur att sodjan finns. :)

Jag gjorde nog 9-10st olika dac-tester med massor av ändringar i varje innan det löste sig. Synd att jag kör MicroBasic. (Förstår C ganska ok visserligen, men inte tillräckligt.)

Nåja, det löser sig säkert snart. Följer händelserna i MCU-delen med spänning. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Sådärja! Sodjan den Vise kläckte som vanligt problemet. Nu funkar DACen riktigt. När jag fått till funktionen för den skapligt så ska jag börja testa lite.

Verkar vara en trevlig DAC det här, visserligen den första jag använt men ändå :D Finns i 8-pins kapsel också. Min är 14.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Första försöket på fyrkantsvåg :D
Bild

Ska det se ut så där? Nej? :)

EDIT: Såhär ser det ut när jag kör sakta (50ms) av och på.
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, sist jag kollade så såg inte en fyrkantvåg ut så. :)

Första bilden:
Varannan peak blir positiv och varannan negativ.. hm, det stämmer. Den negativa peaken är när DAC'en får 0 på ingången. Så långt stämmer det.

Kikar på 50ms-bilden:
De högsta topparna måste vara FFFF (hex) och de lägsta 0. Verkar stämma. Men efter varje peak så blir det en konstig svängning. Den ser likadan ut för varje av/på så det är troligen inte rena störningar eller "felsändningar".

När du "stänger på" (skickar FFFF) så blir det först en dalande negativ kurva, sedan hoppar den upp till max och avslutar med en konstig sinuskurva. Skumt...

Koden bör inte kunna ge sånt här resultat, inte ingången till ljudkortet heller. Tror felet sitter kring DAC'en. Provat med en liten kondensator över spänningsmatningen?

Nu är det nog för lågfrekvent för att man ska kunna höra någon ton, men jag tror att ljudet skulle låta som en blandning av sinus och triangelvåg om man pitchade upp det. Hm, du har gjort ett synthljud av misstag. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Konding sitter över matningen.

När jag drar upp frekvensen lite så hör jag en ton. Den låter bra, men känns inte direkt som jag har någon koll på det hela :)

Vet inte om det är min kod som är skum eller vad.. Eller nåt in mot ljudkortet..

Om jag mäter bara med multimetern så skiftar den mycket riktigt mellan -1V och 1V när det bör göra det. Kopplar jag in den på micken samtidigt som jag har multimetern i och har allt avslaget så står den fast på 3.35V. Slår jag på samtidigt som jag har båda inkopplade så skiftar multimetern mellan 3.11V och 3.72V.

Hjälp? :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Såja!

Bild

Nu börjar det iallafall likna nånting. Var nog min kabel som strulade. Kör ju ut det i mono men min kabel körde på båda kanalerna ändå. Tror det var det.

Men hur långt är det ifrån bra? Är det isåfall min koppling/kod eller är det DACen?

(Onödigt med nytt inlägg kanske)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det blev en bättre kurva ja. :)

Läste lite snabbt om "gain error" och "output resistance" på sidan 9 i databladet för DAC'en. Vet inte om jag uppfattade det fel men utsignalen från DAC'en kan variera beroende på kapacitansen (rätt stavat?) och resistansen på en extern förstärkare, i detta fallet då mic-förstärkaren i ljudkortet.

Det skulle kunna vara relaterat till att du ändrade kabeln och fick bättre resultat.

Jag kan ha fel, (det börjar bli lite sent för min hjärna), men du kanske förstår databladet bättre.
Nu: ZZZzz :)

Ska fundera på detta tills i morgon.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hmmm.. Det vekar ju nästan som den inte orkar "driva" mic-ingången (eller vad man nu säger).

Den börjar ju dala direkt man har satt den till ett värde?

Här syns det ännu tydligare, 10ms mellan av och på:
Bild

Den såg ju bara bättre ut i dom förra bilderna eftersom den slås på och av så snabbt att den inte hinner dala.

Orkar i DACen? Måste jag ha något mer imellan?
Skriv svar